Inlägg från: Lusthan |Visa alla inlägg
  • Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Okej, ja då kanske jag inte behöver bry mig så mycket då. Man kan ju inte låta bli att undra när lillgumman inte ens kommer och säger hej när man kommer hem. Vilket hon annars brukar göra. Sen har hon slutat gå ut på balkongen så mycket också, ligger hellre i sängen och sover. Jag hoppas verkligen att jag slipper få ungarna i sängen.

Det händer faktiskt en gång när jag var liten att jag vaknade med kattungar ovanför mitt huvud. Två stycken var det. Jag kunde knappt sova mer den morgonen.

• Lusthan

Jo jag har en låda vid sängen, men hon tittar bara in ibland. Skulle hon få bestämma så skulle hon föda i en väska om jag känner henne rätt. Men jag har inte gjort klart lådan än riktigt heller så vi får se hur det blir sen.

Nu sov ju jag under tiden hon fick ungarna men jag vaknade nog när hon precis hade klämt ut den sista. Hon tvättade de och hela kudden var blodig. Jag minns inte riktigt, men jag tror ändå att hon lyckades undvika mitt hår.

Idag har hon på morgonen legat och myst medan jag har borstat henne på magen med en mjuk borste. Hon njöt riktigt ordentligt gosgumman.

• Lusthan

Nu är min katt bara innekatt, men de brukar få vara ute på balkongen ganska ofta. Hon har cirka två veckor kvar men har nästan slutat gå ut på balkongen nu. Skulle hon gå ute mer än bara på balkongen så skulle nog jag sluta släppa ut henne i alla fall sista veckan tror jag.

Svea är också jätteslö här hemma, hon ligger och äter får nå ryck ibland och leker med de andra katterna men inte lika mycket som innan. Hon är tjock men inte jättetjock ännu.

Jag tror att du märker på din hona när hon börjar boa, antingen där du har gjort iordning för henne eller någonannanstans. Du kan ju gå genom länkarna som finns tidigare i tråden där står det mycket fakta. Jag har försökt att lusläsa sidorna när jag har haft tid. Mycket nyttig information har jag fått.

Du kan ju berätta sen när du fått ungar. Clis här ovan har fått kissebebisar under trådens gång. Jag väntar fortfarande med spänning på att det börjar bli dags här hemma.

• Lusthan

oh, ja man kan ju hoppas att det kommer så gosiga kissebebisar snart för dig också.

Det jag är lite orolig över är att vi har tre katter här hemma, Felix (pappan till ungarna), Svea (hon som ska få ugar) och Asta en kattunge på cirka nio månader. Hur funkar det med hankatter och kattungar? Och hur ska det gå med Asta som anser Svea vara sin mamma, kan hon bli svartsjuk och bita ihjäl ungarna?

Vi har funderat över att göra oss av med Asta på nå vis då hon inte funkar med oss särskilt bra, hon är jätterädd och tyr sig hellre till Svea. Men nu verkar det som att Svea stöter bort henne och då börjar hon ty sig till min sambo istället så hon blir nog kanske kvar ändå. Men tänk om hon är elak mot ungarna, vi kan ju inte passa de hela dygnet runt... Är det någon som har erfarenhet av nå liknande?

• Lusthan

Jo det kanske man kan göra men det känns ju lite trist ändå. Får se hur han reagerar och sen kan man ju stänga in de varje gång man åker hemifrån och inte kan ha koll.

Asta däremot är det lite knepigare med eftersom jag inte riktigt litar på henne och hon inte litar på oss. Vill inte göra oss av med henne eftersom hon är en så pass fin katt, men hon är lite för avvaktande och behöver nog vara ensamkatt hos några som har tid med henne och är väldigt tålmodiga...

Nä jag hoppas att det inte ska vara nå större problem med katterna och kattungarna.

• Lusthan

Mmm, jo vi får se hur det blir här. Hon tyr sig mer och mer till min sambo och tycker om sonen också. Det är bara mig och främmande människor som hon är rädd för. Vi får avvakta och se, det är ju ändå sambons katt så jag vill inte bestämma åt honom.

Annars så rullar det på här Svea äter som en gris och sover som en stock, för att inte tala om hur hon spinner när man borstar henne på magen. Tjockar på sig gör hon också, svårt att tro att hon verkligen kan bli tjockare.

Bettyboop: Vilka busiga katter ni har. Hos pappa har de en katt som kan öppna fönster och Svea spolar på toaletten. Lite läskigt när man vet att ingen är där, men det är charmigt på sätt och vis att de har sina egenheter.

• Lusthan

jo hon spolar på toaletten efter det att hon varit på lådan och gjort något. skumt beteende det där men det är medvetet har vi kunnat konstatera efter att ha spanat på henne ett par gånger. lite sjukt, men ganska kul. :)  kanske skulle man lära henne gå på toa och spola efter sig. men då måste vi träna de andra också och felix klantskallen skulle väl ramla ner i toaletten om han försökte så det är nog inte värt det. hehe.

• Lusthan

Satt och kollade på dina bilder igen Clis och de är sååå söta ungarna.

• Lusthan

Min kisse får du nog tyvärr vänta på, hon har cirka två veckor kvar. Jag är jätteotålig jag också. Chansen är nog större att Bettyboop får sina ungar innan min...

Katter verkar vara riktigt smarta varelser, tar sig ut genom stängda kattluckor och fönster, spolar på toaletten, jag har även hört talas om en katt som brukade ge sina ungar kattmat genom att hoppa upp på diskbänken och öppna en öppnad kattburk med nå lock på och sen gräva fram det och putta ner det på golvet så att de kunde äta så mycket de ville.

De verkar ju inte vara de mest korkade djuren direkt... Även om man kan fundera över om så är fallet som till exempel när vår Felix markerade häromdagen på sonens täcke i sängen. Hör tack och lov inte till vanligheterna men man kan ju inte låta bli att bli lite förbannad på honom.

• Lusthan

Inatt drömde jag den mest sjuka drömmen att min son kom med en låda som Svea stod i och började få ungar. När hon var klar så kunde vi räkna till 13 ungar. Alla var friska och krya utom två stycken som var lite vanskapta. Det kändes sjukt.

Jag tror att jag är riktigt nervös inför att ungarna ska komma.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses