• KretaJo

Potatis i ugn - hjälp!

Jag vill göra pommes i ugn, utan en massa olja. Potatisen är inte färdigköpt utan vanlig potatis som jag själv gör till pommesstavar. Kan någon hjälpa mig med ungsvärme, tid och andra tips?

Ge gärna olika tips för stavar, plattor och hela potatisar i ugn. Lite olja går bra, men de ska inte vara friterade.

Tack!

• Svar på tråden Potatis i ugn - hjälp!
  • Jumjum84

när jag gör klyftpotatis själv kör jag på 200 grader. lite olja, salt o peppar på bara. Så det intefastnar i formen.

• Jumjum84

kolla efter en stund... tiden beror på storleken.

• Momsie

Om du gör stavar går det mkt fortare, så kolla efter 10 och rör om, kanske flera ggr...

• Jumjum84

närmare 20-30 minuter.. beror som sagt på storleken. ha koll.. då ser när de börjar bli klart.. stick med en provnål när du tror det börjar bli dags.. hmm...225 grader är det förresten.

• Momsie

Fast att fritera i olja är ju långt ifrån att ha i lite olja i ugnen när du ungssteker dom : )

• KretaJo

Momsie: Precis, lite olja i ugnen går bra som sagt, men helfriterade är det jag vill komma ifrån.

• Momsie

HippieJo, ja för lite olja är bara nyttigt och hjälper kroppen att ta upp det nyttiga i potatisen...till nästa gång skulle jag nog hellre göra klyftor eftersom tunna stavar kan bli lite torra, för du hade redan gjort dom som jag förstod det? : )

Fett är ju inte farligt, men friterat är inte bra alls, så jag brukar rosta alla möjliga grönsaker i ugnen tillsammans med potatisen, morötter, palsternacka, paprika osv. eftersom de blir mkt sötare och godare i ugnen och barn brukar älska det, hll på rätt bra med olja och salt och in i ugnen i 225 C i runt 20-30 min...så gott!! : )

• Nattviolen

Släng gärna på lite timjan också så blir de ännu godare.

Svar på tråden Potatis i ugn - hjälp!