BÄSTA respektive SÄMSTA doppresenten?
Vad är det bästa rspektive det sämsta ert barn fick på dopet?
BÄSTA:
SÄMSTA:
Vad är det bästa rspektive det sämsta ert barn fick på dopet?
BÄSTA:
SÄMSTA:
Saker jag uppskattade förrutom det jag skrev tidigare var en tavla till barnrummet, fonder, förvaringsboxar till leksaker, finare babyskor...ngt användbart?
Inga tennsaker, typ speldosa och sånt *ryyys*...
VI fick bara bra saker tyckte jag.
Guld Halsband lyckopeng, klackring och en fotboll.
Ett armband med hans namn på
Tennarmband, tavelram, fotoalbum och bestik.
Bäst var helt klart en cd med en låt skriven av min sambos bästa kompis till vår son. Jättefin låt med underbar musik.
Sämst.. hm.. fick inget riktigt dåligt, men många sparbössor..
ÅÅÅ han fick en fin tavla målad till honom av en konstnär.. jättefin. Den blev vi glada för. Gladast blev nog Noel för en skogsvagn och traktor. Den leker han med nu, vid dopet var han inte sååå intresserad av den ! (var 3 mån)
BÄST - En handmålad Pall, Minnesram, Halsband, Silverskedar, Sparkonto,
SÄMST - Kommer inte ihåg vad vi köpte till honom.. ska man som förälder köpa nått?? Han fick tårtan av oss.. det får väl duga.
Ett tips! Det där med minneslåda har vi anammat. Alfred fick en jättefin låda av en tjej med lite presenter i. Det är en låda hon klätt in i papper med 60-tals leksaksmotiv.
Där lägger vi i massor.. Hans första flygbiljett, tågbiljett, hans första sedel, mynt, jag lägger i alla "Fantomen ringar" jag får i och med min prenumeration, tidningsurklipp om honom, jag kommer inte ihåg allt men den är mycket uppskattad.
Har det själv som en grej jag ska göra när jag ska på dop. Man kan lägga i en dagsfärsktidning, GB-glassutbudet, mynt, sedlar blanda en massa grejer.
De här barnkammarböckerna är det sagor också eller bara sånger? Kan någon förklara bättre?
Sämsta: jag slängde just en tennkorg som min mamma TROR att jag fått av nån person jag knappt hört talas om, i doppresent. Jag var tvungen att ta hem den till mig och slänga den för jag fick inte för mamma, trots att hon inte är säker på var jag fått den ifrån och det är en totalt meningslös grej som legat i en låda i 25 år, och hade jag inte slängt den hade den legat i en låda tills nån stackare ärvt den av mig...
Så meningslösa tennsaker: nej tack.
Sämsta: alla tennsaker... De är fina, men vad ska man ha dem till???!
Bästa: En fin handmålad pall med sonens namn. Den använder han mycket.
Vi gav bort en "mätsticka" i trä en gång som man kunde sätta foton av barnet i och mäta barnets längd. Fanns på Mique. Den skulle jag vilja ha själv.
Smycken går alltid åt.
Skedar. De går ju att använda...
Smyckeskrin fick vi till döttrarna (gulliga barnvarianter) Jätte bra att stoppa deras smycken i som de fick på dopet. Bilbarnstol fick faktiskt ena dottern också. Det var jätte bra tyckte vi då.
Bästa: Dopstol från House of farm
Sämsta: Silverramar
Bästa: Fonder och ett guldhalsband med ett hjärta som en gång i tiden varit en guldring tillhörande min dotters morfars farfar. Fick även två andra fina halsband.
Sämsta: Resten, dvs alla j-la tenngrejer... Trodde inte jag skulle behöva avtacka mig tennprylar, för jag kunde inte ens i min vildaste fantasi föreställa mig att släkten hade så dålig smak. Men ack så fel jag hade. Men nu vet man ju till nästa barn...
Fick bl a en speldosa som jag senare såg på en guldsmedsaffär. Den kostade ju för tusan 1000 spänn!!! Folk är ju inte klok...
Erika86:
Barnkammarböckerna är både lite sagor och sånger beroende på vilken man köper!
Den silvriga som är väldigt fin att se på, innehåller bara sånger, ganska klassiska sådana, men även några mindre kända, illustrerade av ett gäng olika kända barnboksillustratörer.
Det följer även med en cd-skiva till den silvriga!
Gå in och läs om de olika färgerna:
www.adlibris.se/searchresult.aspx?&search=quickfirstpage&quickvalue=barnkammarboken&title=barnkammarboken&fromproduct=False
Kajsa: Tack! Äntligen någon som svarar :)
Tänk så olika man tycker.
Vi undanbad oss kategoriskt ALLA löjliga silver- eller tennsaker i form av gräsliga nallar och ramar och dylikt, varför tror folk att ens barn kommer att älska kitsch?
Blir folk selektivt blinda när dom kollar på just dopsaker så dom inte ser hur fula dom är?
Silvriga barnkammarboken tycker jag inte är nåt särskilt heller, man kan ju inte hälften av sångerna ens om man är 70-talist, ingen jag känner kan så många av dom faktiskt. Bättre att köpa en samling med bara Astrid Lindgrensånger i så fall kanske?
Bäst: Fonder, fick pappersutdrag i liten röd "aktieportfölj".
De första riktiga skorna fick han av sina faddrar och det var symboliskt och lite käckt tyckte vi.
Själva gav vi ett rejält smyckeskrin (för vuxna) till en liten flicka och det var uppskattat av den familjen eftersom hon fick många och även en del ärvda smycken i dopgåva-så kan man ha allt samlat tills hon får lov att rota i det själv om ett antal år.
Georg Jensens silversked med hjärtformat skedblad tycker jag är en klassisk form och den behåller ju åtminstone sitt värde om man inte vill använda den. Men då ska den ju inte vara en sked bland ett dussin andra-det finns bättre saker att ge i så fall.
Jag jag tror på riktigt att många blir selektivt blinda när det gäller doppresenter. Sedan verkar många tycka att man "ska" ju ge tennsaker, som någon tradition eller nått.
Usch, jag får rysningar bara av tanken på alla hemska tenngrejer vi fått...
Tror som du erika86 - att man ger tenngrejer av någon slags tradition, man "ska" ge tenngrejer. Klassiskt liksom.
Min sambo har en gammal Konsum-påse som förföljt honom hela livet - vartän han har bott. I denna påse ligger - gissa vad - hans gamla doppresenter i tenn, som vid det här laget är jättefula och missfärgade. Denna påse kommer att förfölja oss resten av livet, för man kan ju inte slänga sakerna heller, eller?
Thanna skrev: "för man kan ju inte slänga sakerna heller, eller?"
Just watch me....
Har själv inga barn men tycker att FONDER skulle vara en jättebra doppresent. Min syster fick det till sin dotter och var jättenöjd med det :)