• Zink

Lågt blodtryck?

På inskrivningen för 2 veckor sedan togs en massa prover och kom då fram till att jag var torr och hade lågt blodtryck.

Nån som kan berätta mer om hur lågt det får gå, och vad jag kan göra för att höja det? Hur känner jag av det mer än att kroppen faller ihop och blir yr om jag reser mig för fort?

• Svar på tråden Lågt blodtryck?
  • näbben

Vad hade du då?

Vilda 2oo4o823 och Skorpan beräknad till 2oo7o818
  • elrovi

Lågt blodtryck är inte farligt och man gör inte något åt det. Det som är jobbigt är att man blir yr och lite snurrig om man reser sig upp snabbt. Men eftersom du kanske är lite uttorkad kan det nog vara idé att dricka ordentligt på dagarna, det ökar på blodvolymen också, så kanske du får upp blodtrycket lite.

• näbben

Under min första grav hade jag lågt tryck och har det denna gången också. Det enda läkaren rekommenderade mig var att dricka ordentligt samt att resa mig långsamt. Har tyvärr inga andra råd. Lycka till!

Vilda 2oo4o823 och Skorpan beräknad till 2oo7o818
  • elrovi

115/60 är lite lågt men absolut inte alamerande. Eftersom du är gravid (?)så kan du känna av det mer eftersom du ska försörja barnet också.

• annie29

Att ha lågt blodtryck är ingen fara,det är värre att ha för högt!
    Mitt brukar ligga på 110/65,så jag har väldigt lågt jag med.

Känner mig oxå yr när jag reser mig upp ifrån golvet eller sängen m.m

Har du lågt Hb oxå? Det har jag, brukar äta järntabletter för det,vet ej om det hjälper mot blodtrycket,men yrseln försvinner.

MVH:Annie

• flingflong

115/60 är ju inte extremt lågt. Jag brukar ha lägre än det. Drick mer vätska på dagarna och res dig inte för snabbt när du ska upp från stolen/soffan/sängen så ska du se att det går bra.

Livet är för kort för att bråka
  • Zink

Tack för att ni svarar, synd bara at inget är att göra
    Är bara rädd om det sjunkit än mer, det var 2 veckor sen jag hade 115/60 och nu känns det av mer. Men jag jobbar på att dricka mer. Räcker det med 1 liter vatten/dag, utöver måltids dryckerna?

Svar på tråden Lågt blodtryck?