-
-
Svar på tråden Diskmaskin här?
-
Jarå. Klart det går. Avloppet och elen kan du behöva dra in från höger eller vänster via de andra skåpen. Bara att borra ett diskret hål för avlopp och el.
-
Visa en bild på hur det ser ut direkt under diskhon.
Finns det ett EL-uttag där och går det att ansluta slang till avloppsstammen som sitter direkt under diskhon? I inte allt för gamla hus så brukar det finnas. -
Åhh.. kanon. Ska ta bild nu direkt.. Det är jag som ska koppla in maskinen isf. Använder bara min frus plustjänst.. :)
-
Det brukar inte vara några problem.
Jag har kopplat in maskiner på alla möjliga konstiga ställen.
Här hemma så har vi gammal stam. Enorm i gjutgärn. Ingen möjlighet att ansluta maskin där. Måste byta hela bänken. Vattenledningarna är av massivt.. nånting. Inget man sågar i för att ansluta en kran till en maskin. Man måste skruva och ha sig. Vi har fått skaffa en bänkdiskmaskin som är ansluten direkt till blandarens kallvattenkran (gammalt kök). Avloppet går via slangen längst med bänken ner i diskhon. Ingen sexig lösning men den fungerar och disken blir ren. När jag orkar göra något åt köket så blir det en stor maskin. ;) -
-
Okey. Då borde det inte vara så omöjligt här hemma som jag har trott då.. Men måste man inte kunna stänga av vattnet till maskinen? Är det kanske en försäkringsfråga?
-
Nejdå. Det där är inga problem.
Hurvida man måste ha kran till maskinen vet jag inte. Jag har det inte och har inte läst om några krav på det heller men det kan ju finnas. Det går fint att ansluta maskinen till avloppet där. Du behöver bara en adapter storlek stor till liten så att du kan ansluta avoppsslangen från maskinen till avloppet. Ingen stor kostnad. Vatten går även att ta från rören man ser på samma bild men då måste man kapa rören och sätta dit en kran och det är ju ett större ingrepp men på andra bilden så ser man ju att det finns kranar på rören redan. Tänk på att du även måste dra fram el till maskinen. Jordat och gärna skyddat med jordfelsbrytare om ni inte har någon i centralen. -
El-anslutningen är nästan uteslutande en vanlig jordad stickkontakt.
-
Okay. fyfan vad underbart. :) Har en far som är elektriker så han borde kunna hjälpa mej med elen isf.. Gott gott.. nu ska man bara få tag på en maskin. Du vet ingen som har en 45-cm maskin de vill göra sej av med? :D
-
www.blocket.se
Det lär finnas massor.
Din fader lär verkligen kunna hjälpa dig. ;) Det är bra att få det bra gjort från början.
Ett droppskydd är också bra att införskaffa förstås. (Läggs under maskinen)