Pontiacsnuttisen: Jag försökte leta bakåt i tråden men hittade ingenstans där det stod något om att en schäfer inte kan gilla agility. Självklart kan (och gör oftast) dom göra det. Men grejen är att TS inte vill ha en för motionskrävande hund. Och en schäfer är inte lycklig av en promenad runt kvarteret, även om den får rusa runt på en agilitybana ibland. Ingen vad jag har sett har sagt att en mops inte diggar att leka. Jag rekommenderade tim TS att titta närmare på just mops. Vad är det som gör schäfer och dobermann till brukshundar? Tja, dom ÄR brukshundar helt enkelt. Avlade för att jobba hårt tillsammans med människan. Med detta kommer givetvis inte automatiskt aggerssivitet, som du verkar tro att vi tycker. Men dom raserna kräver mycket!
Jag blir så ledsen när jag läser om folk som tror att en hunds ras inte spelar någon roll, och att hunden blir som man gör den till. Kolla bara på Blocket, där finns så himla många hundar vars ägare inte hajjar hur mycket jobb det är med en hund! Och SÄRSKILT med bruksraserna. En bichon Frisé kräver inte alls lika mycket som en jakt- eller brukshund, och omplaceras således inte alls lika ofta.