• Hoppetussan

Skaffa kanin? hjälp!

Hej

Jag funderar på att skaffa ett husdjur här. Känner att jag själv saknar djur i huset och tänker att barnen hade tyckt det var jätte kul. Jag har kommit fram till att kanin nog är det som känns roligast.
    Jag skulle vilja veta lite mer ni som kan:

1. Vilket lämpar sig bäst en vanlig dvärgkanin med uppåtöron
    eller en dvärgvädur? Då tänker jag på att vi bor i lägenhet och inte kan ha en bauta bur men naturligtvis en bur som ¨är tillräckligt stor. Sen tänker jag på tamhet, lugn, snäll och hur temperamentet är.

2:sedan är frågan hane eller hona och vad skillnaden kan vara?

3.Har haft marsvin och undrar om skillnaden är jätte stor?

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!
  • Gnista

Pilla80: verkar han lugn i din närhet? I så fall kan du börja hålla honom. Men det får inte bli en jakt i buren/på golvet efter honom. Bäst är att sitta på golvet och låta honom komma upp självmant.

• Hoppetussan

Har funderat på en hona som vi tittat på. Hon är en dvärgvädur jätte söt. Blir inte honorna kelna av sig?

• Gnista

Hoppetussan: Det är generellt så att hanarna är lättare att få tama. Men det betyder ju inte att just "er" hona inte blir tam. Många honor blir lite stingsliga (som vi brudar är mest ), men inte alla

• Pilla80

Jag blir lite orolig.Han dricker och äter ingenting.Han bara sitter i sitthus hla tiden. Vad ska jag göra för att få honom att dricka?

• Gnista

Pilla80: Äter han om du lägger in något smarrigt i buren, typ en bit gurka? Hur verkar han må rent fysiskt? Är han ren och fin i baken? Är ögonen rena? Om man inte vill ta gurkan och han verkar hängig skulle jag ringt en veterinär. Han kanske är sjuk? Är det stressigt runt buren, tex barn som tjoar och stojar? Prova i så fall att flytta buren till ett lugnare ställe. Se till att inte buren står i drag, det är livsfarligt för en kanin att bli förkyld.

• JoelsFru
    Tänk på att:
    Vill bara puffa för kaninernas rättigheter och säga att FÖR GUDS SKULL låt inte den stackars kaninen bara sitta i en liten bur hela sitt stackars liv. Många verkar tro att en kanin är en sorts prydnad, som en akvariefisk! Ändå ser många till att minsann akvariefiskarna har mer skojiga saker att roa sig med än en kanin... Kaniner är mkt aktiva djur i det vilda.

Köp ett koppel och se till att den får springa varje dag, är det ett barn som ska ha så finns det juh kaninhoppning som är bra både mentalt och fysiskt. Eller låt den springa runt i huset/lägenheten/rummet om det är möjligt.
    Amor vincit omnia
  • Pilla80

Nu har han börjat äta men drack det gjorde han inte, så vi gav honom drikan i en skål i stället, oj vad han drack, så nu har han fått en liten vattenskål. Vi har öppnat burdörren nu för att han ska känna lite gemenskap, han är framme och nosar men vågar inte riktigt komma ut. Han är så fin min lilla prins.

• Gnista

Pilla80: Aha, så du använde vattenflaska tidigare? Iband kan kaninen inte ha lärt sig att dricka ur flaska. Då är det bättre med skål. Om man promt vi ha flaska (mer hygieniskt) så kan man ställa skålen under i några dagar så ninis vet vart vattnet finns. Sen när skålen tas bort kommer den börja leta i det området och förhoppningsvis hitta pipen till flaskan. Bra att du ger honom tid, han kommer ut ur buren när han är mogen för det

• Sandja

Hej TS! Jag har en dvärgvädur en hane (du kan kolla kort på honom i mitt galleri om du vill) Han är väldigt snäll, gosig och tam. Vi har honom bara i buren under natten, annars så springer han fritt i hela lägenheten. Jag vill inte se han sitta instängd hela tiden, sen är det så mysigt när han somnar sött på kvällarna när han sprungit av sig hela dagen Men naturligtvis om ni har kaninen i bur så måste den få springa av sig minst 1 timme varje dag.

• Pilla80

I morse när jag vaknade så va det fult med långa bajsar istället för små runda. Blev lite orolig, vad kan det vara, han fick smaka två morotsdropps i går.

Vi har buren öppen hela tiden och han börjar snusa runt nu lite nyfiket.

Många har pratat om att det går att göra dom rumsrena, hur gör jag det?

Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!