• Lusthan

Kattförlossningar efterlyses

Vi har en dräktig kisse här hemma och jag är lite sådär nyfiken på kattförlossningar. Så istället för att efterlysa människoförlossningar så undrar jag om det är någon vänlig själv som skulle vilja dela med sig utav sina erfarenheter till mig.

Detta är första gången som vi får kattungar här hemma så jag ska prata med en veterinär innan det blir dags så att man vet exakt vad som kan hända och ska hända, men innan dess så skulle det vara intressant att sluka andras erfarenheter.

Om någon vänlig själ vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-11 15:43:55:
    Jag tänkte slänga in någrabra länkar här i trådstarten som jag har fått.

www.makemydays.se/

Sök på Very Special Birth.
    Bilder och förklaring till hela förloppet.

www.katter.nu

www.agria.se

www.katter.nu/mate/foda.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-24 16:44:14:
    Inget har hänt än, men Svea är på dag 61 så här förväntas det hända i slutet av veckan eller nästa vecka. Vi har hunnit förbereda oss ganska bra och det är många som vill ha en unge sen. Får vi se bara hur många det blir.

En länk som jag fått med uppfödning på Ragdoll och Norsk skogskatt, tyckte att det var en bra sida.

www.myfriend.se

Nu håller vi tummarna här hemma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-27 19:25:50:
    Dag 64 och jag tror att vår Svea är igång. Emellanåt så ligger hon ner och stirrar ut i tomma luften samtidigt som hon spinner vilket hon normalt aldrig brukar göra om man inte gosar med henne. Hon verkar också ganska så koncentrerad och tittar inte på en om man ropar på henne. Man kan även se på hennes mage att det ser ut som att hon kanske har värkar eller att det är kissebebisarna som rör sig, men jag känner inget om jag lägger handen på och det brukar jag göra om det är ungarna där inne som rör sig.

Nu funderar jag ju på vilka olika sätt man märker på sin hona att hon är igång. Är det jag som är paranoid eller tror jag verkligen rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-28 21:03:55:
    Nu har vi slängt ut en annons på Asta Pasta...

www.blocket.se/vi/12125527.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-30 17:51:23:
    29/5 föddes våra 4 kissebebisar som vi har väntat på så länge och det gick jättebra. Svea är en duktig kattmamma som bevakar med hökögon om någon tar upp en liten för att gosa lite.

• Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses
  • Lusthan

steriliteten har något med genetiken att göra. jag har pluggat som en galning idag eftersom jag blev lite intresserad då jag har hört att enbart honor blir sködpaddsfärgade. i sällsynta fall blir hanar det också men då är de sterila säger den sidan i alla fall och många andra har sagt det också så jag får väl lita på det.

Paradise nanny: vi får hålla tummarna på att din katt får ungar imorgon när det har blivit lugn och ro. ska bli spännande.

• paradise nanny

ja det tycker jag med. jag kommer lägga in bilder i mitt galleri sen

• Lusthan

det ska bli kul att se. jag har slängt in några av bilderna jag också, men ska slänga in fler när ungarna har blivit större-

• A flikka

Lustan: Ja, det var det jag tänkte. Men spännande om du fick en en padda-hane :D. Det är inte så vanligt månitro ;)

• Lusthan

det sjuka är att det är en hane. färgerna de har allihopa just nu är svart, brun och lite röda fläckar här och var. Vita är de i ansiktet och lite på magen, men inte mycket. nummer två är garanterat en hane, han har pung och det har jag inte sett på de andra ungarna. har jag fått en padda-hane så är ju det asballt. är ungarna verkligen sköldpaddsfärgade så är det ballt också. då vill jag verkligen behålla en.

• Centurion

Lusthan: En sköldpaddsfärgad hane måste inte vara steril men ofta är så fallet. Om det är en hane med kromosomfel kan han också bli mer eller mindre utvecklingsstörd. I andra fall kan det vara så att en sammansmältning skett av två foster tidigt i fosterstadiet och då sitter defekten inte i könscellerna. Jag har en cremehane med en blå fläck och han är en helt vanlig hane.

• Mialice

Nu har vi äntligen fått kattungar också
    Två hade hon nu på morgonen men det verkar som att det skulle finnas fler ännu men vi får se.
    Jag lägger in några bilder i galleriet

• paradise nanny

här blir det kattungar oxå.. hon föder just nu

• Lusthan

Okej, ja jag försökte läsa så mycket jag hittade på internet och det stod på många ställen att de var sterila. Sen var det i och för sig någon som skrev att hon hade en eller sköldpaddsfärgad hane som inte var steril. Vi får hoppas att pojken är som han ska i alla fall. Steril spelar dock ingen roll tycker jag.

Oh flera kissebebisar! Va kul att de äntligen kommer.

• paradise nanny

tre har det kommit än så länge. 2 mörka o en röd.

• Csve

hur går de för er med era kissebäbisar?? vi har "bara" fått tre.. kom inga fler. o nu har dom ju klarat de 1a dygnet vilket e mest kritisk så nu e ja nöjd!!

när öppnar dom ögonen egentligen?

Amor Vincit Omnia
  • paradise nanny

här blev det 4 än så länge.. tror inte att det blir fler men man vet ju aldrig.

tre st mörka o 1 röd.

de öppnar ögonen omkring 10onde dan..

• Mialice

Här kom det ännu två så det blev 4st.
    Alla är randiga men två av dem har lite vitt på sig också

• Lusthan

hanen är med på någon bild som jag har lagt in. han är ljusljusgul. förra ägaren kallade det för champagne tror jag.

• Lusthan

Blir det nå bilder på de små? Jag är lite nyfiken.

Vår Asta Pasta har flyttat idag till en snubbe som verkar väldigt förtjust i katter. Jag hoppas hon får det bra där lillgumman. Jag kommer sakna henne trots att hon är lite småjävlig.

• Hella78

Hallå hur går det för er med era kissungar. en av mina har börjat öppnaögonen. har ni bestämt namn på dom en.

• Lusthan

Här går det fint. Det är bara nummer två som inte har börjat att öppna ögonen men han gör det nog snart han också. Inga namn än så länge, vi väntar och ser hur det blir med personlighet först tror jag. Hanen är tingad i alla fall. Vi funderar på om vi ska ha kvar någon.

Men det är jättesvårt att bestämma färgerna på de små. Nu har vi alla fall kunnat konstatera att de är svart-creme-brun färgade nått åt det hållet. Det är så mörkt i sovrummet där de är att det knappt syns vad det är för färg på de små.

Svea sköter sitt bara fint och Felix tittar in då och då för att kolla läget.

• Hella78

jag har me tänkt vänta med namn. o det är jätte svårt med färgerna. har två som är röda en som jag inte vet om den är cream eller röd, sen är det tre blå med lite eller ingen cream i. sen är det en som är tandig blå/grå o Cream/vit. sen ska man ju flsöka se om dom är tabby eller tigre eller vad det nu kan va. mina har ju stamtavla så det är ju ganska vicktigt att det blir rätt från början.

• Lusthan

Ja det kan ju vara lite krångligare. Själv kan jag gissa fram och tillbaka och hoppas att jag bara inte gör bort mig. Vi är mest förvirrade över att det ser ut som att vi har fått fyra stycken sköldpaddsfärgade ungar. En hane och tre honor. Vilket inte borde vara helt omöjligt då hanens mamma är sköldpaddsfärgad. Men det är svårt att se...

Vi behöver ju dock inte bry oss om stamtavla. Skulle väl kunna tänka mig att de flesta skulle skratta ihjäl sig om jag skulle ha stamtavla på ungar som är tre olika raser. Visst två av raserna är ju fina raskatter men jag tror nog att det skulle vara löjeväckande ändå på nå vis. Men däremot så tänkte vi vaccinera de och avmaska innan de flyttar om cirka 12 veckor.

Ska bara ta reda på hur mycket det kostar. Kanske kan man slänga in mamman och pappan också när det ändå ska göras... De är nog inte vaccinerade tyvärr.

Svar på tråden Kattförlossningar efterlyses