Inlägg från: soffi86 |Visa alla inlägg
  • soffi86

I just can't understand it...

Okej Kanelen, men för mig är det tvärtom! och Nu för TREDJE gången undrar jag om jag är den enda jävlen på denna familjesajt som köper rättvisemärkta kläder som garanteras att vara fria från arbetande barn och deras lidande 19/h om dygnet och miljöfarliga jeansinfärgningsmedel som fläckar deras händer.

• soffi86

därför att du misstolkar och misstolkar.

• soffi86

Men sen undrar jag en sak till: Jag köper en del rättvisemärkta kläder. Då är det mest baskläder som t-shirts, trosor och t-shirtklänningar. De är lite dyrare än 49.50 på HM. rättvisemärkt-affären här i Gbg är toppen by the way (så den slår jag ett slag för!). Sen har jag handlat massor (det är väl de 10% av min garderob) av HMs eko-cotton linje. Är jag den enda som gör det eller? För jag har inte sett en enda annan individ på stan med samma t-shirt klänningar ur den kollektionen som jag.

Tycker det är lite bedrövligt att konsumenter inte är mer medvetna! Att när Monki rear ut sina 400 kr jeans på 75% rea så är det jäkligt lite cash som går till arbetaren och väldigt mycket skit som går ut i miljön.

Det är fjärde gången nu jag undrar...

• soffi86

På ullared? jo de har säkert toppen grejer men inte kläder - dock köpte min moster leggins åt mig där som var superbra. dock var de så billiga att jag får dåligt sammvete var gång jag har de på mig. Undrar hur mycket miljön och barnarbetarna fått utså. Och att folk kan försvara barnarbete som själv har barn - fy fan!

• soffi86

Nej det är de inte! Lite grann, typ en hundring eller så (eko t-shirtsklänning på HM tex) tror till och med den kostade 198 istället för 98. Kan man inte pröjsa det för att värna om miljön då kan man lika gärna gå naken!

• soffi86

Veracse - menar du Versace? Nej jag gillar inte dem heller!

men hur schysst är det att köpa en tröja för 149 om det skadar så mycket. antagligen fattar ni fortfarande inte att det inte är märket utan att det är en kunskapsfråga också! Vad händer om barnen i bangladesh jobbar i mörka fuktiga lokaler 19/h om dygnet och står till knäna i giftiga infärgningsmedel?

Jo så här är det: Står man dag ut och dag in med giftiga jeansinfärgningsmedel och kemikalier upp till knäna så blir man steril efter ungefär ett - två år. man får sönderfrätt hud, man blir överkänslig och man får lättare allergier och migrän.

Om man jobbar 19 h om dygnet som 12 åring behöver jag väl inte ens förklara. Det konstiga är att en del av västvärldens konsumenter som tror att allt handlar om att behöva betala MASSA MER pengar för att få schyssta kläder (på alla sätt) egentligen bara kanske behöva betala en extra hundring för att få ett par SCHYSSTA jeans!

• soffi86

Sorry, been theere - seen that!

• soffi86

tråden handlar om:
    Varför man väljer att klä sig "mainstream"
    Individuell stil
    Varför folk är så missunsamma på människor som kan köpa "märkes"kläder = oftast väldigt snygga och kvalitetsmässigt bra kläder. OBS! Då drar jag inte slutsattsen att HM tex har snyggt designade kläder.
    Varför man inte kan tänka sig att lägga en hundring extra på ett par "schysst" gjorda jeans.

Kan säga såhär efter 7 mån i Sydkorea och min research av klädtillverkande fabriker (efter att sy upp kollektioner och importera etc) etc att jag inte riktigt tyckte de höll måttet. Och iom att varken HM, Monki eller Gina Tricot exemplevis har råd att anlita Sydkoreanska fabriker drar jag ju slutsattsen att det är MYCKET värre i Kina eftersom de inte har lika höga (låga) löner och arbetsvillkor. Dock så tillverkas mycket av Chloés kläder liksom Marc Jacobs, Max Mara, Burberry etc i Korea som är lite dyrare kläder - de har ingen tillverkning alls i Kina exempelvis. HM, Monki och Gina Tricot tillverkar väldigt mycket i Kina och Bangladesh. cheap Monday och Monki tillverkar nästan bara i Kina.

Sen så vet jag vet ju ändå att jag är lyckligt lottad - jag har det ekonomiskt bra och har fått chansen att se mycket av världen.

• soffi86

Oj nej det visste jag inte, att de testade på djur! Det är defenitvt INTE bra!
    Men när det gäller barnarbete så har de iallfall valt ett av de bästa länderna i asien att tillverka i - sydkorea som tyvärr har sina brister de också men iallafall har tre skift, drägligare löner och inga barnarbetare!

• soffi86

en stor parantes också till dina ytterst konsumentmedvetna kompisar som kanske shoppat på Nk och Bloomingdales ngn gång - jag skulle aldrig någonsin sätta på mig en gina tricot klänning gjord av ett barn i kina!
    Gärna en chloé klänning gjord av vuxna i korea. De är oftast väldigt fina.

Svar på tråden I just can't understand it...