• petray80

bröllopsfråga

Hej! någon här som ska gifta sig snart??
    Jag har en fråga angående rispåsar. Är det något som brudparet ska fixa och dela ut eller ska gästerna som vill ta med det själva?? Om vi står för det, vart i så fall delar man ut dom??

• Svar på tråden bröllopsfråga
  • Marie Curie

Ta bara inte puffat ris! Det kan man inte kasta så bra. Ärligt talat så var det faktiskt några som hade det på sitt bröllop som jag gästade

• Jeffa

Traditionen säger egentligen att brudparet inte vet nåt om det där med riset. Det är en överaskning, alltså är det upp till gästen att ta med sig eget. så har jag hört att det ska vara. Men nu är det en förväntad överaskning och vanligast är väl att någon, bröllopsvärdar, toastmaster eller tillfrågad släkting, står vid kyrkporten med en skål/korg och delar ut till gästerna.
    Egna påsar känns aningen överambitiöst. vad handlar dagen om egentligen? Att allt ska vara överperfekt eller att man ska trivas tillsammans med sina släktingar och vänner?
    har jobbat som kyrkvaktmästare och sett alldeles för många brudpar som stressat upp sig över alldeles för små saker... Det känns inte viktigt! det jag saknade vid mitt eget bröllop var tid att umgås med alla som var där för min skull...
    Lycka till i alla fall!!!

• Auroratiger

Min svågers syster fixade påsar med fågelfrö (hampfrö tror jag) till alla gästerna. Jag kan säga så här: Fågelfrön gör ont! Och de fastnar innanför kläderna! Såpbubblor som inte lämnar fläckar låter perfekt.

• petray80

ja jag tänker att så borde det ju bli med ris med, inte att det gör ont men det måste ju komma överallt. inte minst i håruppsättningen...... men men, det får man väl ta. Jag har inte bestämt om vi ska fixa ris eller om gästerna tar med eget....

• Tess93
    petray80 skrev 2007-05-16 22:29:10 följande:
    ja jag tänker att så borde det ju bli med ris med, inte att det gör ont men det måste ju komma överallt. inte minst i håruppsättningen...... men men, det får man väl ta. Jag har inte bestämt om vi ska fixa ris eller om gästerna tar med eget....
    En väninna till mig gifte sig en månad innan mig. Hon hade ris överallt. Framförallt i håret. Det syns på varenda bild. Det var då jag bestämde mig för såpbubblorna. Plus att det blir jätteromantiska foton medan "blåsandet" pågår!
  • petray80
    Tess93 skrev 2007-05-16 22:30:52 följande:
    En väninna till mig gifte sig en månad innan mig. Hon hade ris överallt. Framförallt i håret. Det syns på varenda bild. Det var då jag bestämde mig för såpbubblorna. Plus att det blir jätteromantiska foton medan "blåsandet" pågår!
    Ja men tyvärr var det ju en som skrev att hon fick fläckar pga bubblorna..... det vil man ju inte ha
  • Auroratiger

Ris ska man förresten alltså undvika om ni inte har hört det. Fåglarna pickar i sig riset, sedan sväller det i magen på dem och kan skada eller döda dem.

• Marie Curie
    Auroratiger skrev 2007-05-17 14:43:17 följande:
    Ris ska man förresten alltså undvika om ni inte har hört det. Fåglarna pickar i sig riset, sedan sväller det i magen på dem och kan skada eller döda dem.
    Du läste visst inte särskilt många inlägg innan du skrev?

Marie Curie skrev, inlägg 17:

"DET ÄR INTE SKADLIGT FÖR FÅGLARNA ATT ÄTA RIS! Det är en seglivad myt."

Nu har jag inte källhänvisningen, men den finns. Jag lovar. Fråga bara på FL så dyker den snart upp .
  • Åre Misan

Hejsan!

Vi hade några vänner som stod vid utgången i kyrkan och delade ut ris till gästerna!

• Auroratiger

Marie Curie skrev 2007-05-17 19:32:42 följande:

Du läste visst inte särskilt många inlägg innan du skrev?Marie Curie skrev, inlägg 17:"DET ÄR INTE SKADLIGT FÖR FÅGLARNA ATT ÄTA RIS! Det är en seglivad myt."Nu har jag inte källhänvisningen, men den finns. Jag lovar. Fråga bara på FL så dyker den snart upp .
    Okej, det hade jag ingen aning om. Men erkänn att det verkar rätt rimligt. Jag menar, ris sväller ju när det blir blött, vilket det rimligtvis blir när det hamnar i en mage. (Ang att läsa inläggen såg jag först nu att det var mer än en sida ;-P )
  • Marie Curie
    Auroratiger skrev 2007-05-17 21:57:25 följande:
    Marie Curie skrev 2007-05-17 19:32:42 följande:Okej, det hade jag ingen aning om. Men erkänn att det verkar rätt rimligt. Jag menar, ris sväller ju när det blir blött, vilket det rimligtvis blir när det hamnar i en mage.
    Jag vet inte vad som kunde vara rimligt eller ej, jag vet bara att jag flertalet gånger sett hänvisning till säkra källor om att ris är oskadligt.

Bara genom att söka på fåglar +ris med en sökmotor på internet hittade jag följande citat (citatet är citerat i en tråd på Bröllopstorget):

"Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris. Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen. I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
    Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.

Steve Dahlfors
    Sveriges Ornitologiska Förening!"

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m1742646.html
  • ajmaj

Ris är mycket bättre än torkade rosenblad - när vi gifte oss hade svärmor torkat typ en hel busslast med rosor som de delade ut till alla gästerna.
    Mycket vackert - men INTE skönt att få i ögonen och innanför underkläderna. Det kilade in sig och låg och skavde under brösten.
    Jag hade torsolett på mig, och när jag tog av mig den på natten så rasade det ut smulor av rosenblad.

Jag såg att Calligraphen säljer nån sorts sockerpaljetter i hjärtform. De löser upp sig i vatten, och därmed inga problem för vare sig fågelmagar eller kyrkovaktmästare.

Såpbubblor är också vackert, men vi var på bröllop i onsdags, och då blåste det så mycket så de där bubblorna for iväg över kyrktaket.. :)

Svar på tråden bröllopsfråga