• talia

    Hur länge innan man jobbat in SGI?

    Ja, alltså, hur många månader måste man jobba innan man kan basera fp på den lönen man har? Jag är klar med min utbildning i januari och vill jobba ett tag men vill ju ha fler barn... Extra svårt med såna här beslut när man vet att det dessutom kan vara svårt att bli gravid pga pco:n. Hmm ska man sätta igång 'verkstan' med pergo och allt det där i höst/vinter... Lilltjejen är ändå två och ett halvt år nu. Jag hade för mig att det var ett halvår man behövde jobba men pratade med en tjej i klassen som fått endast lägstanivå då hon varit gravid när hon började jobba. Nån som vet?

  • Svar på tråden Hur länge innan man jobbat in SGI?
  • pia81

    Kan nån förklara lite mer ingående för mig (är lite trög)!?
    Jag jobbar nu 75 % men har sagt till om att jag vill ha 100 %.
    Om allt går som det ska nu så kommer jag att få en liten bebbe i början på januari (är i v.5).
    När måste jag senast börja jobba heltid för att få grunda mammapenningen på det??

    familytime-är det dom 6 mån du menar. så det blir augusti senast?

  • Familytime

    Ja, sex månader måste du jobba heltid för att kunna räkna in 100% i din SGI.

  • majsalotta

    talia - hade du full SGI när du var hemma med din dotter? Om du har pluggat med studiemedel sedan dess så är din SGI skyddad under studieperioden.

    Vad gäller FP har jag för mig att FK inte bryr sig om vad man gör dom sista tre månaderna innan beräknad BF, men jag vet inte om det innebär att det är ok att ha jobbat från sex månader innan men inte jobbat heltid dom sista tre månaderna. Det säkraste är att ringa FK och fråga vad som gäller - dom brukar vara hjälpsamma, men ibland upplever jag att man måsta ställa mycket exakta frågor för att få veta reglerna - dom är inte så duktiga på att "hjälpa till" och ge mer information än exakt det man frågar om.

  • Honey79

    Talia- din SGI är skyddad OM du varje sommar och vinterlov mellan terminerna anmält dig på af, arbetat, uppburit fp eller nån annan ersättning på heltid, du får alltså inte ha glapp på en endaste dag då nollas du. Avsikten är lika viktig som hur länge man har jobbat, har man en fast anställning men endast jobbat i nån vecka så fastställer vi ( jobbar på kassan ) efter det. Sen så måste du uppfylla 240 dagars villkoret m, jobbar inte med fp så jag är inte helt 100 på det. Det är liksom inte riktigt samma sak som att ha en SGI. Är det ett vikariat så måste varaktigheten vara minst 6 månader för att SGI´n ska baseras på den lönen. Är man nollad sen innan o bara får ett kortare vikariat men har för avsikt att söka arbete på heltid kan man också få SGI´n baserad på den lönen. Det är individuellt och helt olika från ärende till ärende.

    Lycka till!

  • majsalotta

    Honey - jag har förstått att ferier mellan terminerna också är överhoppningsbara, under förutsättning att man haft studiemedel under terminerna. Det beskedet har jag fått när jag pratat med handläggare på FK i alla fall. Men jag kan ha fel. Som sagt, min erfarenhet är att man måste ställa ALLA frågor utifrån alla möjliga scenarier, för dom jag pratat med har inte varit så duktiga på att hjälpa till och ge egna tips utofrån ens situation...

  • Bellbox

    MEN; är det inte nya regler sen årsskiftet att det är SENASTE ÅRET innan BF som räknas?? (men hoppas att jag har fel!)
    Har för mig att jag reagerat på detta då det slår hårdare mot oss kvinnor eftersom det förutsätter att man ens har HAR jobb ett år innan BF samt att man dessutom jobbar 100% ett helt år innan BF!

    Någon som vet??

  • kantarellkisse

    Än så länge har de nya reglerna inte trätt i kraft tror jag... Men däremot står det på fk's sida att man ska ha "varit försäkrad" till en högre sgi än lägsta-nivån (180 kr) i 240 dagar innan BF = 8 månader. Försäkringen gäller ju då om man fått SGi'n skyddad eller om man arbetar. De sista 6 månaderna ska man kunna gå ned i tid utan att det påverkar, men då måste man ju ha 240 dagar innan man går ned sas.

  • Carisma95

    Stämmer som kantarellkisse säger; för att höja SGI:n behövs "bara" 6 mån eller att man har fått fast med beräknad tid på minst 6 mån (då höjs det från första dagen).
    Däremot har de första 180 SGI dagarna i FP en särskilt krav; att man 240 dagar före BF ska ha haft rätt till minst 180:-/dagen i sjukpenning.
    Vilket i många fall innebär att man måste jobbat 240 dagar (8 mån), inte bara 6 mån.

    Mer info finns här;
    http://www.fk.se/fakta/fp_berakning/?page=/privatpers/foralder/barnet_fott/ersattning_fp/index.php


    The truth about the truth; It hurts! And that´s why we lie....
  • ElliK

    Länge sen nån skrev i denna tråden men gör ett försök.

    Jag undrar hur många timmar man måste jobba under dessa sex månaderna för att nå sgi?
    Undrar också om nån vet om de räknar med timanställning som legat sen några år tillbaka, men
    man har inte jobbat på ett tag?

    Det är så att jag varit tilanställd inom vården sen 2009. Jobbar heltid på sommrarna och ibland lite mellan terminerna. Jag har pluggat 1½ år på en skola och började i januari på en annan skola. Har nu blivit gravid och ska hoppa av skolan när denna terminen är slut, för att börja jobba så jag får fp sen. Har läst att man måste jobba minst 6 månader innan beräknad förlossning. Så tillbaka till mina frågor så antar jag att det finns en gräns på hur många timmar man måste jobba på dessa sex månaderna för att sen få ut sgi. Kan inte hitta det nånstans på fk.     

Svar på tråden Hur länge innan man jobbat in SGI?