bröllopsfråga
Hej! någon här som ska gifta sig snart??
Jag har en fråga angående rispåsar. Är det något som brudparet ska fixa och dela ut eller ska gästerna som vill ta med det själva?? Om vi står för det, vart i så fall delar man ut dom??
Hej! någon här som ska gifta sig snart??
Jag har en fråga angående rispåsar. Är det något som brudparet ska fixa och dela ut eller ska gästerna som vill ta med det själva?? Om vi står för det, vart i så fall delar man ut dom??
Ta bara inte puffat ris! Det kan man inte kasta så bra. Ärligt talat så var det faktiskt några som hade det på sitt bröllop som jag gästade
Traditionen säger egentligen att brudparet inte vet nåt om det där med riset. Det är en överaskning, alltså är det upp till gästen att ta med sig eget. så har jag hört att det ska vara. Men nu är det en förväntad överaskning och vanligast är väl att någon, bröllopsvärdar, toastmaster eller tillfrågad släkting, står vid kyrkporten med en skål/korg och delar ut till gästerna.
Egna påsar känns aningen överambitiöst. vad handlar dagen om egentligen? Att allt ska vara överperfekt eller att man ska trivas tillsammans med sina släktingar och vänner?
har jobbat som kyrkvaktmästare och sett alldeles för många brudpar som stressat upp sig över alldeles för små saker... Det känns inte viktigt! det jag saknade vid mitt eget bröllop var tid att umgås med alla som var där för min skull...
Lycka till i alla fall!!!
(oj vad jag tjatar)
Min svågers syster fixade påsar med fågelfrö (hampfrö tror jag) till alla gästerna. Jag kan säga så här: Fågelfrön gör ont! Och de fastnar innanför kläderna! Såpbubblor som inte lämnar fläckar låter perfekt.
ja jag tänker att så borde det ju bli med ris med, inte att det gör ont men det måste ju komma överallt. inte minst i håruppsättningen...... men men, det får man väl ta. Jag har inte bestämt om vi ska fixa ris eller om gästerna tar med eget....
Ris ska man förresten alltså undvika om ni inte har hört det. Fåglarna pickar i sig riset, sedan sväller det i magen på dem och kan skada eller döda dem.
Hejsan!
Vi hade några vänner som stod vid utgången i kyrkan och delade ut ris till gästerna!
Marie Curie skrev 2007-05-17 19:32:42 följande:
Ris är mycket bättre än torkade rosenblad - när vi gifte oss hade svärmor torkat typ en hel busslast med rosor som de delade ut till alla gästerna.
Mycket vackert - men INTE skönt att få i ögonen och innanför underkläderna. Det kilade in sig och låg och skavde under brösten.
Jag hade torsolett på mig, och när jag tog av mig den på natten så rasade det ut smulor av rosenblad.
Jag såg att Calligraphen säljer nån sorts sockerpaljetter i hjärtform. De löser upp sig i vatten, och därmed inga problem för vare sig fågelmagar eller kyrkovaktmästare.
Såpbubblor är också vackert, men vi var på bröllop i onsdags, och då blåste det så mycket så de där bubblorna for iväg över kyrktaket.. :)