• puppan 1966

Fallet Louise

Jag måste bara få skriva av mig, jag sitter och tittar på Uppdrag Granskning och jag kan säga att ingenting har någonsin fått mig så fruktansvärt arg och ledsen!!
    Det som har hänt den här stackars flickan är bland det mest fruktansvärda jag varit med om. Och de människor som får betalt för att hjälpa barn som Louise, bara skiter i att ta tag i situationen. Barn ska aldrig någonsin behöva sova ute i skogen mitt i vintern, och de ska absolut inte bli placerade hos en människa som förgripper sig på och våldtar barn! Usch...jag blir så jävla ledsen, jag sitter här o tårarna bara rinner...
    Och så har de där hemska människorna mage att sitta o skylla i från sig. FY FAN!

• Svar på tråden Fallet Louise
  • SandvikenMamma

Jo, men du vet, dom kan ju inte säga nånging pga tystnadsplikten... *arg*

J-kla skitgubbar, hur fasen vore det om dom kunde ta lite ansvar och visa att dom vill HJÄLPA flickan och ge henne svar på frågorna!

• puppan 1966

Precis, det är ju helt sjukt!
    Alla sitter där på sina höga hästar och skyller på sekretesslagen.
    Flickans liv är ju förstört, och ingen kan/vill ta ansvar. Men som en i programmet sa: Vad hade ni gjort om det var ert barnbarn?
    Jo, det skulle jag med vilja veta.
    Nä fy! Nånting i den där kommunen är riktigt fel.

• Satsumas FL

Jag hoppar in här och slänger lite med min ilska för vet i sjutton vad jag skall göra av den...

Men vi kan inte ge några svar pga sekretssen...
    Men jag kan inte ge någon svar för jag har inte tagit del av dom handlingarna...

Hur skulle du reagerat om det var ditt barn?

Jag kan inte ge något svar på det för jag vet ju som sagt inte vad som verkligen har hänt och inte....

• SandvikenMamma

(Egentligen borde den här tråden lika gärna kunna ligga under "sorg" eller "skräck" för så jävla hemskt är det)

• puppan 1966

jo det är sant men jag visste inte vart jag skulle lägga tråden, är inte så hemma här än!
    Jag kan bara säga det att jag har ringt till alla mina vänner för att ventilera min ilska, och alla tycker samma som jag. det är sjukt helt enkelt!! stackars flicka.
    Och det med att dom har hotat fosterfamiljen med att ta flickan därifrån pga att dom inte dansar efter deras pipa!

• SandvikenMamma

Den passar jättebra här också såklart

• Krillans

En fundering. Ett problem som Vetlanda nu har är att så fort man hör ordet "Vetlanda" så tänker man direkt på Louise. Blir arg och ledsen och tänker, "En flicka som har haft ett fruktansvärd hemskt liv och fick ingen hjälp fören efter FEM år "

Skulle vilja ställa denna frågan till dom som styr Vetlanda, "Hur skall ni lösa detta problemet med att ni har så dåligt rykte? Tips, ge henne svar på ALLA frågor som hon har!"

En annan sak. Ibland är det väldigt viktigt och bra att sekretesslagen och tystnadsplikten finns, men i vissa situationer är det fruktansvärt och rent ut sagt fördjävligt!!

• en glad

Tror ni verkligen att Janne J redovisar hela sanningen? Jag misstänker att han utelämnar det som inte stämmer in i hans story!

Socialtjänsten har sekretess och till skillnad från Janne J skulle de aldrig kunna vika ut en tonåring på det sätt han gör utan att bli dömda för brott mot sekretesslagen och tjänstefel. Han säger att han har flickan samtycke. Det räcker inte för myndigheter, de måste ha vårdnadshavarnas samtycke!

Enligt Hjördis Flodström Nilsson (källa: Svenska dagbladet)flyttade barnet från en vårdnadshavare (i Göteborg) till en annan (i Vetlanda). En sådan flyttning gör massvis av barn varje år utan att socialtjänsten är med och kontrollerar. Hon placerades alltså inte hos sin pappa.

Familjehem har tystnadsplikt och tänk om det är det socialtjänsten påmint dem om?

Tänk om flickan under åren pratade med handläggare i socialtjänsten maa anmälningar och sa att hon hade det bra hos sin pappa och ville stanna hos honom alt sa att hon bodde hos farmor och farfar, vilket Adaktusson säger sig veta (Källa: TV8)

• Satsumas FL

en glad: Oavsett om det du säger skulle vara sanning så betyder det inte att man kan bemöta människor på det sättet som socialtjänsten bemött allmänheten och framför allt vetlanda invånarnas frågor. De gav inte en ett enda svar på en enda fråga!!

Jag personligen uppfattade deras möte med vetlandaborna och i direkt sändning som känslokallt!

Inte nog med det sedan går det ut i direkt sändning som yrkesutövande socionomer och påstår att socionomernas position inte skulle vara professionell nog!? De drar en generell slutsats om att utbildningen m.m är alldeles för dålig eller ja att socionomer generellt inte kommit så lång i sin professionalisering!!(i vetlanda där man till och med anställt människor som inte är utbildade!)  Man vill ju bara gråta.

Bara för att man gjort ett misstag i kommunen så försöker man generellt skylla på yrkeskategorin i hela landet. Dåligt, enligt mig.

De kunde ha sagt något, de kunde iaf. ursäktat situationen , de hade vetlandaborna och hela svenska folket framför sig. För oavsett vad utredningen visar, var det i höstas som Vetlanda kommun fick reda på situationen. Men först för 2veckor sedan programmet visades och de verkligen beslutade sig för att ta reda på vad som skett.

• en glad

"För oavsett vad utredningen visar, var det i höstas som Vetlanda kommun fick reda på situationen."
    Ja, och om jag förstått det rätt så placerades flickan genast i familjehmmet då pappan "kastade ut" henne.

"Men först för 2veckor sedan programmet visades och de verkligen beslutade sig för att ta reda på vad som skett."
    Det stämmer inte, för Länsstyrelsen (socialtjänstens tillsynsmyndighet) har för länge sedan utrett situationen. Och framfört kritik på vissa punkter.
    Jag vet inte vad svenska folket kan förvänta sig mer av en ny utredning. Jag uppfattar det mer som ett sätt att tysta opinionen, att koppla in Sveriges kommuner och landsting.

Svar på tråden Fallet Louise