Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tussan05

Att ta bort en leverfläck?

Jag har en leverfläck som ajg vill ta bort. Inte för att jag tror att det är någon fara just nu men det kan nog bli så småningom.

Undrar lite hur de går till väga för att ta bort en?
    Blir man nersövd eller används vanlig lokalbedövning?
    Blir det ett ärr stort som leverfläcken eller snörper de ihop det så det blir mindre?

• Svar på tråden Att ta bort en leverfläck?
  • Tussan05

Mor Jenny skrev 2007-05-07 11:09:59 följande:

Jag gjorde en hus kur!Jag tog en tråd runt en leverfläck! Så att det skulle stoppa blodtillförslen! Nu hänger den kvar på en liten grej, så snart e den borta!Jag har hellre ett ärr en den leverfläcken!
    Å det e gratis! Förutom tråden!
    Haha, ja tråd är ju inte så dyrt, men den jag har är mer utbredd och låg är utstickandes, annars hade det ju funkat bra.
  • Just a housewife

Jag har också tagit bort leverfläckar med laser. Kostade strax över 1000-lappen på privatklinik, behövdes ingen bedövning, brände lite granna och efteråt syns ingenting. Inte minsta spår av vare sig födelsemärken eller ärr.
    Rekommenderas varmt!

• Vitvå

Det är bra om man går till läkaren och tar bort dem, då kan leverfläckarna skickas på analys så de ser att det inte är något fel/farligt med dem.
    Men det är min åsikt.

• Ida 84

Jag har både skurit och stansat bort leverfläckar. Visst, ärren är inte snygga, men de bleks ju med tiden. Och hellre det än kliande, skavande fläckar. Och när man gör det genom vårdcentralen så skickas de ju som Vitvå säger på analys så man får veta om allt varit okej.

• Ellah

Jag har just beställt tid för att ta bort leverfläckar på halsen, men de är mer "skinflikar" eller vad man ska kalla det, små, hudfärgade, smått utstående - får man ärr efter sådana också? Det är ju bara att kapa av dem, eller?

• Mor Jenny
    Tussan05 skrev 2007-05-07 11:29:27 följande:
    Mor Jenny skrev 2007-05-07 11:09:59 följande: Haha, ja tråd är ju inte så dyrt, men den jag har är mer utbredd och låg är utstickandes, annars hade det ju funkat bra.
    Ja då kanske det är lite svårt!
  • Snäckan6

Har tagit bort 5 leverfläckar hittintills. Kostade 300:- per gång (och ibland kan man ta bort mer än en samtidigt) och jag har gjort alla hos leg. hudläkare.

Alla med lokalbedövning. 4 syddes ihop och 1 brändes. 4 av ärren har blivit jättebra och är undefär lika stora som leverfläckarna var, medans ett ärr är stoort och väldigt fult ("sprack"-två av de stygnen som skulle försvinna av sig själv trycktes ut). Först tog de bort bara leverfläcken, men efter att det visats sig finnas melanom i den var de tvungna att ta bort en stor bit runt om, och ganska djupt. Detta är enda gången som jag kännt lite - och då sa jag bara till så fick jag mer lokalbeövning.

• Tussan05

Intressant att höra hur ni har upplevt det. Tänkte jag skulle ringa VC någon dag nu och höra så de får titta på den åtminstonde. Har inte haft besvär av den men igår kväll gjorde det lite ont när maken drog handen över den (den sitter på ryggen nedan skuldran).

• Mish

Tog bort tre stycken för bara några veckor på VC. Alla satt på ryggen. Läkaren (som uppträdde mer som en praoelev) virrade runt och frågade andra läkare hur han skulle göra, vad han skulle använda för bedövningsmedel, kollade på nåt himla schema över huden så han skulle veta typ i vilken riktning han skulle skära osv. HJÄLP!
    Jag låg där i bara BH och blev alldeles svettig. Bedövningssprutorna gjorde sjukt ont- kändes typ som brännässlor blandat med getingstick. Men när väl det var över så kändes det ju inte alls att han skar i en.
    Det skummaste var att de skickade iväg en av fläckarna på analys-vilket läkaren upplyste mig om innan ingreppet. Morgonen efter ringer läkaren upp mig när jag sitter på t-banan, bara för att upprepa vad han hade sagt dagen innan???! Ehh..
    Trots detta så är nog det bästa att ta bort leverfläckar man är orolig för, det är ju inte nåt större ingrepp och går ganska fort.

• Vitvå

MiniHim:
    Det var säkert en AT-läkare som du fick träffa.
    Det är inte bara att skära bort leverfläcken. De måste skära på ett visst sätt och ett visst håll på skinnet för att ärret ska läka bra.
    De gör ett snitt som ser ut som en båt, oval för att de snyggt ska kunna få ihop sårkanterna och för att få minimalt ärr.
    Att de analyserar prickarna är inte alls skumt, det gör de flesta läkare, i alla fall här.

Det gör ont att få bedövningsprutor, alltid. Det spänner och gör ont när bedövningen går in men det fösvinner ju snabbt.

• masallah selin bebegim

Jag har tagit bort en massa,av den bästa kirurgen som finns asså
    kostar bara 220 kr om man är över 18 år Det gör ordentligt ont med sprutorna,men det är det värt

• Mish

Vitvå:
    Oj då, jag såg att det fanns ett syftningsfel...
    Jag menade ju inte att det var skumt att de skickade på analys- det är ju jättebra och helt rätt! Det som var skumt var att den virrige läkaren ringde upp och sa samma sak han hade sagt dagen innan.
    Sen förstår jag att det inte "bara" är att skära bort fläckarna hejvilt och det var just därför jag blev nervös- känns ju bra om den som ska skära i en har liiiiite koll på vad han/hon sysslar med.. :-P

• Meline

Jag har två på ryggen som jag vill ta bort, kan man få det gjort på ett enda läkarbesök? Hur är det med läktiden, den är väl inte alltför lång? De är inte särskilt stora i diameter, men ganska utbuktande. Skulle säkert lätt kunna få bort dem själv, men det är ju inte så bra att plocka bort födelsemärken utan att kolla dem för cellförändringar.

Kanske någon Malmöbo här som vet om allmänläkare på citykliniken kan plocka bort dem?

• Snäckan6

Misstänker man att det är en leverfläck som det kan finnas cellförändringar i så rekommenderar jag att gå till leg. hudläkare och inte vanlig VC, då hudläkarna vet vad de håller på med.

• vera82

Jag har tagit bort på laserklinik o den utstående skar dom först sen brände o dom andra brände dom bara men man måste gå fler ggr för att ta bort pigmenten.På mig kommer dom tillbaks hela tiden för att jag har lite mörkare hudtyp så jag går fortfarande o försöker få bort o har fått en blekgel.Är uppe i 2000:- hittills.

• gummisnoddas

Jag fick en superenkel lokalbedövning. Sedan var det gjort på tio sekunder! MEN jag fick stora problem efteråt eftersom såret gick upp efter att stygnen tagits bort. Så nu har jag världens största svullna kliande ärr på axeln, istället för en leverfläck. Men men...Det var ju läkaren som villa ta bort den för att den såg suspekt ut. Så det är väl bara att gilla läget!

• Tussan05
    gummisnoddas skrev 2007-05-10 19:57:37 följande:
    Jag fick en superenkel lokalbedövning. Sedan var det gjort på tio sekunder! MEN jag fick stora problem efteråt eftersom såret gick upp efter att stygnen tagits bort. Så nu har jag världens största svullna kliande ärr på axeln, istället för en leverfläck. Men men...Det var ju läkaren som villa ta bort den för att den såg suspekt ut. Så det är väl bara att gilla läget!
    Oj, tråkigt att resultatet blev så, men kanske bättre än tex hudcanser. Hoppas det blir bättre med tiden.
  • Fotografen

Jag tog bort 3 st på VC utan lokalbedövning. Läkaren tog bara tag i leverfläckarna med en pincett och klippte sedan av dom. Det gjorde liiite liiite ont men det gick så otroligt snabbt så man hann knappt reagera. Blödde knappt nånting heller och har inga synliga ärr.

• 700523

jag har tagit bort flera stycken, varav en i ansiktet..  Vissa skar dom bort ( även den i ansiktet) o dom ärren blev jättefina, syns knappt idag..
    Nästa gång jag tog bort några till så brände dom bort dom, dom ärren  är INTE fina, ser verkligen ut som gamla brännmärken

Svar på tråden Att ta bort en leverfläck?