• älvanpurjo

hund hjälp!

kan någon mera hunkännare hjälpa oss

våran son lbir 1 i aug.
    jagj obbar som servitris på ett ställe ungefär som skansen och min man jobbar natt på mack men är igenligen lasbilschafför så det ska han syssla med i höst.

vi bor i lägenhet.

han vill träna agility...

jag ivll ha en liten någon moppsform eller så elelr halvstor hund...
    lätt dresserad och barnkär... och ksak unnal igga på mitt jobb och vara med i lastbilen...
    någon som kan hjälpa oss med rasen och lite priser.

ska tilllägga vi ska köpa den tidigast i aug

• Svar på tråden hund hjälp!
  • älvanpurjo

ja han fårl igga ute på lastkajen....
    enligt reglerna osm hälsovårdsnämnden har....
    bara han inte går in i köket eller är innomhus....
    så han får ligga där och där finns tak och så...
    har redan kollat upp det

• Gnista

Vad mer ska rasen ha för egenskaper? Motionskrävande (får ni nog på köpet om ni vill ha en ras som är bra på agility)? Lång- eller korthårig? Tycka om eller inte tycka om vatten/dåligt väder? Vad menar du med mopsform?
    Priser får du kolla med uppfödare. Ring runt. Generellt får man betala ca 8000 och uppåt för en rasren hund, beroende på ras.

• älvanpurjo

gnista:

alltså inte så motionskrävande utan mera promenad gående och någon gång ibland skogen...
    något mitt i mellan på håret.... men jag vill gärna ha kort...
    moppsform menar jagl iten och lite som dom är i kroppen/humöret.. gillar dom skarpt.

rasren behövs ej vara... går bra med blandning...

• Gnista

Om du vill ha en hund till både agility men inte är så motionskrävande får du nog leta länge
    Varför inte just en mops och skippa agilityn? Supertrevlig ras, en clown som inte kräver så mycker motion. Får den bara vara med är den ganska nöjd.
    Raser som gillar agility måste motioneras MINST två timmar om dagen, plus mental aktivering. Det verkar du inte vara beredd att lägga ner

• Gnista

Vad jag menar med agilityraser är tex sheltie, border collie, aussie, pumi mm. STOR skillnad mellan dessa raser såklart

• älvanpurjo

agility är bara på skoj maken vill greja med...

jag vill ha en glad liten dörrmatta som amn sgäer om vissa hundar och som lätt går att lyfta eller som grabben kan brotta ner elelr så...

några förslag på sorter????

renrasiga ärj u dyrare så gillar jag blandisar känns som dom är mera hemma i fmailjen då.. vi ärl itenk orsningar vi med här ;)

• Gnista

Med grabben, menar du sonen då? Han får aldrig brotta ner en endaste hund! Hunden är ingen leksak. Menar du maken är en mops kanske lite liten att brotta ner (antar och HOPPAS du menar skojbusa ibland). Men kolla runt MYCKET NOGA vad det gäller raser! Allt som står i rasbeskrivningen ska ni kunna köpa/stå ut med/gilla! Tänk på att en hund är en familjemedelm ca 12-15 år framåt! Och man kan inte komma med ursäkter när hunden är typ 1 år att man inte har tid eller dyligt. Har ni köpt hund måste ni ta hand om den hela hundens liv, och den har rätt att få ett bra liv. Köp ingen ras eller blandras som kräver mycket! det betyder inga vallhund (tex collies) eller rena brukshundar (tex schäfer, rottis ,dobermann mfl). Titta på raser från sällskapshundsgruppen. Dessa är oftast små. Tex shi tzu, bichon frise, mops mfl. Ska fundera mer på ras...

• enlitenbitkaka
    älvanpurjo skrev 2007-04-27 17:39:15 följande:
    agility är bara på skoj maken vill greja med...jag vill ha en glad liten dörrmatta som amn sgäer om vissa hundar och som lätt går att lyfta eller som grabben kan brotta ner elelr så...några förslag på sorter????renrasiga ärj u dyrare så gillar jag blandisar känns som dom är mera hemma i fmailjen då.. vi ärl itenk orsningar vi med här ;)
    En dörrmatta? Hmm....ja de flesta hundarna i rasgrupp 9 är små om det är det du menar?!

Men i övrigt måste jag opponera mig lite.

1. Varför ska den va lätt att lyfta?
    2. Varför ska "grabben" kunna brotta ner den?

Tycker du bör tänka över ditt hundköp både en och två ggr. Skriv en lista med krav ni har, precis som Gnista skrev:

Pälsvård?
    Storlek?
    Aktivitet?

Alla hundar kräver mer än promenader, även om dem bara är sk sällskapshundar. Här hittar du dem raserna som kan passa er: http://vovve.net/Raser/raser.asp?p=9
    Ang om du ska ha blandras eller renras, kan du bara svara på. Men utgå absolut inte från priset, en blandrashund är precis lika dyr som en renras i längden.
    .?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Needy

jag tror inte hon menar "BROTTA NER" ordagrant, hon menar nog att den ska tåla lite iaf. Som alla vet, är ju barn barn..
    =)

Svar på tråden hund hjälp!