• Hoppetussan

Skaffa kanin? hjälp!

Hej

Jag funderar på att skaffa ett husdjur här. Känner att jag själv saknar djur i huset och tänker att barnen hade tyckt det var jätte kul. Jag har kommit fram till att kanin nog är det som känns roligast.
    Jag skulle vilja veta lite mer ni som kan:

1. Vilket lämpar sig bäst en vanlig dvärgkanin med uppåtöron
    eller en dvärgvädur? Då tänker jag på att vi bor i lägenhet och inte kan ha en bauta bur men naturligtvis en bur som ¨är tillräckligt stor. Sen tänker jag på tamhet, lugn, snäll och hur temperamentet är.

2:sedan är frågan hane eller hona och vad skillnaden kan vara?

3.Har haft marsvin och undrar om skillnaden är jätte stor?

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!
  • Gnista

Pilla80: Dessa avlånga bajspluppar äter kaninen (oftast) upp. De innehåller vitaminer som måste passera kroppen en gång till för att kunna tas upp. Ibland äter de bajsplupparna direkt från analen, och därför ser man in bajset så ofta. Helt normalt alltså

För att få kaninen rumsren är det viktigt att plocka upp alla pluttar och lägga dom på ett ställe. Jag hade en kattlåda med kattsand i en lugn hörna bredvid buren (har haft en innekanin för länge sen, nu är det uteninisar som gäller). Där satte jag kaninen varje gång jag tog ut honom från buren. Sen plockade jag upp alla pluttar han la på golvet och la i lådan. Tillslut fattade han att han skulle plutta och kissa där. Vissa lyckas få kaninen att hoppa in i buren och göra ifrån sig. Kanske kommer din göra det spontant eftersom han under de dagar han varit hos dig bara pluttat i sin bur, och kommer fortsätta med det av gammal vana.

• Pilla80

Kan jag ge honom en bit morot, hon i affären sa att han aldrig har fått några frukt eler grönsaker.Är det nåt speciellt jag ska tänka på när jag ger honom grönsaker och sånt

• Gnista

Pilla80: Ja, du kan börja ge honom jättesmå bitar (typ 2x1 cm) av tex morot. Sen kan du ge ca varannan dag i början, och lite mer för var gång. Efter typ 2 v blir det typ en hel morot. Då hinner magen vänja sig. Tänk på att alla grönsaker ska vara väl sköljda och rumstmpererade (inte kylskåskalla). Här är en lista på lite fler grönsaker (från Djurkliniken Roslagstulls hemsida):
    "Grönsaker som Du kan variera mellan är t ex morotsblast, betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat. På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng. Försök att ge minst 3 olika slags grönsaker dagligen. Att utfodra med en enda grönsak (framför allt broccoli, kål, brysselkål och spenat) kan leda till ämnesomsättningssjukdomar."

• Pilla80

va inne och läste på en sida på nätet och där skrev hon att hanar oftast blir mycket aggresivare än honor och att de ksn bli jätte elaka, blir lite nervös nu vill ju inte ha en aggresiv kanin.

Sen kommer jag på mig själv att jag är lite nervös när jag ska ta honom och sånt att jag gärna ryker till när han ryker till och när jag sitter i soffan och han rör sig så blir jag rädd. Tänk om jag inte kan ta hand om honom för att jag är rädd jag vill ju ha honom och jag vill ju gosa och kela med honom, jag vet inte om det beror på att jag aldrig har haft nåt husdjur. Är det något jag kommer vänja mig vid? kommer jag vänja mig vid att ta i honom och ta hand om honom?

• FannyGioia

Varje kanin har en egen personlighet, så det är omöjligt att säga vilken ras som passar er bäst.

Vi har en dvärgvädurshane och det enda negativa med honom är att han markerar sitt revir genom att skvätta kiss. Annars är han hur snäll och mysig som helst, inte det minsta aggressiv! Han har ALDRIG bitit någon utan slickar oss gärna för att visa sin kärlek. :)

Glöm inte att kaniner är sociala och mår dåligt om de inte får umgås eller springa fritt. Kaninen är ett snällt, lojalt och väldigt sällskapligt djur som behöver en massa omsorg.

Lycka till!

• Gnista

Pilla80: Det är ovanligt att kaninhanar blir aggrressiva. Din verkar absolut inte ha dom tendenserna. Tro inte på allt du läser på nätet Som FannyGioia skrev, alla kaniner har olika personligheter och det gäller bara för dig att lära känna ju din kanin. Eftersom kaniner är sociala djur av naturen VILL dom umgås med oss människor. Han VILL ha dig i sin närhet.

Kaniner är ofta sprattliga innan dom blir tama, det är inget konstigt. Förstår att du känner dig ovan, men det kommer bli bättre med tiden. Försök börja att bara lyfta upp honom och lägga honom i ditt knä med huvudet bort från dig. Klappa lugnt på ryggen. Då brukar dom bli lugna. Det brukar ta lite längre tid innan man kan ha kaninen mot bröstet.

• FannyGioia

Låt det ta sin tid, annars kan kaninen lätt bli stressad. I början ska man lämna den ifred så att den får vänja sig vid den nya miljön. Efter en dag eller två kan man börja ta kontakt genom att sträcka fram handen och låta den nosa - i sin egen takt, som sagt.

Min kanin följer mig vart jag än går. Om jag sitter vid köksbordet hoppar han upp i mitt knä, kurar ihop sig och slickar min hand. Det märks att han gillar närvaron och sällskapet av en annan varelse - speciellt "mamma". :)

• FannyGioia

Måste bara fråga dig, TS... Är burarna i ditt bildgalleri tänkta till en kanin? Jag skulle rekommendera en bur med vanligt galler runtom, tror att det är bättre för ett så pass nyfiket djur. Skräpar säkert mer, men det är det nog värt om din bäbis är glad. :)

• Pilla80

Han har börjat hoppa ut ur sin bur och hoppa runt här hemma i vardagsrummet, men vi får fortfarande inte röra honom då sticker han.tycker inte ens om att bli klappas. Ska vi låta honom springa runt här hemma eller ska han mest vara i buren den första tiden?

Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!