• Augustibebi

Är jag konstig som blir arg över tårta till bebis?

Är jag överkänslig eller? Kokar i mig men jag vet inte om jag ska ta upp det eller inte..

Denna vecka har svärmor matat min bebis med glass (2 små skedar), gräddtårta (en liten bit) och blåbärssoppa (1 glas). Inga mängder, men jag tycker ändå det känns så FEL.

Vad säger ni? Dags att sätta mig ner med svärmor?

(Dags att öppna ämnet "Svärmor" här på FL?)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 18:12:10:
    Han är 8 månader.

• Svar på tråden Är jag konstig som blir arg över tårta till bebis?
  • skogstjärna

Att bli arg är väl lite att överdriva om du inte har talat om för henne att du inte tycker det är ok. Om hon sedan inte lyssnar när du ber henne att inte ge honom sötsaker så kanske det är dax att bli arg.

Jag tycker oxå att det är onödigt att låta en så liten få smaka glass och tårta men det är väl inte hela världen.

• Itis

Om inte du samtycker så ska du säga till! Det är ditt barn och därmed DINA regler som gäller. Kan inte din svärmor respektera det så kan du ju faktiskt säga att så länge hon inte följer dina regler så får hon tyvärr inte passa barnbarnet. Varför skulle hon ha rätt att göra som hon vill bara för att det är hennes barnbarn?

Erika med Emelie född 070211
  • bambigirl

Nej, jag skulle också bli arg om någon gav Albin tårta utan att fråga mig. Även om jag själv kan låta honom smaka en sked då jag äter...

• Qui

Säg att hon lika gärna kan ge honom strösocker istället. Berätta att du har en plan för ert barn och att du inte vill att han ska äta en massa skit! Blir så arg på knäppa svärmödrar! Stå på dig!!!

• virre80

känner igen situationen, fast när sonen fick magknip en hel natt röt jag som ett lejon när det skulle matas med "godsaker"...Nu respekterar både mor- och farföräldrar min/vår åsikt :)

• Grus grus

Känner igen mig! Men jag sa ifrån på ett lugnt sätt. Sa att vi vill att det är vi (min sambo och jag) som ska komma överens om när vi ska ge vårt barn det, och att vi gör det själva i början. Men för att inte ta ifrån henne allt, sa jag istället saker som hon kunde få ge (så att hon fick lite andra alternativ och inte bara tvärstopp). Bland annat sa jag rån och mariekex. Hon tycker det är tråkigt att vår dotter bara dricker vatten, så jag har sagt att hon kan få köpa sådana där drycker för småbarn. Lovis dricker ändå bara litegrann och sedan hälls det ju ut. Hon dricker det enbart när hon är hos farmor, vilket gör det lite speciellt för svärmor. Så säg inte blankt nej, utan förklara varför du inte vill att ditt barn ska äta de sakerna och ge lite andra förslag på vad hon kan ge. Efter många diskussioner fugerar det faktiskt ganska bra.

Mamma till Lovis, ett år den 28 april!
  • Sand trollet

Jag tycker du överdriver

• Amatea

Om det *kokar i dig* som du säger så tycker jag att du överreagerar, ja. Däremot kan du ju lugnt säga att ni inte ger ert barn sötsaker och att svärmor inte ska göra det heller. Glöm inte att andra generationer inte levt med sockeralarmen ringande i öronen som ni yngre gör. Glöm heller inte att vi är måånga generationer som faktiskt ätit socker från barnsben och vi är både friska och smala och har bra tänder trots det

• Stiina

Nej, du är inte tokig. Jag hade också blivit arg. Jag vill ju bestämma själv när mitt barn ska få smaka det. Vi var jättestrikta med vår största och hon äter fortfarande inte mycket sötsaker. Aldrig godis och saft t.ex. Det känns skönt. Hon kommer nog äta tillräckligt i sitt liv ändå.

Svar på tråden Är jag konstig som blir arg över tårta till bebis?