• MagdaA

Förbereda inför prematur barn?

Vi riskerar att vårt barn föds förtidigt. Skulle därför vilja ha tips på vad man bör tänka på och vad som kan vara bra att förbereda i god tid. Kanske nån har tips på nån bra bok om prematurer också?!

Vår första dotter föddes i vecka 20 pga försvagad livmoderhals. De var inte helt säkra på att det var orsaken så nu är jag blev gravid igen så har jag fått gå på täta kontroller. I vecka 19+2 sattes cerklage och jag är nu i vecka 25. Bäbisen mår bra och växer som den ska, men tappen blir allt kortare. Risken finns att även detta barn kommer för tidigt, skulle därför vara skönt att veta vad man ska förbereda.

Ängel i himlen och plutt i magen!
  • Svar på tråden Förbereda inför prematur barn?
  • MagdaA

asjaky: jag har hört 1 dag i magen = 1 vecka i kuvös, men jag vet inte vilket som stämmer bättre. Det bästa är ju iaf att bäbisen stannar i magen så länge som möjligt!

ang cortisonsprutor... hur får man dom?! och hur påverkar det bäbisens lungors mognad?

• Niinis

Vi tillhör Öviks sjukhus, men kommer troligtvis att hamna i Umeå om bäbisen kommer tidigt, beror på om det finns plats där

har hört att umeå har en av de bästa sjukhusen för för tidigt födda barn. det är nog de som har högst levnadssiffror av för tidigt födda barn.

• MagdaA

Niinis: ja, jag har också hört det. Bara å hoppas att det finns plats där OM den lille skulle vilja kika ut tidigt.

• Ida och Razmus Mamma

Magda84:

jag fick kortision spruta  med mitt första  barn i v 24.

man får det när man ligger inne med 24 th mellanrum om det är lungt, om det är mer akut så får man det med 12th.

det gör att lungorna  mognar fortare.

jag fick min första dotter i v 28+6 pga för tidiga sd och en försvagad livmoderhals.

även denna grav har jag haft det, gått på 14dagars kontroller hos läkarn. sen när den började försvagas så gick jag på kontroller varje vecka.
    idag är jag i 34+6
    min livmoderhals är 0,8mm
    inga sd alls.

läkarna och vi har vid flera tillfällen trott att bebisen ska komma men nu har vi slappnat av.
    för nu tillhör jag dom normala.

lycka till!
     hoppas att det går bra.

• MagdaA

marik: oj! bara 0,8 mm! Det är ju ingenting! Du menar inte 0,8 cm?

• Ida och Razmus Mamma

ja  jag skrev nog fel.

• Tildamamman

Magda - Jag skulle vilja säga tvärt emot de andra. Ställ dig itne och laga mat för att frysa in eller baka hundratals med bullar. Även om du fått cerklage är det viktigt att du vilar!! Det är bästa metoden för att få barnen att stanna så länge som möjligt. Vila, vila...helst liggandes...

Behöver ni få frysen fylld finns det andra som kan göra det. Mannen och evetuellt vänner och släkt får ansvara för det och annars finns det i reserv Felixrätter m.m .

Om jag förstått det här med kortisonstrutorna rätt så vill läkarna ge dem så nära förlossningen som möjligt för att de ska ge störst effekt. Dessutom har jag för mig att man bara kan ge dem vid två olika tillfällen. Alltså kommer du få dem om du föder så pass prematurt att de behövs, men inte förrän förlossningen är stundande...

Jag håller tummarna för att bebisen stannar ett par månader till!!

• MagdaA

Tildamamman: tack för infon. Jo, stå å laga massa mat och baka massa tänker jag inte göra, inte mer än vad jag redan gör.

ska till bm i morgon på spec mvc så jag ska höra med henne ang kotisonsprutorna då.

• Bebiis

När jag kom in med förtidiga värkar och va öppen 1 cm, fick jag vara sängliggande hela tiden tills sonen kom.. Man hinner förbereda allt annat sen när allt är stabilt.. Ta det lungt och ligg ner mycket, det gjorde så att min lille stannade fyra veckor till.. LYcka till =)

• MagdaA

Just nu verkar det iaf lugnt här. än så länge håller cerklaget och skulle bäbisen komma nu är iaf chanserna goda. Har däremot en kompis som det ser värre ut för. Hon är i vecka 26+3, väntar tvillingar och nu har det blivit komplikationer, hoppas så innerligt att det går vägen för dom!

• Tina426

förbered dig mentalt, det kanske du är redan men oftast så kommer det som en chock när allt är över.. det gjorde det för mig, när kvällen kom å han låg bredvid mig så fattade jag inget!!

Allt tog bara ngr minuter med förlossningen plus att han var flera veckor för tidigt!!!

Det tog ganska lång tid inann jag kunde förtså att han var min. innan jag fick ett grepp om det hela!!

Lycka till!!!

• hotten

vi hade ingen aning om att barnet skulle komma tidigt men jag på något sätt fick för mig det, läste allt om förtidigtfödda, alla komplikationer, metoder mm.. för de flesta låter det sjukt å de vill inte veta. men för mig var det iallafall bra jag var förberedd på de mesta å visste vad man talade om helatiden. Kunde påverka vården, medeciner, vilka prov som skulle tas osv då jag kunde motivera varför jag ville si å så... i föräldra rummet slåg en del lock för öronen när man pratade om ev senare komplikationer (som är vanliga att synas först efter 1 års ålde resp skolålder) jag å en del andra vill känna oss beredd på vad komma kan (från början till slut) medans andra inte vill veta mer än de nödvändiga, men för mig var det skönt att känna mig "säker"..

som sagt vår tjej kom till världen bara 400 gr tung och 27 cm lång, är i dag en 7 åring med skolavslutning i övermorgon

• Buick55

Vi fick barn i vecka 31+0 den 7 februari i år. Jag fick havandeskapsförgiftning HELLP. Våra dotter är född på Umeå BB och hon fick ligga på barn 4 i 5-6 veckor. Jag vet då inte om man kan förbereda sej på en sån sak. Det var juh en jobbig tid, fastän allt gick bra för lilltjejen våran.

Har en kompis som fick tvillingar i december i vecka 28. Och dom fick operera ögonen på bägge 2 och dom åkte på lunginflammation.

Det jag tyckte va värst var att det kändes inte som det var mitt barn, eftersom sköterskorna skötte juh henne dygnet runt. Man kunde inte hålla henne när man ville pga provtagningar etc...

Jag fick juh som sagt hf så jag va juh inte alls beredd på bli
    mamma. Vi åkte in på söndagnatt och hon är född onsdag morgon.

Men ett stort + är alla trevliga sköterskor både på förlossningen och barn 4 dom är guldvärda!

• hotten

buiks-- det är ju helt upp till dig om du väljer att sköta om ditt barn mesta tiden av dygnet! hjälpa till vid provtagningar osv.. vi skötte de mesta själva (tvättning, matning, byte, syrgas, vädning, suga slem osv osv.. ) dessutom brukar man bli mer eller mindra puchad till detta av sköterskorna...

• Buick55

Men det är juh självklart att man gjorde allt man kunde! Men det är juh ändå inte samma sak som att få va hemma och sköta om sitt lilla knyte. Vi bodde på patienthotellet i Umeå under våran vistelse, så vi var juh med våran dotter hela tiden.

Det är då verkligen tur att båda föräldrarna kan ta ut tillfällig föräldrapenning. Hade varit jobbig utan min Sambo!

• hotten

buick55... självklart vet jag inte, under våra 5 månader på neo så var det inte många som tog hand om sitt barn största tiden av dygnet eller ens varkna timmarna av dygnet, eller ens de mesta sysslorna runt barnet, kanske 2-3 föräldrar av 10.. de flesta satt bara kängoro å gjorde de de måste typ... å sedan kunde sitta på björken å äta å fika i lugn å ro mednas sköterskorna matade barnet ( eller ofta inte ens hann mata utan sprutan kunde bli liggandes långa stunder..)

dessutom skriver du ju just att sköterskorna tog hand om barnet hur skall man då uppfatta dig??

• victory tilly

För många är det nog så jobbigt att få ett prematurbarn så de inte orkar vara hos det så mycket? Jag vet inte, men det var så jag tänkte när jag var den enda som satt hos min lilla nästan all min vakna tid. OM man gick iväg för att tex äta sa man alltid -Men jag är tillbaka till nästa sondning! Dagen delades in i 3-timmars bitar. Nån som känner igen sig?

• Nettis1975
    victory tilly skrev 2007-06-16 10:49:21 följande:
    För många är det nog så jobbigt att få ett prematurbarn så de inte orkar vara hos det så mycket? Jag vet inte, men det var så jag tänkte när jag var den enda som satt hos min lilla nästan all min vakna tid. OM man gick iväg för att tex äta sa man alltid -Men jag är tillbaka till nästa sondning! Dagen delades in i 3-timmars bitar. Nån som känner igen sig?
     JO, tre timmar i taget, känner igen mig. Man kom dit på morgonen, satt med henne en stund och sedan var det dags att sonda. Efter det in i pump-rummet och tillbaka. Sedan satt man där igen. Konstigt nog gick tiden fort och kvällen kom och man var tvungen att åka där ifrån.
  • Buick55

Precis så gjorde vi åxå. Man sprang bara och åt, sen tillbaka igen..

Nettis1975- Håller med dej om att dagarna gick hur fort som helst!

• victory tilly

Ja, dagarna på Neo sprang verkligen iväg. O så frågade folk vad man gjorde hela dagarna? Man hade ju fullt upp ;)

Svar på tråden Förbereda inför prematur barn?