• petray80

bröllopsfråga

Hej! någon här som ska gifta sig snart??
    Jag har en fråga angående rispåsar. Är det något som brudparet ska fixa och dela ut eller ska gästerna som vill ta med det själva?? Om vi står för det, vart i så fall delar man ut dom??

• Svar på tråden bröllopsfråga
  • VIP

vi hade såpbubblor och rosblad, det var en överraskning som min syster fixat. Jag hade sagt nångång att jag gärna ville ha det och det kom hon ihåg. Jag blev jätteglad när vi kom utspringade och tänkt undvika riset och så var det bara jättevackert istället

• petray80

nån som vet vart man kan köpa hjärtpaljetter?

• Tess93
    petray80 skrev 2007-05-16 22:09:45 följande:
    nån som vet vart man kan köpa hjärtpaljetter?
    Innan du använder det bör du kolla med församlingen att det är okej - någon måste städa upp efteråt! De kanske inte blir sådär jätteglada att få paljetter över hela kyrkbacken, den är oftast täckt av grus och inte särskilt lätt att sopa ren!
  • Amatea

Alla gör olika men vi hade gjort i ordning rispåsar som gästerna fick ta ihop med ett vigselprogram, innan de gick in i kyrkan.
    Såpbubblor- blir det inte fläckigt mot alla vackra (dyra) tyger?

• Tess93

Amatea: nix! Det var såpbubblor som var särskilt gjorda för ändamålet och som inte lämnade några fläckar alls!

• Marie Curie

Egentligen är det gästerna som tar med sig ris, eftersom det betyder att de önskar lycka och välgång och mycket pengar, eller liknande - inte för att det ska bli snygga kort.

Men nu för tiden fixar många brupar det själva och då brukar värdarna eller några andra valda personer dela ut, i form av rispåsar eller från en korg vid dörren.

DET ÄR INTE SKADLIGT FÖR FÅGLARNA ATT ÄTA RIS! Det är en seglivad myt. Det enda är att det inte innehåller så mycket näringsämnen, kyrkovaktmästaren tycker det är jobbigt att sopa upp efter bröllopsgästerna, eller att riset drar till sig oönskade råttor.

• petray80
    Amatea skrev 2007-05-16 22:11:48 följande:
    Alla gör olika men vi hade gjort i ordning rispåsar som gästerna fick ta ihop med ett vigselprogram, innan de gick in i kyrkan.Såpbubblor- blir det inte fläckigt mot alla vackra (dyra) tyger?
    ja det låter ju som att det kan bli lite kladdigt med såpbubblor. tänk om man får en bubbla i ögat eller nått det blir ju inte så skoj. Stå där med smink som rinner Gråter
    Nej skämt åsido...... man får väl kolla med prästen om det år ok med hjärtan, annars får man väl ta ris? en dum fråga, men är det vanligt matris man tar då?
  • Marie Curie
    Amatea skrev 2007-05-16 22:11:48 följande:
    Alla gör olika men vi hade gjort i ordning rispåsar som gästerna fick ta ihop med ett vigselprogram, innan de gick in i kyrkan.Såpbubblor- blir det inte fläckigt mot alla vackra (dyra) tyger?
    Jag har fått fläckar på min sidentop efter lämnar-inga-fläckar-såpbubblor.
  • Marie Curie
    petray80 skrev 2007-05-16 22:17:53 följande:
    en dum fråga, men är det vanligt matris man tar då?
    Det går nog bra. Jag tog grötris, för jag tänkte att det kanske är vitare, men jag jämförde aldrig. Kanske inte så snyggt med råris eller couscous
Svar på tråden bröllopsfråga