• Mamma till 2 guldklimpar

CRP värde på 175"rätt långt"

Torsdag: Båda sönerna fick feber på kvällen..antog att d va tänder som då de tidigare reagerat på samma sätt. På alvin syntes en tand redan dagen efter, men inte på filip..

Fredag: Alvin blev av me febern och blev som vanligt, aktiv o gla.
    Filip vart seg/slö och missnöjd med allt, Somnade så fort man tog upp han och bad inte om mat, trots att d gått 6 timmar dag som natt. De bad oss avvakta till dagen efter.

Lördag: Sambon ringde kl 12:00 till jobbet och sa att ngt va fel. Filip va okontantbar.

Kl 15:00 åkte ja till barnakuten med filip. de tog han på en gång men trodde d va en vanlig förkylningsvirus. Tog blodprover som visade CRP (snabb sänka) på 175.
    Snabb transport till röntgen då de misstänkte lunginflammation, men d var d inte.
    Såg inte heller ngn öroninflammation..
    Filip blev inlagd och en ny läkare kom in. och sa att han hade en MKT kraftig öroninflammation och de hade ingen förklaring på varför de inte sett d tidigare. 
    Antibiotika sätts in.
    CRP på 200 dagen efter.. ingen vet varför. fick gå hem, men ska tillbaks me honom imorn. Man ska ha CRP under 8.

Ngn som vart me om samma sak?
    Vad kan d annars vara?

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden CRP värde på 175"rätt långt"
  • hotten

vår läkare sa då iallafall att små klarar av höga crp mycket bättre än vuxna, och att om en vuxen hade dessa höga siffror så hade det varit riktigt allvarligt.. medans det på barn är väldigt vanligt att det drar i väg..

• vinterbabyn

min son hade för 1,5 månad sen UVI. var då 4,5 månader. crp var 175, feber 40. på sjukhuset sa de bara att vi skulla avvakta då vi ringde, ge panodil i tre dagar o se, men vi åkte genast privat, som skickade oss i illfart till sjukhuset som tyckte vi skulle avvakta.

• Lm71

hotten: Men du har ju rätt där, små barn klarar ofta höga värden, men jag menar i det här fallet mkt små barn(barn under tre månader). Så i TS fall tror jag inte att det räknas som alarmerande högt. Det är ju generellt så att barn under tre månader & gamla, kan ha betydligt tuffare att ta sig igenom svåra infektioner än övriga....

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • Lm71

Sen är det ju faktiskt så också att man inte ska stirra sig blind på crp, ett barn kan ju faktiskt vara väldigt sjukt & ändå inte ha nämnvärt högt crp & vice versa, det är ju bara en indikation på att det är en bakteriellt infektion...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
  • camis

Hej! Jag tänkte också på uvi, det hadde vår flicka för en vecka sedan med ett crp på 160.Antibiotika intravenöst i 3 dagar.

• Jenny S
    Lm71 skrev 2007-05-07 09:11:15 följande:
    Sen är det ju faktiskt så också att man inte ska stirra sig blind på crp, ett barn kan ju faktiskt vara väldigt sjukt & ändå inte ha nämnvärt högt crp & vice versa, det är ju bara en indikation på att det är en bakteriellt infektion...
    Helt korrekt!!

Ett virus som inte ger så värst mkt utslag ur mätvärdessynpunkt kan ju göra ett barn eller vuxen sååå mkt sjukare än att ha ett crp som smäller högt!

TS!
    Om du är orolig för din son så ska du självfallet kontakta sjukvården igen. De kan inte hindra dig, däremot så kanske de inte kan göra så mkt ännu men rådgivning kan man alltid få. Du känner honom bäst och vet hur han ska vara i vanliga fall.

Önskar er lycka till och hopaps på en snabb tillfriskning!
    En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta förevigt
  • hotten

Lillamamma, tja vår läkare sa det då dottern var förvisso 3 månader men vägde ca 1,3 kg.. så nog var hon väll liten då oxå...

• LIVochLinnea

Hej !
    Om de har gjort en lungröntgen som inte visar något så hade nog våra läkare även gjort en blododling samt urinodling. Vissa virus sk adenovirus kan ge jätte höga CRP. Kan han inte äta så är sond ett bra alternativ eftrsom mat i magen är det bästa för bebisar. De kan även ge dropp om barnet kräks mycket. Det är besvärligt när en av två bebisar är sjuka. Jag har ju själv tvillingar. Krya på er !!!

• tingeling75

Min son blev görsjuk när han var 7 år, febern steg till 40 grader helt plöstligt för att sjunka efter 5 dagar. Sedan gick det 2 dagar så kom nästa febertopp, när vi kom till läkaren hade han ett CRP på 185 och förstorade lymfkörtlar och mjälte.
    Tog halsprov, tittade i öronen och lyssnade på lungorna. De tog ett mononukleostest till slut och där var orsaken, grabben hade körtelfeber.

• Mamma till 2 guldklimpar

Tack för alla svar.
    Har vart tillbaks med sonen idag även hans tvillingbror fick följa me då han haft feber natten till ida.. ida hade han ett CRP på 222, men va mkt gladare och piggare. Skulle avvakta igen och höra av oss om han blir sämre igen..

Andra sonen hade svår som de sa, kraftig öroninflammation i båda öronen så d blir nya kontroller om ngn vecka..

Hoppas nu d blir bättre till imorn..

• Annicapannika

Skönt att det inte var någon fara.

• lillasving

Hej i gen, vad skönt att det verkar bli bra tillslut!
    Ja absolut kan det skilja från barn o vuxna samt från preson till person.
    När lillkillen var så dålig förstår jag din oro...

hoppas att ni alla blir friska! Krya på er!

• vinterbabyn

men crp var ju 222. då e man väll inte bra?

Svar på tråden CRP värde på 175"rätt långt"