Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man inte kan ha den med på jobbet, alt. jobbar mycket lite eller i skift. Men om hunden kommer att kunna vara med er (din sambo) på jobbet varje dag de kommande 15 åren, så tycker jag absoluit att man ska skaffa hund om man vill.
Vi har hund så. Han är med sambon till jobbet varje dag i princip (med undantag för några ggr ibland). Sen är han med ut till stallet och är med när jag rider en hel del. Det är väldigt lättsamt att ha hund så. Vi går sällan på promenader och behöver inte gå ut på mornarna/kvällarna före och efter frukost och middag. Han åker med överallt. Sen får man ta promenader ex. vis på helgerna o så men inte annars. Vi har tomt också som han kan vara på.
Jag skulle nog aldrig leta efter en renrasig hund. Jag tycker att blandrashundar oftast är trevligast i temperamentet, friskast och mest anpassningsbara. Men det är ju min erfarenhet. Vi har en korsning med Border collie, en ras som vi fö aldrig skulle kunna skaffa efter som att de i regel kräver väldigt mycket stimulans och arbete.
Sen ska man veta att även om en hel del hundar trivs med att "bara vara" så behöver de uppmärksamhet, promenader och att få röra på sig. Att bara ligga på ett golv går jättebra en hel dag, om hunden i övrigt får stimulans och har ett aktivt liv. Välj en hund med raser i sig som ofta är lugna och anpassade för ett lugnt liv.