• Hoppetussan

Skaffa kanin? hjälp!

Hej

Jag funderar på att skaffa ett husdjur här. Känner att jag själv saknar djur i huset och tänker att barnen hade tyckt det var jätte kul. Jag har kommit fram till att kanin nog är det som känns roligast.
    Jag skulle vilja veta lite mer ni som kan:

1. Vilket lämpar sig bäst en vanlig dvärgkanin med uppåtöron
    eller en dvärgvädur? Då tänker jag på att vi bor i lägenhet och inte kan ha en bauta bur men naturligtvis en bur som ¨är tillräckligt stor. Sen tänker jag på tamhet, lugn, snäll och hur temperamentet är.

2:sedan är frågan hane eller hona och vad skillnaden kan vara?

3.Har haft marsvin och undrar om skillnaden är jätte stor?

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!
  • Feeorin

Ang det som "Gnista" citerade från en sida:

"Grönsaker som Du kan variera mellan är t ex morotsblast, betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat. På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng. Försök att ge minst 3 olika slags grönsaker dagligen. Att utfodra med en enda grönsak (framför allt broccoli, kål, brysselkål och spenat) kan leda till ämnesomsättningssjukdomar."

Jag har fött upp kaniner i 10 år (fastän det var länge sedan) och den stående rekomendationen som jag hade då var att UNDVIKA alla kål-balj-paprika-potatis-växter till kaniner. Dessa är starkt gasbildande och kaniner har liksom hästar väldigt svårt att bli av med gaser i tarmarna. Häst och kanin har väldigt lika matsmältningsystem med tex väldigt stor och välutvecklad blindtarm.
    Hästar får vid stark gasbildning kolik, hos kaniner heter det Trummsjuka. Detta pga att mycket starka smärtan från magen gör att kaninen trummar med bakbenen och gnisslar tänder. Trummsjuka är väldigt dödligt och oerhört plågsamt. Var tom försiktig med klöver på sommaren. Var försiktig med all "blöt" mat som de flesta frukterna är - gasbildande. Kaniner kan bilda eget C-vitamin och behöver således inte frukt som tex. marsvin. Ge således bara mycket lite färsk föda, dock friskt gräs på sommaren i flera givor om dagen (då kaninen är tillvand gräset som tidigare inlägg beskrev) fungerar bra. Vatten och gräs räcker på sommaren, inget kraftfoder behövs.

Morötter är den bästa grönsaken att ge om du vill det!
    En kompis utekanin blev 15 år och han levde hela livet på en kost bestående av bra hö, vatten, havregryn/havre/mysli på vintern, hårt bröd, gräs på sommaren. Pellets är oftast för fett och behövs inte för en normalaktiv kanin. Ej heller frö- eller nötblandningar (om du inte vill ge lite för skojs skull eller som godis).

Kaniner i naturen lever av en rätt spartansk föda, och är betydligt mer aktiva än våra sällskapskaniner. Jobba istället på att berika din kanins miljö med nya kvistar att gnaga på, MYCKET hö (den vill sortera och välja själv), nya bolådor, kartonger, rör, ta ut den i sele, springa lös inomhus, hoppa hinder eller annat. Många sitter och äter för fet mat och tillbringar sina liv passiviserade i för små burar. Lycka till! :)

• Gnista

Feeprin: Borde inte veterinärer veta bättre vad en kanin ska äta för kost? Det jag citerade kommer från Djurkliniken Djurslagstulls hemsida. Dom rekommenderade ingen frukt utan bara grönsaker. Om man tänker hur en kanin lever i det vilda så undviker de inte färsk föda.

• Feeorin

Gnista!
    Nej, veterinärer vet INTE alltid bäst. Ofta är de hyfat duktiga på stordjur eller katt och hund, smådjur är det ofta tyvärr sämre med. Veterinärer kan inte Allt och deras egen utveckling inom yrket bygger på deras egna intressen. Att hitta en vettig veterinär för tex reptiler är MYCKET svårt. Jag har vänner som dels är klara veterinärer samt en som är mot slutet av sin utbildning så jag tycker mig ha en ganska klar uppfattning på den fronten.
    Ha med sunt förnuft då man söker hjälp för sitt djur- de kan absolut inte "allt" om "allt".

Visserligen säges inget om frukt i det citerade stycket, men jag tog mig friheten att föra mina erfarenheter snäppet vidare. Många ger mkt frukt som missriktad vänlighet - ofta baserat på innehållet i någon mindre seriös kaninbok.
    Mina kaninmatsråd kommer ursprungligen från Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund (med många, många medlemmar som aktivt sysslat ett helt liv med kaniner) som jag var aktiv inom den tid jag hobbyavlade kaniner. Jag har även dissikerat (självdöda, tack och lov!) kaniners matsmälningsapparat inom kurser som kaninavelsföreningen ordnade. Kursledaren var i det fallet en mkt kaninkunnig och väl ansedd veterinär. Så nog finns de!

Broccoli, brysselKål, vitKål, ärtbaljor, paprika och klöver är enligt mig INTE lämpliga grönsaker till en kanin då de är gasbildande. Kaniner i det vilda äter mycket riktigt gräs och annat de kan hitta då sommarsäsongen tillåter det, men klarar sig bra på mkt enkel föda under andra långa perioder. (Kaninen är en expert på att överleva - inte för inte som de ansågs som en pest i Australien och myndigheterna införde X-sjukan för att utrota dem...)
    Inte så att vi ska svälta våra tamkaniner, men däremot är deras mag- och tarmkanal anpassad för mat som är fiberrik (stråfoder)och innehåller hög andel torrsubstans. Får de då för mycket vattningt och blött färskfoder så ger det i första hand diarreer, och på sikt värre konsekvenser. Detta enligt mina erfarenheter som uppfödare och i ständigt samtal med andra dåvarande aktiva föreningsmedlemmar.

Kör på morötter. Torka brännässlor på sommaren - superbra tillskott av vitaminer och mineraler under vintern. Kanske en liten äppelklyfta ibland. Och HÖ. I massor! Ge nytt morgon och kväll i foderhäck, det ska vara dammfritt, grönt och väldoftande. Höet ger sysselsättning och tuggrörelser = välbefinnande. :)

Må väl!

• Auroratiger

Roligt att se att så många också har insett att man ska släppa ut sina kaniner! När jag hade kanin, många år sedan nu, hade vi henne lös. Rumsren blev hon av sig själv, och hon brukade hoppa fram och hälsa på folk som kom att hälsa på. Eftersom hon var en långhårig vädur som var ganska stor brukade folk stirra på henne och utbrista "Vad är det? Är det en hund?! Nej, ÄR det en kanin?!". Tihi

Ang. det där med att de gömmer sig i hus - kaniner är inte förtjusta i öppna ytor. Öppna ytor innebar fara för dem. Det är tydligt om man rastar dem utomhus - de har en tendens att hitta en buske och sitta under den.

• FannyGioia

Pilla80:
    Jag tror att du kan låta honom springa runt och utforska sitt nya hem. Se efter honom hela tiden, men försök få honom att känna sig fri. Det är viktigt att du inte jagar honom. Sätt dig på golvet och låt honom komma fram till dig, för det kommer han att göra! Hur går det för dig?

• Pilla80

Nu har jag satt in ett foto på honom i bildgalleriet. Men jag undrar verkligen om han är 8 veckor, han ser äldre ut.

FannyGioia: Det går bättre men hat sprallar som bara den man har svårt att få upp honom, bara hoppas och längtar tills jag får honom tam

• Auroratiger

Jo, och tänk på att hänga upp sladdar utom "gnaghåll"! Om man vill kan man ju spärra av vissa rum med en bit plywood eller liknande också.

• FannyGioia

Pilla80:
    Guuud vad söt! :) Oroa dig inte, det kommer. Du kan också sitta på golvet med benen utsträckta och vänta på att han ska hoppa upp i ditt knä. Han kommer säkert att skynda sig därifrån i början, men när han stannar längre stunder och ser lugn ut kan du försöka lyfta honom. Jag har för mig att det går lättare om man håller sig på "låg höjd", d.v.s. sittande. Man ser antagligen mindre skräckinjagande ut.

• inoka

Hej På er alla!! Jag har läst alla inlägg och börjar fundera på hur vår lille bob är funtad..*S*
    Vi fick han av en familj när han var 15 veckor. De skaffa hundvalp som nästan skrämde livet ur honom. Han var väldigt skygg och bet oss när han flytta hit. Men efter MKT tålamod har vi fått belöning.
    Bob är numera en superskön dvärgvädur som älskar barnen och speciellt samuel. Han är vettskrämd för djur så därför bor han i en lyxbur på altanen, där han även springer lös när vi är ute. Eller springer, han är rätt lat och hasar sig mera fram för att hitta en bekväm ställning att kunna lägga sig på. Helst då i en av mina krukor med blommor som står där. :) Han gillar att ligga i knät på en kudde där man ska klappa honom under öronen och han gillar att sitta med samuel när han bygger med lego. :)
    Men han har sina ryck ibland och får för sig att bitas. Då får han gå ut i buren och sitta en stund.

• Pilla80

Va och köpte en kanin toalett idag. Märkte att han bara kissade in ena hörnan, bajsar gör han lite varstans. Men satte in den i eftermiddags och han har redan varit där och jissat. Hur ska jag få honom att bajsa där också.När han har bajsat läger vi i tollarna där så han ska förstå att det är där han ska bajsa, är det rätt? Han vill fortfarande inte att man tar upp honom så fort jag får honom i famnen hoppar han in i buren igen. Jag får väl ge det tid.

• FannyGioia

Pilla80:
    Ja, jag tror att det är rätt! Vet inte om det funkar på alla kaniner, men det borde det ju göra. Ibland hjälper det inte ändå, eftersom kaniner ofta krafsar i spånet och då flyger bajset överallt. :)

• Pilla80

det har hänt lite saker här ialla fall. Han vill fortfarande inte arr man tar upp honom och springer iväg när man ska sätta in honom i buren när han harått springa runt lite. Men han kommer fram och luktar på mig när jag ligger på golvet. Sen har han ätit äpplen från min hand, men skulle jag klappa honom så sticker han. men det är ändå lite framsteg.

• Pilla80

Jag undrar om jag måste vacinera honom innan jag tar ut honom i trädgården, någon som vet?

• FannyGioia

Vi har då inte gjort det.

Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!