• Anonym (fattig)

1400:- kvar, ensamstående

Hej!

Jag behöver hjälp. Har ni tips på hur jag lägger upp en budget för dessa 1400:- som ska räcka till den 20:e? Vi behöver mat, blöjor och välling. Räkningar och busskort är betalt. Jag är otroligt dålig på att strukturera upp min vardag och ekonomi, men jag MÅSTE ta tag i det här och lägga fram en plan. Saken är den att jag behöver tips och stöd för att lyckas, för annars ger jag upp och allt blir pannkaka. Jag lider av koncentrationssvårigheter och har minnesproblem (ska utredas för ADHD), men jag vill inte göra det till någon ursäkt. Jag måste försöka. Måste.

Hjälp mig!

• Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående
  • Anonym

jag har samma summa som dig att handla mat blöjor hygien osv med har 4 barn heltid hos mig!
    barnbidraget kommer 18maj så där förvann ju 2 dagar iaf

• Anonym

ts:Har du inte underhåll till barnet?

• Anonym (fattig)

Skönt att det kommer den 18: maj.

Anonym: Nej, inget underhåll.

• Anonym (fattig)

Helt ärligt så känns det värdelöst att jag inte kan få någon annan sorts inkomst. Varför ska det vara såhär när jag är hur arbetsbenägen som helst? Jag vill göra mig förtjänt av mer pengar, och ska jag vara ärlig så tycker jag redan att jag är det.

• Anonym

Du borde för ditt barns skull svälja stoltheten o ta emot underhållsbidrag...Det är ju trots allt en rättighet du har!!!!1273 kr till att leva på i månaden är mkt pengar att "Tacka" nej till!Vill du inte uppge pappan så behöver du ju inte o betalar inte pappan får du ju bidragsförskott från FK i vilket fall som helst!

Lycka till o hoppas att pengarna räcker!!!

• Anonym (fattig)

Anonym: Familjerätten vet om att jag vet vem pappan är, så det går inte.

• Abessiniern

Ett annat litet tips är att ta med kaffe i termos om du pluggar. Allt man handlar på caféer är ju väldigt dyrt, så det kan man spara en slant på om man är sån som måste ha kaffe. Jag och min man gjorde oftast det när vi pluggade. Jättebra att ta med en smörgås eller frukt också om man har långa dagar. Det minskar "risken" att man handlar något dyrt på plats istället.

Jag tror säkert att du klarar dig den här månaden och nästa blir bättre om jag förstod det du skrev ovan korrekt. Det verkar ju som att du har ganska bra koll på vad som är dyrt och onödigt, så det kommer säkert att gå bra!

Ett annat tips är att bestämma en summa varje månad som får gå till sådant som inte är helt nödvändigt som t.ex. tidningar. Det kan vara svårt att aldrig få unna sig något, men samtidigt kan det ju snabbt bli mycket pengar om man inte ser upp.

• Anonym (fattig)

Jag har verkligen läst och tagit till mig alla tips och råd jag fått här. Igår inventerade jag kyl och frys och insåg att vi har så att det finns middagsmat i minst 4 dagar iallafall. På det så har vi bröd och ost, samt ägg och mjölk, så jag tror inte att vi kommer att behöva handla igen på ett par dagar. Det känns bra! Igår var det jobbigt med ångesten i affären, men nu känns det toppen. Idag blir utgiften dock att vi köper plåster, för sonen slog sig igår och det var inte kul att inte ha en sådan sak hemma då. Men det är ju inte så dyrt. Min synd idag var ett paket tuggummin för 6,50:-, men det var för småmynt jag hade i fickan. Dålig ursäkt, men ändå framsteg.

Kommer nog att skriva här varje dag, det blir lättare med översikten då. Tack!

• Anonym

Hur mycket pengar brukar du ha kvar i månaden efter alla räkningar är betalda?

• Anonym

Jag brukar handla på lidl det är billigt o bra!

• Stjärnanis

Om du vill lyxa till den någon dag kan du ju göra klyftpotatis, bara att klyfta potatis och sätta in i ugnen, både gott, billigt OCH nyttigt.

Ett annat tips är att äta pasta + pastasås. Pasta kostar lite, och sån pulverpastasås är ju inte heller speciellt dyr om du köper på typ Lidl eller Willys.

Passa på att köpa nå't storpack, så kan man ju tex dela upp köttfärsen eller kycklingen på flera dagar.

Det ordnar sig! Och som tur är så kommer ju barnbidraget den 18:e!

/Stjärnanis

Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående