Du måste logga in för att svara i en tråd.

• KretaJo

Potatis i ugn - hjälp!

Jag vill göra pommes i ugn, utan en massa olja. Potatisen är inte färdigköpt utan vanlig potatis som jag själv gör till pommesstavar. Kan någon hjälpa mig med ungsvärme, tid och andra tips?

Ge gärna olika tips för stavar, plattor och hela potatisar i ugn. Lite olja går bra, men de ska inte vara friterade.

Tack!

• Svar på tråden Potatis i ugn - hjälp!
  • Vickyb

Om du inte vill ha olja kan du lägga pommefritsen på ett bakplåtspapper med lite salt över i 200 grader i mitten av ugnen.

ღ Stolt och lycklig mamma till Linnéa & hennes syskon som är beräknat 070726ღ
  • Mrs Kaffelatte

Släng med morötter, lök, paprika och vitlök och sedan strö lite strösocker eller flytande honung över..

• Momsie

Vickyb, fast det var ju inte pommes frites utan vanlig potatis, den blir väl inte så gid på ett bakplåtspapper??
    Och barn behver fett, däremot inte socker, så det tipset är väl kanske inte det bästa om det gäller mat till barn?

• Trollemamma

Det kan vara bra att koka dina stavar några minuter innan du stoppar in dem i ugnen för då ligger inte all stärkelse på ytan och fastnar lika lätt på underlaget ..

• Vickyb
    Momsie skrev 2007-05-01 12:09:25 följande:
    Vickyb, fast det var ju inte pommes frites utan vanlig potatis, den blir väl inte så gid på ett bakplåtspapper??Och barn behver fett, däremot inte socker, så det tipset är väl kanske inte det bästa om det gäller mat till barn?
    Vad kallar du potatisstavar för då? är inte det pommes?
    Bakplåtspapper kör vi med jämt och det fungerar alldeles utmärkt att göra pommes i.. sådeså.

Sen måste jag bara lägga mig i lite.. Vad jag har sätt så har TS inte nämnt att det är till något barn.. och lite socker är inte farligt.. då kan man ju inte ge barn någon mat alls.. för det är socker i princip all maträtter.
    ღ Stolt och lycklig mamma till lilla Linnéa och hennes syskon som är beräknat till 070726ღ
  • Momsie

Vickyb, därför att potatis som du köper färdig som just pommes frites redan är friterad.
    Så det så.

• Momsie

"för det är socker i princip all maträtter."

Nä, inte om man lagar egen mat, jag har ALDRIG tillsatt socker i mat.

• Ann Lee

Ett bra tips för att få oljan jämt fördelad över potatisen och rotfrukterna är att hälla allt i en stor fryspåse. Tillsätt olja, salt och övriga kryddor och skaka om så att detta fördelas på potatisen och rotfrukterna. Sedan är det bara att hälla ut allt på plåten och köra i ugnen.

• zazla

Jo: Ramlade över din tråd och kan inte låta bli att skratta. Här på FL kan folk till och med tjaffsa om POTATIS

Och för att lugna ner tråden lite så kan jag meddela att det INTE är några barn som ska äta Så nu kan ni pusta ut och ta det lugnt

• Vickyb
    zazla skrev 2007-05-01 14:33:18 följande:
    Jo: Ramlade över din tråd och kan inte låta bli att skratta. Här på FL kan folk till och med tjaffsa om POTATIS Och för att lugna ner tråden lite så kan jag meddela att det INTE är några barn som ska äta Så nu kan ni pusta ut och ta det lugnt
    ღ Stolt och lycklig mamma till lilla Linnéa och hennes syskon som är beräknat till 070726ღ
  • Momsie

zazla, ja det är nog bara här som folk har så mkt åsikter som inte stämmer med IRL på ngt sätt och eftersom jag skrev om barn så kan det ju tänkas att det är någon som faktiskt har barn som även dom är intresserad av denna tråd, detta är ju trots allt FL så chansen är rätt stor ; )

• KretaJo

Tjoflöjt! Här går man en sväng och handlar och har startat potatiskrig under tiden. Så det kan gå. Men jag gillade faktiskt alla era olika råd och gör väl en liten egen variant. Det där med att blanda i rotfrukter är störtbra när man ska nära ungar i framtiden, tills dess slipper jag helt trycka i mig tillagade grönsaker själv, och lite socker på toppen har nog ingen dött av, även om jag nog personligen föredrar honung. I övrigt tack för alla tips!

• Bommebo

Honung på potatisklyftorna ger verkligen ett lyft. Det får som ett karamelliserad yta, knapriga och goda utan att bli brända (om man inte har dem inne i 300 grader förstås). Och lite sötma har ingen dött av

Det ska vi äta till middag idag tillsammans med hastigt grillade lövbiffar.

~Mor till Stora M och Lille S~
  • KretaJo

Bommebo: Du, det där låter riktigt mumma! Jag ska nog göra detsamma, fast med stora fläskkotletter och grekisk sallad och tzatziki. Kan knappt vänta.. Slurrp

• Bommebo

Åh, greksallad....... där fick jag en idé. Tack för tipset!!!!

Smaklig spis.

~Mor till Stora M och Lille S~
Svar på tråden Potatis i ugn - hjälp!