• Frila2

SYLTFISK

Lusse: har man blindtarmsinflammation så "ska" det göra ont på höger sida, lite ovanför ljumsken. Om du får väldigt ont på höger sida kan du prova med att lyfta ditt högre ben så mycket det går upp mot kroppen/magen. Om det slutar göra ont då kan man börja misstänka blindtarmen.
    Spontan så tänker jag faktiskt på två saker:

Vattenfyllda cystor är den ena. Ont vid äggstockarna, ner i ljumskarna och ryggen är ganska klassiskt. Vätskefyllda cystor är ofarliga och försvinner av sig själva (oftast).

Endometrios är det andra. Har du mer ont runt mens? Eller du kanske inte har mens pga p-pillrerna? Smärta vid mens, samlag etc är vanligt och just vid livmodern, äggstockarna och ljumskarna. 

Om du har så ont att du inte kan stå upprätt så ska du absolut ringa sjukvårdsupplysningen. Fixar du smärtan/att det är ok, du kan går och röra dig utan problem kan du alltid ringa vårdcentralen imorgon. 

Skrutt: grattis får man väl säga. Du har ju lyckats övertyga honom bra. Vi kommer vara många som hoppas i fortsättningen

• Frila2

Kommer också hänga här en hel del men jag hänger mest här på natten och då är det ingen vaken (sen undrar jag ibland om mina inlägg som jag skriver på natten syns *skäms över att vara fjortis* eftersom jag inte får bågra svar).

Har ett litet dilemma.
    Jobbar ju på natten nu och försöker hitta ett annat jobb. Vill inte jobba natt egentligen men har samtidigt börjat känna att det funkar bättre och bättre på natten. Trivs väldigt bra på min avdelning och med personalen men det finns ingenting på dagen.  
    Nu ringde chefen på grannavdelningen, en avdelning där jag jobbar tidigare och trivdes bra. Hon har en fast tjänst på dagen att erbjuda mig från sommaren. Problemet är att man ger väldigt mycket cytostatika på den avdelningen och missfallsrisken är mycket högre på en sån avdelningen än en "vanlig" avdelning utan cyt. Dessutom försvinner tre av de sjuksköterskorna som jag tycker mest om på avdelningen - det blir tre unga (med mig inräktnat) och några medelålders jättetrevliga men även två grinkärringar som jag inte gillar.

Vet inte hur jag ska göra. Grannavdelningen låter ju superbra men jag tvekar ändå. Jag gick ju därifrån och vill jag gå tillbaka?

• Frila2

Fröken: Jag *vinkar* kommer bli grymt bra på graviditetssymtom. Har redan börjat läsa lite.

När jag började plugga till ssk var min tanke att jag skulle bli bm. Fanns inga alternativ. Men sedan var jag på förlossningen och kände sedan att det inte var min grej riktigt. Men nu börjar tankarna snurra igen. Kanske ska jobba på bb ett tag och se om man fortfarande vill bli bm sedan.

• Frila2

Skrutt: Jag har sovit Vaknade kl 16 av att sambon ringde från jobbet för att fråga om man kan torktummla en kudde han är så söt, man kan inte tro att han är en vuxen karl på 30 år. En gång ringde han för att fråga hur man bryner någonting (han skulle laga mat till de boende på jobbet). Grejen är att han lagar mat hemma ibland så hanvet verkligen precis hur man gör.

Men det är ju ett stort steg eftersom spermierna kan rymma Låter som om han börjar mogna lite. Pratade med sambon inatt i telefon om att starta tidigare. Det gick inte så bra, han tycker att jag tjatar så jag ska backa lite ett tag så han kan inse att det inte är så farligt.  

• Frila2

Ja, det känns omöjligt att avgöra hur jag ska göra. Måste bestämma mig på måndag. 
    All forskning visar att missfallsrisken är betydligt högre på en avdelning med cytostatika. Men så fort man blir gravid ska man säga till och så tar man inte de patienterna som får cyt. Som tur är så tar inte sjuksköterskorna i så mycket urin och kräkningar heller så det kan man ju undvika till viss del.
    Sedan är det ju högre missfallsrisk när man jobbar natt också även om den inte är lika hög. Det finns ingenting på dagen där jag är nu och verkar inte vara på gång på ett tag heller men man vet ju inte vad som händer sedan. Det är många månader till januari då jag startar men vill inte riskera att sitta fast på natten.
    Omplacerad kan jag bli pga graviditet även om de flesta inte gör det. 
    På den nya avdelningen hade jag funderingar på att jobba lite rotation en tag kanske dag,kväll och natt vilket gör att man inte jobbar så mycket och cyten minskar men men. 

Fröken: anledningen till att jag inte trivdes på förlossningen var för att man var så ensam och utelämnad. Visst, du har ju kollegor att ta hjälp av och läkare att ringa till men den mesta tiden/alla komplikationsfria förlossningar är du helt själv med en uska och ska hålla koll på allt och bedöma varenda lite kurva på ctg:t. De var därför jag backade.
    Klart du ska lära våra bebisar engelska. Det behöver man nu!      

• Frila2
    Skrutt 83 skrev 2007-05-02 18:29:51 följande:
    Hur FL beroende är man om man har laptopen brevid sig när man lagar mat, så att man inte ska missa nån rolig disskussion? Jag behöver hjälp, jag vet!
    Jag tog med mig den blöta tvätten till datorn så jag kan hänga tvätt samtidigt. Vi kanske ska starta anonyma fl
  • Frila2
    Skrutt 83 skrev 2007-05-02 18:42:13 följande:
    Frila: Ja bra idé, jag börjar: Hej jag heter Annica och jag är FL:ist!
    Hej, jag heter Frida och är ocks¨å FL:ist. Har varit beroende i ca 2 månader.
  • Frila2

Nu har sambon börjar bli intressarad av att köpa en större lgh! Tidigare har han bara sagt nej, vi behöver inte större men nu har han tom föreslagit att vi ska kolla lite mer intensivt på lägenheter (jag har ju kollat hela tiden). Stort framsteg!

• Frila2

Jag vill också shoppa!!

Lusse: Yoyna hade ett mycket bra förslag. UVI kan det mycket väl vara. Man behöver inte känna av att det svider eller bänner när man kissar. Vissa får istället ont i ryggen (kanske inte ljumskarna men ändå). Jag har haft uvi tre gånger och jag har aldrig haft besvär när jag kissat. Jag har känt att det värkt litelite i urinröret någon gång under dagen men inte när jag kissat eller så. Sedan har jag kollat en sticka på jobbet och haft uvi, fått antibiotika och sedan blivit bra.  

• Frila2
    Yoyna skrev 2007-05-02 19:11:43 följande:
    Frila föresten, va svårt med jobben! Att slippa jobba natt vore ju guld, men att behöva hantera cyt-patienter är ju oxå jobbigt, speciellt om man planerar att bli med barn, eller kanske just plussat men inte vill berätta. En kompis jobbar på en lungavd., och har just plussat, hon tycker det är riktigt jobbigt, har visserligen berättat för sin (oförstående) chef, men är alltid orolig att hon ska komma i kontakt med något sm eventuellt kan vara farligt. Stackarn! Så jag har väl egentligen inte något råd att komma med tyvärr!
    Ja, det är svårt. Men jobbar jag natt kommer jag i kontakt med cyt då också men inte i samma utsträckning. Men då är jag ensam ssk och kan inte be någon annan ta det vilket jag skulle kunna på natten. 
    Det är ju så, man vill ju inte berätta för alla direkt, inte innan vecka 12 iaf men hur ska man kunna undvika cyten utan att säga någonting?
    Eller som min chef sa, det har fötts säker runt 20 barn på kliniken de senaste 10 åren och ett barn har haft ett hjärtfel men alla andra är friska. Men frågan är hur många missfall det har varit under samma period?

Förstår att du inte har några råd eftersom jag själv är helt virrig. Det lutar åt att ta dagtjänsten ändå faktiskt. Jag mår ju inte bra på natten och jag tror dessutom att det är lättare att bli omplacerad om jag jobbar dag eftersom det inte är någon som söker nattjänsterna som varit ute.
Svar på tråden SYLTFISK