• Frila2

SYLTFISK

Funderade på om jag skulle se den nya serien men det blev inte så
    Sambon jobbar som habliteringspersonal på ett gruppboende, vilket innebär varannan helg. Jag gör två av fem helger så vissa månader har vi samma helger men inte nu.
    Är sin sambon också ssk?

• Frila2

Ja ok, HIA verkar spännande men ambulansen måste vara jätteskoj. Hoppas att han kommer in. Det är klart, när man har barn så blir det ju svårt att jobba samma helger. Finns det speciellt dagis då eller måste man ha tur och ha mormor/farmor i samma stad? 

• Frila2

JA, det var ju bra. Mina föräldrar bor nära oss men mamma jobbar jämt, är hon hemma så jobbar hon då också och pappa, ja han kanske kan passa en liten. Han är nog bra med barn, kanske inte spändbarn men med lite äldre. G:s pappa och fru bor i linköping så det är lite långt att åka dit på helgerna 

Borde ju finnas sådan barnomsorg här i gbg tycker jag.

• Frila2

Det är säkert så, hon kommer inte kunna låta bli och därför lägga undan jobbet. Problemet är att hon då kommer få det ännu jävligare senare. Hon gör just nu 3 personers jobb och utöver det är hos vise ordförande i en riksförening. Och utöver allt det så måste hon gång på gång kämpa för min systers rättigheter gentemot kommunen. Min syster har autism och har väntat på ett boende i 7 år nu så det är mycket kämpande med det också.

Hoppas att man träffar någon med barn som kan ställa upp ibland när barnet är lite större. har tyvärr ingen familj utöver mina föräldrar som kan hjälpa till och sambon är ju inte här irfån så de flesta av hans kompisar bor inte i samma stad. Men det får ordna sig sedan. Kanske får börja jobba på en 5 dygnsavdelning eller en mottagning sedan istället.

• Frila2

Åh, vad kul med en sådan gemenskap. Hoppas, hoppas att det blir så. Det är det ju redan här till viss del - förrutom att jag inte är gravid och ni inte bor i gbg

Riktigt jobbigt att behöva strida för någonting som egentligen är en självklarhet och dessutom en rättighet enligt LSS. Men tyvärr finns det för få gruppboende i gbg och när de hittar en plats att bygga på och kommunen planerat in boende och personal så överklagar grannarna eftersom de inte vill ha ett boende på "sin" gata eller i "sitt" område. Tyvärr har de också fått rätt många gånger. Ska på info möte med grannarna till ett planerat boende nästa vecka och vi får väl se vad de ska skylla på nu. Nu får de inte skylla på att villpriserna går ner längre, de skyllde de på förrutom. Sedan skyller de på att det blir så mycket spring i området, så mycket bilar eftersom de har färdtjänst och någon gång för att det skulle bli så mycket störande ljud då folk skriker så mycket (vilket de inte gör alls) etc.

Tänk att jobba på mottagning. 8-17, mån-fre som alla andra människor. Har bestämt mig för att sluta på natten när jag blir gravid iaf. Tänker inte utsätta mig eller barnet för någonting i onödan. Ska bara få ett annat jobb också. Söker massa jobb redan nu så vi får väl se.  

• Frila2

Nu är sambon hemma. Ska ungås lite med honom.
    Ha det bra, hörs en annan dag (eller så kikar jag in igen senare).

• Frila2
    Yoyna skrev 2007-04-28 22:02:35 följande:
    Alltid tråkigt med trångsynta människor, snåla kommuner och tröga biståndshandläggare som tänker mest på ekonomin...! Hoppas det ordnar sig för din syster! Bor hon hemma nu? Har han något avlastningsboende?Mottagning vore guld! Jag är oxå sugen på nytt jobb, såg ett häromdagen som jag var sååå sugen på att söka. BB/eftervård, de sökte ssk med barnmorskedrömmar. Det ÄR ju jag! Om jag inte kommer in på min utbildning till hösten tror jag att jag ska kolla runt lite efter alternativ faktist.Att inte jobba natt när du blir gravid tycker jag låter klokt, onödigt att göra nått som inte känns helt okej.
    Tyvärr har min syster inte haft en regelbundet korttidsavlastning på många år. Det som hon hade och trivdes med lades ner då de tyckte att en ensam pojke med två assistenter behövde fyran med handikappanpassad toa bättre en en ledare och fyra tjejer varav en i rullstol. De tyckte att dessa tjejer skulle ha en tre utan handikappanpassad toa istället. Tjejen i rullstol skulle helt enkelt inte gå på toa på helgerna. De insåg sitt misstag och la ner alltihop i stället. Nu har hon avlastning en helg per månad ungefär förrutom dec-mars då det inte är någonting.
    Hon bor hemma fortfarande, hon är nu 27 - snart 28 år och har velat flytta sedan drygt 5 år tillbaka. Hoppas verkligen att de kan skaka fram ett boende snart, som faktiskt är anpassat till hennes problematik. De har erbjudit boenden under de 7 åren hon varit i kö men ingenting av dessa har varit ok för henne. Hon behöver mycket socialt liv runt sig och är mycket flickig. Gillar rosa och glitter och klarar inte ljud och förändringar (typiskt autistisk). Kommunen tycker att hon ska bo ihop med antingen medelålders män eller döv-stumma eller aggressiva och/eller skrikande personer etc. Det har helt enkelt inte funnits någon möjlighet annat än att tacka nej tidigare. Nej, nu hoppas vi att det ordnar sig för det är inte lätt att ha småbarn i 28 år i sträck.

BB/eftervård men bm-drömmar! Skojar du? Vill flytta till sthlm. Det hade varit skoj. Man kanske ska plugga till BM och jobba på ungdomsmottagning? *drömmer* 
  • Frila2

Vad har hänt med syltfiskarna? Har alla haft bättre saker för sig i helgen än att sitta här?

• Frila2

Hejsan.

Ang. att ha allt ordnat innan man skaffar barn så tror jag inte att det går. Om man väntar på det perfekta tillfället att skaffa barn kommer man inte få några barn alls för perfekt kan det inte bli. Det kan bli mer eller mindre bra men inte perfekt. Sedan blir det så bra som man gör det till (strör klyschor runt mig).
    Det kan faktiskt bli så att man väntar på att utbildningen ska bli klar, man ska få det perfekta jobbet, hitta det perfekta huset och sparat ihop en bra summa med pengar innan man försöker få barn och inser att det går inte. Det har tagit sådan tid att ordna allt perfekt att man inte längre kan få barn. Är det inte bättre att ha allt ok eller bra, få barn och sedan försöka få allt perfekt? En arbetskamrat till mig gjorde detta misstaget. Nu är hon 45, har inga barn och är rätt bitter. 

Vi kommer inte heller ha allt perfekt. Jag trivs inte på mitt jobb och tänker absolut inte vara kvar på natten när/om jag blir gravid och sambon har inget jobb alls efter augusti. Vi planerar ändå. 9 månader har man ju på sig att ordna det som måste fixas och kanske några månader innan det tar sig också. Jag har det hellre lite halvtaskigt ekonomiskt med barn än att vara rik utan barn.

Idag (igår) har jag ätit supergoda jordgubbar och glass. Gott! Men nu ska jag skärpa till mig och börja äta nyttigt igen. Det brukar inte vara några problem för mig men sambon köper hem godis och dricka hela tiden och kan aldrig klara sig utan socker vilket gör att jag äter också. Tyvärr. Han vill väl ha mig tjock kanske?
    Laga mat är han itne så jättebra på även om han klara lite grytor och köttfärssås etc. Han är alldeles för bra på att köpa pizza och hamburgare. Vår nya snabbmat är sushi som är jättegott (förrutom att jag inte tål soja).

lååågt inlägg som vanligt...      

• Frila2

God morgon och god natt säger jag då Snart hem och sova!

Svar på tråden SYLTFISK