• Anonym (fattig)

1400:- kvar, ensamstående

Hej!

Jag behöver hjälp. Har ni tips på hur jag lägger upp en budget för dessa 1400:- som ska räcka till den 20:e? Vi behöver mat, blöjor och välling. Räkningar och busskort är betalt. Jag är otroligt dålig på att strukturera upp min vardag och ekonomi, men jag MÅSTE ta tag i det här och lägga fram en plan. Saken är den att jag behöver tips och stöd för att lyckas, för annars ger jag upp och allt blir pannkaka. Jag lider av koncentrationssvårigheter och har minnesproblem (ska utredas för ADHD), men jag vill inte göra det till någon ursäkt. Jag måste försöka. Måste.

Hjälp mig!

• Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående
  • Anonym (fattig)

Mia: Men då känns en 72-pack våta för 14:- inte så farligt ändå...

• Anonym
    Anonym (fattig) skrev 2007-04-29 09:49:21 följande:
    Anonym: Kanske ska jag handla ett lager redan nu då? Det vore kanske bra, men huuu... Det är faktiskt riktigt läskigt att länga några hundra på att handla ett lager med saker att ha hemma, för att sedan se hur pengarna krymper på kontot trots att det är lång tid till man får pengar nästa gång.Sedan är det det här med att hålla sig från frestelsen att köpa småsaker i solvärmen. Glass till sig själv och sonen, en kvällstidning då och då, osv.Men jag MÅSTE ta kontroll över det här!
    Dom sakerna blöjor samt välling inhandlas deirekt den 20 här.
    Du har inget du kan sälja på Tradera? Något litet? Tänker på att blöjor går det ju 2 paket iaf, och det är ju nästan 200 kr bara där.
  • Giz the wiz

tvättlappar kan man ju använda "slitna" handdukar till.
    eller en rulle hushållspapper som man blöter, lägger i en plastpåse och volla.

• Trocadero

Köp först blöjor och välling så att du vet att det räcker i tre veckor sen köper du mat för resten.

1400 är möjligt att klara sig på det tills barnbidraget kommer. Försök bara planera på ett bra sätt.

Köp ett storpack köttfärs , då kan du göra köttbullar, köttfärssås och chili con carne.

Köp en ring falukorv. Då kan du göra kovstroganoff och ungstekt falukorv.

Köp ris potatis och pasta.

Köp torkfilé, då kan du göra en krämig torsksås.

Köp ägg, mjöl och mjölk. Då har du till pannkakor.

Tänk också på att köpa ett par burkar vita bönor, lök, tomater, ketchup och en hink turkisk yoghurt då har du alla ingredienser som behövs till det jag nämt ovan.

Lycka till

• Giz the wiz

hmmm specar att man självklart delar pappret i lagoma bitar innan man blöter ner det och lägger i påsen *trött*

• Anonym
    CloudBerry skrev 2007-04-29 09:55:04 följande:
    Köp först blöjor och välling så att du vet att det räcker i tre veckor sen köper du mat för resten.1400 är möjligt att klara sig på det tills barnbidraget kommer. Försök bara planera på ett bra sätt.Köp ett storpack köttfärs , då kan du göra köttbullar, köttfärssås och chili con carne.Köp en ring falukorv. Då kan du göra kovstroganoff och ungstekt falukorv.Köp ris potatis och pasta.Köp torkfilé, då kan du göra en krämig torsksås. Köp ägg, mjöl och mjölk. Då har du till pannkakor.Tänk också på att köpa ett par burkar vita bönor, lök, tomater, ketchup och en hink turkisk yoghurt då har du alla ingredienser som behövs till det jag nämt ovan.Lycka till
    WOW, plitar ner! Bra tips!
  • Anonym (fattig)

Anonym: Jag får nog se till att handla ett paket blöjor till, samt två förpackningar välling. Därtill havregryn för att försöka vänja oss vid gröt som frukost.

Därtill får jag köpa det billigaste schampot och balsamet, trots att det kommer att förstöra mitt känsliga hår. Dessutom får jag glömma att bära sommarkläder denna sommar, utan gå heltäckt eftersom jag enbart äger sådana kläder. Men skitsamma. Jag måste klara det här och ta ansvar för mitt liv, så att jag sedan kan klättra uppåt.

Måste, måste, måste. Måste.

Har inget att sälja på tradera, jag äger bara second hand-prylar och söndriga saker. Jag är ordentligt fattig. Faktiskt.

• Irma77

Mat som även räcker till matlådor: Makaronipudding, spagetti med färdigköpt pastasås, tex cheezini.
    Spagetti o köttfärsås.
    Poatisgratäng med köttfärs i som blev över från köttfärssåsen.

Allt detta blir ganska mycket för billig peng. Falukorven i makaronipuddingen går ju att dela upp på fler maträtter (och det finns ju fettsnål) Likaså köttfärsen. Bara här om du varvar lite så har du iaf minst 15 rätter. Sen kan du ju laga soppa, billigt och magert. baka ditt eget bröd, modell nyttigt.

• Anonym (fattig)

Tack CloudBerry!

Till saken hör dock att jag har ett matmissbruk i bakgrunden, som gör att jag ogärna faktiskt har mat hemma. När jag får ångest så äter jag det som finns i skåpen. I det ögonblicket är jag inte rationell, vilket jag sedan avskyr mig själv för, då det förstör allt.

Men jag ska försöka, igen. Måste.

Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående