• älvanpurjo

hund hjälp!

kan någon mera hunkännare hjälpa oss

våran son lbir 1 i aug.
    jagj obbar som servitris på ett ställe ungefär som skansen och min man jobbar natt på mack men är igenligen lasbilschafför så det ska han syssla med i höst.

vi bor i lägenhet.

han vill träna agility...

jag ivll ha en liten någon moppsform eller så elelr halvstor hund...
    lätt dresserad och barnkär... och ksak unnal igga på mitt jobb och vara med i lastbilen...
    någon som kan hjälpa oss med rasen och lite priser.

ska tilllägga vi ska köpa den tidigast i aug

• Svar på tråden hund hjälp!
  • Pontiacsnuttisen

Gnista: nu blir jag nästan lite stött.........

har haft schäfer sen jag va nyfödd är alltså uppvuxen med dom alltså 25 års erfarenhet av hundrasen och kan säga att min tik jag har nu klarar sig gått på en sväng runt huset har absolut inge krav på att gå nån "långpromenad"
    och du skev att ville hon ha en hund som gilla agility så skulle hon INTE välja en hund typ schäfer dobberman osv kommer inte exakt i håg ingen av dom hundarna vi haft under årena och dom är en del eftersom vi har haft upp till tre åt gången har ALDRIG varit KRÄVANDE.
    Vad är en brukshund va det jag frågade vad är det i raseran dobberman schäfer som gör att just dom satts in i det facket??

Som liten har jag kravlat sovit bråkat brottats med en schäferhanne som om han va min nallebjörn vilket han va men det har inte med saken att göra när han dog i en hjärnblödning så ville han inte vika från min sida han kunde inte längre gå eller hålla sitt huvud ögonen gick i kors och han kravlade sig upp på övervåningen när jag skulle sova han kravla sig in på toa för att va med mig det hela sluta med att jag 13år gammal fick sova på golvet brevid min kille för att han skulle få sluta på ett värdigt sett så kom inte och tala om för mig att en schäfer inte kan va lika tillgiven och ansvarslös och ickekrävande som en mopps eller chu chu eller en nån annan golvmatta.

tack och adjö!

• Gnista

Pontiacsnuttisen: Jag fattar inte varifrån du fått att jag sagt att om man vill träna agility ska man inte ha en schäfer! Visa mig den meningen! Det jag menar (som jag tjatat om två gånger) är att en hund som passar till agility (tex schäfer) inte bara vill gå runt kvarteret. Din tik har klarat sig att gå en sväng runt huset. Men har hon varit glad och tillfredsställd? Du har nog bara haft "tur" som fått en anpassningsbar hund som inte blir jobbig om den inte får den motion den behöver.

Vad är det som gör att man satt schäfer, dobermann mfl i brukshundfacket frågar du mig? Du som har haft schäfer i 25 år borde ju veta detta! Dom är sen många många år tillbaka avlade för att kunna jobba hårt tillsammans med oss människor. Deras gener säger åt dom att vilja arbeta! Dobermann och schäfer används som polishund ute i Europa. Dom är oftast framstående i grenar som spår, sök och skydds eftersom de aldrig tröttnar på att träna! En sån hund kan aldrig vara lycklig av att gå runt kvarteret!

Och jag har ALDRIG sagt att en schäfer inte kan vara lika tillgiven som en mops och liknande. Däremot säger jag igen, och det är min fulla övertygelse, att det krävs mer av en ägare till en schäfer vad det gäller motion och mental aktivering en för en ägare av en mops. Läs lite raslära vetja! Och ge tusan i att anklaga mig för saker jag inte skrivit!

• LCHE

Någon hade kommenterat mitt tips om border terrier. En hund som får som jobb att köra lastbil med husse eller vakta på mattes jobb, samt får träna agility är allt annat än sysslolös. Ni verkar ha tänkt igenom detta med hundköp och planerat vad ni vill ha hunden till samt att den inte ska behöva vara ensam. Här i stan har vi en kommunalanställd dvärgschnauzer så varför inte en border terrier som lastbilschaffis???

• LCHE

Förutom det där med att lämna barn och hund förstås Men jag tror att ni kommer att lära känna er hund och ert barn och att det kommer att lösa sig, men man kan faktiskt inte vara nog försiktig.

• älvanpurjo

LCHE
    menar du att hunden får betalt för att vara där?

hm om du menar så.. så vore det lite kuligt....

• Pontiacsnuttisen

skulle vlja ha med mig hund i lastbilen när jag är ute hade varit ett trevligt sällskap när alla andra bara gapar på en hela tiden.

• LCHE

Nej älvanpurjo, inte ett öre men kanske en och annan gobit kan jag tänka Däremot fick han vara rondellhund i vinter (en laglig sådan) kommunen uppförde en isskulptur av honom.

• tintilar

Jag tycker inte att man ska skaffa hund om man inte kan ha den med på jobbet, alt. jobbar mycket lite eller i skift. Men om hunden kommer att kunna vara med er (din sambo) på jobbet varje dag de kommande 15 åren, så tycker jag absoluit att man ska skaffa hund om man vill.

Vi har hund så. Han är med sambon till jobbet varje dag i princip (med undantag för några ggr ibland). Sen är han med ut till stallet och är med när jag rider en hel del. Det är väldigt lättsamt att ha hund så. Vi går sällan på promenader och behöver inte gå ut på mornarna/kvällarna före och efter frukost och middag. Han åker med överallt. Sen får man ta promenader ex. vis på helgerna o så men inte annars. Vi har tomt också som han kan vara på.

Jag skulle nog aldrig leta efter en renrasig hund. Jag tycker att blandrashundar oftast är trevligast i temperamentet, friskast och mest anpassningsbara. Men det är ju min erfarenhet. Vi har en korsning med Border collie, en ras som vi fö aldrig skulle kunna skaffa efter som att de i regel kräver väldigt mycket stimulans och arbete.

Sen ska man veta att även om en hel del hundar trivs med att "bara vara" så behöver de uppmärksamhet, promenader och att få röra på sig. Att bara ligga på ett golv går jättebra en hel dag, om hunden i övrigt får stimulans och har ett aktivt liv. Välj en hund med raser i sig som ofta är lugna och anpassade för ett lugnt liv.

• älvanpurjo

han kan antingen vara med mig eller sambon på jobbet... och någon dag hemma klarar dom ju.
    nu har vi endå skaffat en hund.

Svar på tråden hund hjälp!