• yaaniz

Diskmaskin här?

Vet inte om jag lägger i rätt kategori, men passa bäst här.

Har ett utrymme för vad jag tror är en plats för diskmaskin. Vet ni om det går att koppla in en här? Ser ni om det går?

IMG_7709.JPG     
    IMG_7708.JPG

Min Digiscrapblog : yaaniz.blogspot.com/
  • Svar på tråden Diskmaskin här?
  • Nicke

Ja, på bilden så sitter det ju redan en hylsa eller vad man ska säga. Så, din T-koppling måste ha utvändig gänga på alla sidor. Du behöver nog en adapter så att slangen till maskinen passar också. Tror att det är R10 eller R15 du ska ha i storlek. Det bästa är ju att ta med kopplingen du har idag.
    MEN.. nu förstår jag. Du måste ju kunna stänga av vattnet för att ens kunna byta. Kan du inte det så måste du göra enligt ditt förslag. Sätta en T-koppling längre upp eftersom du måste kunna stänga av vattnet.

• Nicke

o jag skoja bara. Om du tittar på hur du har idag så ser du var du behöver. T-kopplingen måste ha både utvändig och invändig gänga. Klämkoppling behöver du nog inte.

• ejda

Jo precis. Ska ringa hyresvärden och kolla. Jag borde ju kunna det. Men det går sätta en t-koppling ovanför annars? utvändig gänga säger du. Kan man ta kort på skiten och ta med till hornbach tex tror du?

• ejda

såg det precis och tänkte fråga om det hehe... Vad kan det vara för storlek tro? standardstorlek? och det är? gängtejp är bra att ha också?

• Nicke

hehe ja gängtejp är jätteviktigt. Annars läcker det nästan garanterat i fogarna eller vad man ska säga. Visst kan du fota och ta med. Bäst är ju om du får med hela kopplingen. ;)
    Tror att det är R15 som är standard... hm. Kan vara R10 men det känns lite väl litet.

• Nicke

Du ser ju vad du behöver om du tittar på vad du har idag. :) Hur gängorna skall vara alltså.

• ejda

fast vågar inte ta med hela kopplingen.. läskigt att lämna det öppet så bara.. :) men detta ska nog gå att lösa. T-rörkopplingar med avstängning åt båda hållen går att få tag på då? kanske lättast om man köpper t-rörskoppling och sätter ovanpå bara.. får se hur jag gör.. :) Tack för all hjälp iaf!!

• ejda

Blä.. får ingen ordning på det. Har lossat den översta kopplingen men får inte bort det smalare röret som går upp till blandaren. Ska inte det funka eller? måste man ta bort hela kopplingen?

• Nicke

Jo, det ska du nog kunna få loss. Man måste ju kunna byta blandaren. :)

• ejda

det funkar inte.. grr.. vad irriterande.. och vattnet vetifan vart man stänger av..

• ejda

Nån som har tips på billiga blandare med diskmaskinavstängning? :)
    Har hittat en på jula för 499. Billigaste än så länge.. En på tradera också dock uppe i 375.. Så tips tips tips?!! :)

• Nicke

hehe ska du göra så istället? Du måste ju få loss grejerna under bänken?
    Hur ska du annars byta blandare? :)
    Vi har en gammal blandare med en kall och en varm knopp lixom. Ingen snabbgrej inte.
    Där har vi köpt till en sak som vi skruvat i för att få vatten till maskinen. Bara den kostade runt 400 spänn. :(

• ejda

Får stänga av vattnet genom hyresvärden när jag ska byta. Jag tror det är det smidigaste sättet att göra på tyvärr... Känns piss att behöva hålla på å krånga med avstängningsventil när man inte kan det. Svärfar ska dock komma hit i övermorgon och titta på det. Se om han kan hjälpa mej med delar och så..

Svar på tråden Diskmaskin här?