• Anonym (orolig)

Citodon - syns i drogtest???

Jag lämnade drogtest på jobbet (rutin för nyanställda) i veckan. Efteråt kom jag på att jag tagit en Citodon dagen innan test. Tar nästan aldrig tabletter, men typiskt nog just då hade jag tagit en.
    Kan den ge utslag på testet???

• Svar på tråden Citodon - syns i drogtest???
  • Anonym

Citdon innhåller kodein, som omvandlas till morfin i kroppen. Huruvida detta ger utslag på drogtest vet jag inte, men jag skulle väl tro det.
    Berro ju på vad de "letar efter" också.

• Anonym

Citodon är ju en vanlig värktablett som inte är narkotikaklassad så du behöver nog inte oroa dig.

• Anonym
    Anonym skrev 2007-04-27 17:49:16 följande:
    Citodon är ju en vanlig värktablett som inte är narkotikaklassad så du behöver nog inte oroa dig.
    Den går på särskilt receptblankett numera, så den är nog klassad nu.
  • Cilota

Ur: www.vll.se/files/Fakta%20om%20missbruk%201.2_20060608140840.pdf

"Följande substanser kan ge ett positivt resultat vid screeninganalyser av opiater:
    Heroin, morfin (Dolcontin, Morfin-Skopolamin, Spasmofen), kodein (Citodon, Citodon forte, Citodon minor, Kodein (Panocod, Spasmofen, Treo comp), etylmorfin (Cocillana-Etyfin, Cosylan, Lepheton), hydromorfon, (Dilaulid-Atropin)."

Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • Anonym (orolig)

Jag fick receptet av tandläkaren när jag dragit ut visdomstand, inte trodde jag att han gav mig narkotika...?

Om det ger utslag - vad gör företagshälsovården då? Godkänt drogtest är obligatoriskt för att bli anställd, men jag har aldrig i hela mitt liv tagit "droger" - nog måste det väl synas att det är från medicin och inte missbruk??? Eller kan jag bli nekad anställning pga detta...?

• Anonym

Du har ju receptet att visa för dom om det skulle visa sig nåt på testet!

• Anonym

Om det nu skulle ge utslag, då kan du väl be om ett läk.int från tandläkaren som skrev ut Citodonet? På så vis får ju skaen sin naturliga förklaring. Lycka till!

• Cilota
    TS - om de väljer att vidare utreda ett positivt screenresultat så kan de se vilken substans som gett utslaget med det är det ju inte säkert att de ids.

Om du inte har kvar receptet så kan du ju ge en kopia av din tandläkarjournal eller helt enkelt be att få göra om testet
    Vad är det som är så bra med aprilvädret?...
  • Anonym (orolig)

Ja, jag har ju förpackningen och dessutom de flesta tabletter kvar. På kartongen står ju mitt namn och vem det är utskrivet av. Och att ca 40 av 50 tabletter är kvar borde väl "bevisa" att ajg inte knaprar tabletter för skojs skull...

Men jag har en orosklump i magen nu, det kan inte hjälpas...

• Anonym

Men TS; be om ett läk.int från tandläkaren, så ordnar det sig!!

Svar på tråden Citodon - syns i drogtest???