• Skrållan5

    Ofostrig graviditet

    De va inte länge sen jag upptäckte att man kallde dom barn man mist för änglabarn, även dom som man mist i ett tidigt missfall. Jag fick missfall i v 11+6 o har sörjt vårt barn i alla år. Det är redan 16,5 år sedan de hände. Jag blev så glad över att tänka på att jag har en ängel, jag har ju 5 barn, även de vi aldrig fick.

    Men sen började jag fundera. Hur e de med oss som fått missfall pga en ofostrig graviditet? När man får ett pluss på stickan så väntar man ju ett barn, de barnet hann vi längta efter i många många veckor. Vi hade ju redan planerat vårt liv efter barnets födelse, hunnit bestämma var pinnasängen ska stå osv.

    Sen blev de ju inte så. Störblödning, o missfall var ett faktum. redan de va ju en chock i sej. Barnet sörjde vi enormt. Men på efterkontrollen fick vi nästa chock. De hade aldrig funnits nåt barn o dom förstod inte hur vi hade kunnat gå så långt i geviditeten.

    Hade vi längtat efter något som inte fanns? Sörjde vi något vi aldrig hade? Jag har alltid sörjt barnet vi aldrig fick. Kommer alltid ihåg årsdagen då vi miste de vi längtat efter, dagen då våra liv förändrades. Men kan jag säja att jag har ett änglabarn? Jag har ju väntat barn o längat efter de o .......

    Snälla hjälp mej, jag är så förvirrad o vet inte hur jag ska tänka. Saknar ju barnet som vi aldrig fick nåt enormt än idag.

  • Svar på tråden Ofostrig graviditet
  • miss marion

    Det du sörjer är ju föreställningen om barnet du aldrig fick, då spelar det kanske mindre roll om det var ett foster där eller inte? En ofostrig graviditet är ju en riktig graviditet med alla symptom och så, bara det att det aldrig utvecklas nåt foster.

    Men om man ska se något positivt i en ofostrig graviditet så var det ju inte någon bebbe som dog, det var en bebbe som aldrig blev. Men det är klart du kan sörja den ändå.

  • jagäraf

    Det där måste ju vara individuellt, hur man själv tycker. Jag har blivit gravid 10 ggr, fyra barn finns i livet, en förlorade jag i vecka 22 och honom räknar jag som mitt barn fast oftast bara inom familjen. Sen har jag en abort och fyra missfall mellan vecka 6 och 12 och dessa räknar jag just som missfall/abort även om också dessa var efterlängtade och jag ibland kan tänka hur gamla de skulle ha varit ifall allt gått bra. Men som sagt, det är ju upp till var och en.

  • Salliemamman

    Finaste Skrållan. Kan det ha varit så att ditt barn var så mycket ängel så det inte ens hann med att flytta in i sitt lilla bo, fast du gjort så fint för honom/henne?

    För om du känner att du har ett änglabarn, så har du det. Jag tror inte att du kan ha fel. Om du känner det barnet, så finns det också hos dig. För evigt.

    Många varma kramar
    /Ängeln Sallies mamma

  • kexet72

    HEj Skrållan!
    Jag har varit i samma situation som dig..just med en ofostrig graviditet..Har även haft 2 "riktiga" missfall men jag räknar alla 3 som mina änglabarn även om jag har förlorat dom innan v.13.
    Är det något du undrar över..eller kanske bara vill prata av dig lite så skriv!
    Må så gott!
    Kram från Anna med 2 barn..3 änglabarn och en bebis i magen =)

  • sländan80

    hos mig upptäcktes ofostrig graviditet i v.13, bara lite senare än för skrållan alltså. När det gåt så långt så hade det funnits ett barn från början, sa min bm. Mitt barn dog troligen i v.8, eftersom min livmoder hade den storleken, och sedan hade det absorberats av kroppen. Kanske du hade samma historia, ts?

Svar på tråden Ofostrig graviditet