• Anonym (fattig)

1400:- kvar, ensamstående

Hej!

Jag behöver hjälp. Har ni tips på hur jag lägger upp en budget för dessa 1400:- som ska räcka till den 20:e? Vi behöver mat, blöjor och välling. Räkningar och busskort är betalt. Jag är otroligt dålig på att strukturera upp min vardag och ekonomi, men jag MÅSTE ta tag i det här och lägga fram en plan. Saken är den att jag behöver tips och stöd för att lyckas, för annars ger jag upp och allt blir pannkaka. Jag lider av koncentrationssvårigheter och har minnesproblem (ska utredas för ADHD), men jag vill inte göra det till någon ursäkt. Jag måste försöka. Måste.

Hjälp mig!

• Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående
  • Anonym (fattig)

Det läskigaste kommer att vara att storhandla nu, eftersom det kommer att dra ner dessa 1400:- till en bit under tusenlappen för återstående tre veckor. Men okej, jag ska se om det finns någon som ska köra till något av de billiga storvaruhusen idag.

Förhoppningsvis ska det inte vara såhär för alltid...

• Mojo79

testline har en sida angående budget-mat. lite tips.

havregyn blir billig och mkt bra frukost =)

• jenjim

Hej!
    Jag lider med dig att du har ont om pengar, det är så jobbigt har varit ensamstående så jag vet hur det är!
    Men jag skulle sätta mig ner och räkna antal dagar tills den 20:de och göra en matsedel för varje dag.
    Sen skippa mjölk resten av tiden.
    Billig mat!
    Köttfärssås med spagetti ( gör i port och frys resten)
    Blodpudding
    Kyckling (hel) gör till en gryta räcker till 2 middagar
    Carbonara gör på bacon eller hitta billig kassler
    Potatis är relativt billigt
    krossade tomater med champinjoner och vitlök och lök med pasta
    korvstroganof

Ja det är lite tips
    Lycka till
    har du ingen kompis/familj du/ni kan äta hos ngn dag??
    Kram

• Mojo79

bönor & linser är bra mat och väldigt billigt om man kokar själv. bönorna kan man frysa in.

• Anonym (Mamma M)

Gillar man linser och bönor kan man ju köpa det billigt i någon butik som säljer mat och produkter från mellanöstern, de brukar ha i lösvikt till bra pris (även ris för den delen) och sedan blötlägger man och kokar själv. Billigt, gott och mättande, drygar ut både köttfärsås, korvstroganoff. Sen finns det ju många goda soppor att göra, potatissoppa, linssoppa, köttfärssoppa (färs, pasta, lök, tomatpuré, buljong och krydda).

Lidl har ju jättebilliga basvaror. Däremot tror jag nog att Euroshoppers blöjor är billigare. När det gäller tvättlappar behöver man ju bara dem när man inte är hemma, övriga tillfällen kan man tvätta barnet över handfatet. Klipp en handduk i 6 delar och använd som tvättlapp, det funkar också bra.

• Rymdmamma

varför får du ej underhållsstöd?

• Anonym

Man kan ju sälja urvuxna kläder eller om du har kläder s du själv ej tycker om som bara ligger och skräpar,kankse har du gamla böcker du inte är u intressad något som ligger i skåp och lånder som du inte v behöver. Någon möbel du behöver,kanske finns de något i ditt förråd du kan göra dig av med sälja för att tjäna i hop en slant.

Sen finns x-tras tvättlappar 200kr för under 20kr på coop,konsum.

Ja sen som några redan sagt laga din egna mat gör stor förpackning.Kanske kan du hitta vissa varor på extra pris.

• Anonym

Man kan ju sälja urvuxna kläder eller om du har kläder s du själv ej tycker om som bara ligger och skräpar,kankse har du gamla böcker du inte är u intressad något som ligger i skåp och lånder som du inte v behöver. Någon möbel du behöver,kanske finns de något i ditt förråd du kan göra dig av med sälja för att tjäna i hop en slant.

Sen finns x-tras tvättlappar 200kr för under 20kr på coop,konsum.

Ja sen som några redan sagt laga din egna mat gör stor förpackning.Kanske kan du hitta vissa varor på extra pris.

• Anonym (fattig)

Ingen ville köra till de billiga affärerna. Jag var precis i affären, men höll på att få panik. Kände att jag ville ha tomat på knäckebrödet till lunch, men fick säga till mig själv att "nej, du får inte".

Storhandlade inte, men köpte iallafall välling, blöjor (Coop X-tras är billigast när man är medlem!) och euroshoppers billigaste köttsoppa, samt ett mjukt bröd till sonen. Har lite pålägg hemma, det räcker nog någon dag till.

Vi har inga butiker som säljer mat från mellanöstern här, tyvärr. Men jag lär mig gärna mer om bönor och linser. Tycker det är spännande, men det verkar så krångligt...

Rymdmamma: Jag vägrar uppge faderns namn. Han kan bli farlig om han inte får som han vill. Han är inte med i bilden, och jag är rädd att om han blir skuldbelagd och står som pappa så kan han använda det emot mig i framtiden.

• Anonym (fattig)

Anonym: De kläder jag har har jag fått begagnade från kompisar. Antingen använder vi dem, eller så är de förstörda på ett eller annat vis. Jag tror helt ärligt inte att jag har någonting som kan säljas av, för ingen skulle vara intresserad av att köpa.

Svar på tråden 1400:- kvar, ensamstående