Madicken?!

Tycker personligen det är smått gulligt, helt okej... Förknippar namnet med Astrid Lindgrens "Madicken"!

Linda:
"MADICKEN
Madicken har blivit ett av de 250 vanligaste tilltalsnamnen bland dagens småbarn.
1999 var det tolv flickor som fick Madicken som tilltalsnamn medan 17 fick det som andranamn.
De små flickorna kommer dock knappast att träffa på fler i samma klass med namnet Madicken, flickorna som heter Madicken finns utspridda från Överkalix i norr till Tibro i söder.
Madicken förekom knappast alls som förnamn för bara några år sedan.
Vem som inspirerat till namnvalet råder det väl knappast någon tvekan om. Astrid Lindgren har mer än någon annan svensk förändrat namnskicket genom att göra Emil, Ida, Lina och många andra namn populära. Med Madicken och Ronja har hon två helt egna namnskapelser som förvandlats till populära flicknamn."
Klart det ÄR ett namn. Finns ju de som heter det...!!
Att det sedan är inspirerat av Astrids sagofigur Margarta spelar väll ingen roll??
Ja känner en som heter Pippi...=) Så varför inte... Alla Rasmus då? Finns ju ett gäng Ronja oxå...
tycker det är jättefint!!
hade gärna döpt min dotter till det om jag fick någon=)
Sexymala: Jag TYCKER inte att det är ett namn - lika lite som Birk eller Ronja. Sen att folk namnger sina barn till det ändå är en annan sak - men man har fortfarande rätt till en åsikt om det
Jättefint... På en hund!! Min systers hund hette så, därför associerar jag dit.
Kan nog funka på en kavat liten tjej, men jag är skeptisk.
Urlöjligt som tilltalsnamn. Ordet dicken känns ju inte helt okej på en liten tjej heller, haha.
Jag ville döpa min (ev)dotter till det, men har slutat tänka på det av två anledningar:
Madicken är ett smeknamn för margareta *urk*
Svärmor heter margareta *blö*
Det är sött på ett barn för oss som associerar det till Lindegren men som andra sagt tror jag inte att alla namn passar på vuxna. Hellre då namn som låter lite för vuxna på ett litet barn men bra på en vuxen än tvärtom, man är ju faktiskt vuxen längre än man är barn. Sedan tror jag inte att det så fint att heta MaDICKen internationellt men det finns ju flera andra svenska namn isåfall som låter lite märkliga på andra språk, inte bara just Madicken så det är ju en avvägning man får göra.
Ooops, Lindgren naturligtvis, inte Lindegren...
För 4 år sedan fick min kusin en dotter, som dom döpte till Madicken.
Jag tänkte först: "Neeej, stackars barn. Nu är det ju jättesött, men tänk sen när hon är äldre" å sådär..
Men nu, några år senare så ÄR hon ju en Madicken. Svårt att tänka mig något annat namn på henne.
Men jag skulle inte vilja döpa mitt eget barn till det.
Madicken är jätte fint. Förknippr det dock med en jobbig "kompis".
jättefint.
Madicken hette väl inte egentligen Madicken utan Margareta? Så Madicken var ett smeknamn? Men jag tycker det är helt ok, skulle nog kunna tänka mig det till en dotter i andranamn.
Min dotter heter det i andranamn...tycker det är jättefint!!!!
tycker inte det är fint..
Tycker det är "Okej" men inte mer..
Sambon kallar äldsta dottern för "Madicken" utifrån Astrid Lindgrensynpunkt. Mest för smeknamnets skull...att hon är som Madicken i filmen ;)
Yngsta dottern kallar han för Tjorven...Enbart han vet varför *himlar med ögonen*