• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Csve

någon som kan svara på min fråga ifall ja ska hålla min katt inne nu när ja inte vet hur lång tid de e kvar tills hon föder?

Amor Vincit Omnia
  • miss you

Mina föräldrar kommer att resa bort när våran kattunge ska ha kattungar och det blir jag som får ta hand om dom. Hur ska jag bära mig åt?
    det är första gången som jag tar hand om en katt som är dräktig och ska föda.... är redan nervös och det är minst 2 v kvar=)

• Tumpan

MillaN o LillaN

Förra kullen min katt fick hade jag ingen aning om när hon skulle få, så när jag märkte att hon var jätterund och inte orkade röra sig så mycket lät jag henne vara inne.

Tror det tog ungefär en vecka tills hon fick sina ungar.
    Jag tyckte det kändes tryggare att ha henne inne, så hon inte skulle föda ute och kanske gömma dom.

• paradise nanny

millan o lillan.. jag håller med tumpan. håll henne inne när hon inte rör sig lika obehindrat längre. hon kommer nog förövrigt hålla sig ganska mycket inne iaf..

grattis lusthan till tillökningen!!! åhh vad underbart!!! bara min kisse kvar nu då... hon bara ligger o latar sig... hon verkar inte ha bråt att få ut dem den här gången.

• Lusthan

Fyra stycken blev det, men ibland så kan man tro att vi har fyra små och en jättebebis. Asta ligger i lådan och ena sekunden så hjälper hon till att tvätta och ta hand om de och den andra sekunden ligger hon själv och snuttar på Svea. Jag plockar bort henne när hon håller på så, kan ju aldrig vara ett bra beteende.

Men så trött jag var inatt. Helt sjukt trött och ändå så gjorde jag ingenting egentligen det var ju Svea som stod för hela grejen. Det gick bra och mor och fyra bebisar ligger i sin låda nu och glada och nöjda.

Miss you: Jag var också toknervös innan, helt sjukt nervös. Men det gick bra. Jag läste på så mycket jag kunde innan så att jag visste vad som skulle hända. Det verkar som att de klarar det mesta själva kissekatterna, men vill gärna ha sällskap. Sista två ungarna fick dock jag hjälpa till att göra torra för det orkade hon inte riktigt. Så man får sitta och spana och hoppas att det löser sig.

• Hella78

lustan.
    du sov vel lite iallafal den natten mina fick sov jag inte en blund låg inte ens ned den natten fick inte sova fören kl 10 kvällen efter. känns inte som jag sovit i fatt en. ska bli så skönt att sova utt i helgen min sambo jobbar bara en  dag till den här veckan han är föräldraledig varje fredag. o grattis till bäsarna

• Lusthan

jo jag fick sova och det var mycket skönt vill jag lova. låter jobbigt att inte få sova det hade jag nog inte klarat.. kände mig fortfarande överkörd efter när jag vaknade idag.

Asta börjar bli riktigt jobbig, hon vägrar gå ifrån lådan. Hon ska ligga där i hela tiden och jag vill inte ha henne där i överhuvudtaget.. Det är drygt. Sen har Svea inte gått på lådan sen hon fick ungarna tror jag. Hon vill inte lämna så jag funderar på att fixa en liten låda åt henne nära bolådan.. Äta gör hon dock och dricker som hon ska. men inte heller då vill hon gå ur lådan utan jag får ge henne allt i lådan. funderar på om hon fortfarande är trött.

Ibland så tittar hon på mig precis som att hjälp mig, vad ska jag göra. Hon är så söt och inte vet hon hur hon ska ligga heller så jag får lägga henne ner så hon ligger bekvämt annars blir hon trött i benen och blir alldeles skakig.

Vilken sötis... Jag visste att jag skulle tycka att det här skulle vara roligt, men så här kul visste jag inte. Det här skulle jag kunna göra om igen. Inte än på ett tag dock, nu är jag helt slut. Hehe.

Nä nu ska jag gå och titta på de söta igen och sen ska jag ta mig hemifrån en stund.

• Csve

lusthan: kan du inte lägga ut kort på de nytillkomna??

Amor Vincit Omnia
  • Lusthan

hmm, jag ska försöka. vet bara inte var sladden till kameran är... ska leta lite så får vi se om jag hittar nå fina kort på de små.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses