Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Mamma till 2 guldklimpar

CRP värde på 175"rätt långt"

Torsdag: Båda sönerna fick feber på kvällen..antog att d va tänder som då de tidigare reagerat på samma sätt. På alvin syntes en tand redan dagen efter, men inte på filip..

Fredag: Alvin blev av me febern och blev som vanligt, aktiv o gla.
    Filip vart seg/slö och missnöjd med allt, Somnade så fort man tog upp han och bad inte om mat, trots att d gått 6 timmar dag som natt. De bad oss avvakta till dagen efter.

Lördag: Sambon ringde kl 12:00 till jobbet och sa att ngt va fel. Filip va okontantbar.

Kl 15:00 åkte ja till barnakuten med filip. de tog han på en gång men trodde d va en vanlig förkylningsvirus. Tog blodprover som visade CRP (snabb sänka) på 175.
    Snabb transport till röntgen då de misstänkte lunginflammation, men d var d inte.
    Såg inte heller ngn öroninflammation..
    Filip blev inlagd och en ny läkare kom in. och sa att han hade en MKT kraftig öroninflammation och de hade ingen förklaring på varför de inte sett d tidigare. 
    Antibiotika sätts in.
    CRP på 200 dagen efter.. ingen vet varför. fick gå hem, men ska tillbaks me honom imorn. Man ska ha CRP under 8.

Ngn som vart me om samma sak?
    Vad kan d annars vara?

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden CRP värde på 175"rätt långt"
  • astoria

Min gubbe hade 98 en gång när vi hade varit i turkiet & då ville dom lägga in honom men han sa nej tack...

Mrs 78

ok jag hoppas de isåfall inser det imorgon..nej de har inte odlat ngt. inte vad de sagt till mej iaf.

astoria

jösses 98, då måste d va mkt med 200 för ett barn på 6,5 kg..
  • Jenny S

CRP runt 200 är inte alls ovanligt eller vansinnigt mkt i samband med en bakteriell infektion.
    En otit kan mkt väl ge sådanna siffror.
    När de ligger 370 eller däröver så klassas det som en kraftig infektion (enligt våra mått, ingen standard alls!)

Hoppas att pågen tillfrisknar snabbt!

En mamma får hålla sitt barns hand en kort tid, men deras hjärta förevigt
  • astoria

Ja det låter ju som om det vore rätt så mycket

• astoria

Hoppas han blir frisk snart!!! Kikar in igen för att se hur det går...

Jenny S

Skönt att få sånna ord. men de sa redan då vid 175 att han hade ngn slags kraftig iflammation/infektion och att han bara vägde 6,5 kg gjorde mkt påverkan..han har gått ner 300 gram sen torsdag..de funderar tillome att sondmata honom...
  • lillasving

Jag har själv haft ett CRP på 185 vid en vanlig halsfluss...
    Tänkte att det kan vara lugnande sen så vet jag även flera som får högt CRP vid andra infektioner.
    För HÖgt CRP får man inet bar av infektioner utan även av vanlig vävnadsskada...som hål i huden...sår....operation m.m.

Å visst kan du gå efter intution....det brukar ju vara bra tt göra det Som mamma känner man sitt barn allra bäst!

Kram till er!

lillasving

d är säkert lätt för en vuxen men min son var så borta.. han gav ingen respons tillbaks.. svårväckt m.m.
  • hotten

ingen aning om vad de kan vara, men som det redan skrivits så tar det ju ett tag innan penecilinet värkar... å tycker heller inte CRPn är så himla högt dottern har haft över 350 å vet många som haft runt 250-300...

• Lm71

Vad som räknas som högt CRP är ju lite beroende på hur gammalt barnet är & i vilken status barnet befinner sig i. Min yngste son var svårt sjuk som liten & hade då runt 250 i CRP i omgångar (& svarade inte på behandlingen), men då var tillståndet livshotande (sepsis) men då var han som sagt bara en månad gammal, & hade gått igenom en hel del innan. För ett så litet barn var värdet skyhögt, men ju äldre de blir desto mer klarar de ju .

Men känner du på dig att han inte svarar på behandlingen & fortsätter att vara slö så åk in, hellre en gång för mkt... Det ångrar man aldrig, däremot ångrar man sig med all säkerhet om det skulle visa sig att man väntat för länge...

Hoppas han kryar på sig nu & berätta gärna hur det går...

Det viktigaste är inte att aldrig falla, utan att kunna resa sig efter varje fall....
Svar på tråden CRP värde på 175"rätt långt"