• pragnent

när började ni gå ner i vikt av amningen?

Är det sant att man börjar gå ner ordentligt i vikt först i 3:e månadens amning? Min våg står still och jag börjar bli otålig. Min bebis är 6 veckor och äter duktigt, men det har ännu inte givit någon större effekt på mina fettdepåer...

• Svar på tråden när började ni gå ner i vikt av amningen?
  • ArnaMy

Jag har hört att det är ungeffär 350 kcla per dag man förbränner genom amningen. 1500 låter mycket... Skulle vara intressant att veta!

• Ms Jones

Hmm... Jag har ingen aning.. kan ju hoppas att det är efter 3 månader man börjar gå ner.. min tjej e 3 månader nu och jag ammar fullt. Dock har jag inte gått ner ett enda kilo, genom amning, dessutom promenerar jag ca 3 timmar varje dag.. fattar ingenting.. står helt still..

• pragnent

ms jones: jag har hört att en del får en mycket nedsatt ämnesomsättning då man ammar och att den först blir normal igen då man slutat amma.

• Jamson

Jag gick inte ner alls i vikt av att amma förra gången, och det verkar inte bli så nu heller. Inget att räkna med alls alltså.

• beEMbe

Haha wilma är snart 5 månader och jag tillhör INTE den lyckliga skaran som går ner av att amma

Jag står still, men å andra sidan så kommer jag att gå ner sedan.

• beEMbe
    Jamson skrev 2007-05-04 08:13:45 följande:
    Jag gick inte ner alls i vikt av att amma förra gången, och det verkar inte bli så nu heller. Inget att räkna med alls alltså.
    Det gjorde inte jag heller med min första bebbe.
  • ettan

Jag gick ner jättemycket av att amma men då tänkte jag mycket på vad jag åt. Givetvis var jag hungrig, och man ska ju äta mycket, men jag tänkte på att äta nyttigt.

• Petra B

Man ska absolut inte gå ner i vikt/banta ( förutom det som barnet väger moderkaka osv) när man ammar!!!!!
    Detta pga av att man i fettvävnaden lagrar miljögifter och när man ammar så löser sig desa gifter i bröstmjölken och man överför därmed dessa till sitt barn!!!
    Därmed inte sagt att man INTE ska amma, studier visar att fördelarna med amning överväger nackdelarna.
    Jag vet vad jag pratar om eftersom jag forskar på dessa miljögifter.
    Gå ner i vikt kan man göra sen, när man slutat amma!

• Mama72

Jag gick upp 9 kg under graviditeten och hade gått ner allt efter 2½ vecka. Nu står jag still, trots att jag äter som en häst + att jag äter mycket godis och choklad.
    Dottern är 8 veckor och jag helammar. På måndag skall jag börja tänka mer på vad jag äter, vill gå ner några kilo till...

• Mayen

Jag gick upp 12-13 kilo och gick ner typ 8-9 kilo redan efter 1 vecka. Sen stod det nog still ganska länge (jag vägde mig inte heller). Nu, efter 14 månader väger jag samma som tidigare, fast kroppen ser lite annorlunda ut...
    Jag vägde t o m mindre än innan när E var 11 mån, för då HANN jag inte med riktigt att äta allt jag skulle ha velat.
    Hur som helst - jag åt som en häst under amningen - det är viktigt för både dig och barnet!

• göteborgslärare

hej
    jag gick upp 20 kg.. vägde 80 på slutet :)men nu efter 2 månader har jag gått ner 15 kg. Så nu har jag 5 kg som hänger på magen haha. Men de kg får rasa av sig själv för det är ju inte aktuellt att banta när man ammar. Men utesluta godis och kakor under veckan har nog gjort susen för min del:)
    Tror inte man ska ha så bråttom att få tillbaka sin kropp den kommer tids nog bara man får in lite rutiner på att träna.

• Lie76

Jag gick upp 15 kg under grav och gick ner 8 första veckan. Nu är killen 10 mån och jag väger 6 kg mindre än innan jag blev gravid. Har ätit normalt under amningen och har sedan 3 v slutat amma. Jag vet inte om det är amningen som gjort att jag gått ner eller mina 1 mils promenader varje dag och att jag inte äter en massa "skit". Får väl se om jag går upp lite nu när jag slutat amma.

• Metropolis Diana

Jag gick upp 20 kilo tills jag äntligen fick Moa, sen rasade 10 kilo på två veckor men sen har det stått still i vågen? Moa är fem månader nu.

Svar på tråden när började ni gå ner i vikt av amningen?