• lillsnurpan

grekisk buffé för 12 vuxna, 5 barn?

Har tänkt att bjuda på grekisk buffé på vår inflyttningsfest det kommer 12 vuxna och ca. 5 barn i åldern 1-5 år. Förslag på grekisk plockmat. Har tänkt att ha hallomiost, brunshetta,greksik potatissallad, bondsallad, tzatzi, ev. picknickmuffins med skinka och fetaost i och pastasallad med fetaost i dock inte så grekiskt! Har ni förslag på grekisk plockmat får ni jättegärna komma med förslag!! Tack på förhand!

• Svar på tråden grekisk buffé för 12 vuxna, 5 barn?
  • Snigel 2

Spenat- och fetaostpajer, blanda spenat och fetaost och peppra lite, köp färdig smördeg och gör små paket (typ stora ravioli) som du steker i lite olivolja. Vinbladsdolmar funkar också, brukar man kunna köpa färdiga.

• bellies

souvlaki måste man nästan ha på grekisk buffé! Sen tiropita (ostpaj)! Vi hade grekisk buffé på vår 30-årsfest. Jag gjorde souvlaki av kyckling och fläskkött, tiropita, tsatsiki, bröd, oliver, friterad potatis, sallad m fetaost. Det var otroligt uppskattat!

Du kan göra pajerna som snigel 2 skriver annars
    kan du få ett superenkelt recept av mig som man kan göra i ungsform och sen skära i bitar.

• isisisis

Om jag gör grekisk mat hemma så gör jag lammspett av en lammstek.
    Bitarna marinerar jag i vitlök,rosmarin och salvia och olivolja.
    Tzatziki,tomatsallad,gott bröd och potatisgratäng eller pommes till!

• EJL

moussaka=)

små plastglas med grekisk yoghurt, honung,nötter och bär...

**LEON**&**MILO** mammas och pappas älsklingar!
  • Panna82

Dolmades, icke att förglömma. Halloumi är smaskigt! Man kanske kan göra piffiga spett på nåt sätt.

• lillsnurpan

bellies: Hur gör du tiropita? Jag var på en grekisk restaurang där de serverade köttfärsbiff med ostpirog till. Verkade som de hade friterat den, kan det vara samma som du menar, fårost med någon slags deg runt tror jag!

Panna82: Vad är dolmades?

Tack så jättemycket för alla bra tips! Flera som har några bra tips tar jag tacksamt emot dem tack!!

Svar på tråden grekisk buffé för 12 vuxna, 5 barn?