• Pokergirl

    Kvinnliga företagare - tråd nummer 6

    Vår förra tråd är stängd för svar så jag öppnar en ny.

    En tråd för oss kvinnliga företagare. Ett diskussionforum där allt som har med företagande att göra kan diskuteras.

    Moms, reklam, skatter, bokföring, marknadsföring, ekonomi, starta eget.... Här hjälps vi åt, företagande är inte lätt alla gånger! Välkommen in!

    Här är de gamla trådarna:
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m11273635.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m9102032.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m7037020.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m14082862.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m17129104.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-02 16:31:07:
    Här finns en listtråd där vi som hänger här i tråden har möjlighet att presentera oss för varandra:

    www.familjeliv.se/Forum-5-68/m22374464.html
  • Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6
  • Claudia gbg

    hur gör ni med förskottsinbetalningar där kunden skickar ett kvitto på genomförd betalning? Väntar ni med att skicka varorna tills betalningen syns på kontot eller nöjer ni er med kopian kunden skickat?

    Funderar över om jag ska uppmuntra kunderna att skicka en sådan kopia för att de ska kunna få varorna snabbare, men är osäker på om det är säkert...

  • mimmipigg

    Hej tjejer! Jag följer er tråd med intresse

    Jag försörjer mig som IT-konsult vilket går väldigt bra men jag har börjat att på fritiden bygga upp en liten sajt som jag tänkte försöka lägga lite reklam på och kanske få in någon krona. (Har även funderingar på webshop men det ligger långt fram i tiden.)

    Frågan är då:
    Hur gör ni för att få besökare? Köper ni annonsplats typ Google Adwords eller är ni med i några andra nätverk, typ kostnadsfria bannerutbytesprogram eller dylikt? Eller satsar ni på riktad reklam, typ gör manuella reklamutskick till utvalda mottagare på något sätt? Eller hur gör ni?

  • Pokergirl
    Claudia gbg skrev 2007-05-20 19:36:40 följande:
    hur gör ni med förskottsinbetalningar där kunden skickar ett kvitto på genomförd betalning? Väntar ni med att skicka varorna tills betalningen syns på kontot eller nöjer ni er med kopian kunden skickat? Funderar över om jag ska uppmuntra kunderna att skicka en sådan kopia för att de ska kunna få varorna snabbare, men är osäker på om det är säkert...
    Tänkte du att dom ska kopiera betalningen från sin bank? Då skulle jag nog hellre rekommendera att du använder payson, då får du bekräftat samma minut som du har pengarna!
  • adsf

    En fråga till er som har enskild firma..
    Hur gör man med bankkonto?
    Ska man öppna nytt, typ företagskonto eller kan man öppna ett till personkonto?
    Jag har väl inte tänkt att ha PG eller BG men det blir man väl kanske tvungen att skaffa tillslut?! har tänkt att i huvudsak ta betalt med kort, via payer..

  • Claudia gbg

    det ser ju proffsigare ut med bg eller pg. Nordea (tror jag) har både pg o bg för runt 400 kr per år. tyvärr uppräckte jag detta för sent och har betalat bara bg och företagskort och internet för drygt 1000,-. priserna skiljer åt ganska mycket m a o.

    Men man kan öppna ett till personkonto bara.

  • adsf

    Claudia; Jo jag så detta när jag va inne på banken, har Nordea själv, det va då jag kom att tänka på detta.. hur man egentligen bör göra.
    Tack för svaret förresten

  • liv10

    jag håller med claudia gbg, det set proffsigare ut med pg och bg tycker jag.
    Vi har nordeas paket med pg,bg, internet,& affärskort. det funkar jättebra, kortet är jättebra att ha när man skall skicka paket, köpa kontorsvaror, emballage mm. underlättar redovisning när allt är samlat och skilt från vår privatekonomi (vi har enskild firma).

  • Ida2

    liv10: Vad kostar det för ett år (med nordeas paket)?

    mimmipigg: Jag har inte så mycket annonsering än men annonserar lite via Google och har lagt upp mig på en del andra gratissajter för barnprodukter.

  • Ida2
    Payer låter väldigt intressant. Någon som har det? Kostar det mycket? Fungerar det bra?
  • Ida2

    Hur fungerar till exempel Payer om man har en betald "färdig" butik som till exempel e-butik. De har ju bara vissa betalsätt man kan använda sig av. Hur kan man lägga till Payer då? Någon som vet det ?

Svar på tråden Kvinnliga företagare - tråd nummer 6