Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke

Cracker: Verkar som du lagt ner mkt tankemöda innan du bildat dig din uppfattning...

• Micke

Flytta vart man vill borde vara rätt självklart. Däremot inte självklart att jag ska kunna flytta till Spanien och förvänta mig att den spanska staten ska försörja mig.

• Micke

zebran i Stilla havet skrev 2007-05-21 00:27:44 följande:

Jag ar svensk och har flyttat utomlands. Jag sitter inte och lyfter bidrag men OM nagot skulle handa och jag inte kunde forsorja mig sjalv sa kommer sjalvklart mitt nya land hjalpa mig. Konstigt vore det annars. Varfor sticker det sa forbannat i ogonen pa folk att detsamma galler folk som flyttar till Sverige?
    Inte konstigare än att man även vid flytt inom EU måste ha ett jobb, studera eller ha tillräckliga medel.
  • Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 08:22:31 följande:
    Så om man är född i landet av etniska svenskar har man rätt att förvänta sig att Sverige skall försörja en, men inte annars? Likhet inför lagen?
    Menar du på allvar att du tycker att vem som helst ska få flytta hit, utan några som helst flyktingskäl eller liknande, och direkt uppbära bidrag, bara för att det ska vara rättvist?

Så fungerar det inte ens inom EU-länderna...
  • Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 08:34:25 följande:
    Eftersom vem som helst som redan bor här har rätt att göra det så varför inte? Tror du att svensken är det enda folket med arbetsmoral nog att låta bli att jobba för att bli försörjda av staten? Tror du att det finns något folk som gärna flyr för att kunna leva på existensminimum i ett främmande land?
    Givetvis är svensken inte enda som låter bli att jobba för att bidrag är mer förmånliga. Detta är ett stort problem som man försöker kommer tillrätta med genom förändringar i a-kassan etc.

Att då ta emot fler personer som endast vill komma hit utan ambitioner att arbeta anser jag vara felaktigt.

Flyttar jag till USA, Australien eller något annat land bara för att jag gillar deras klimat bättre, så kommer jag att få klara mig själv i början. Efter ha bott där en tid kvalar man sedan in till övriga förmåner.
    Varför anser du detta vara så konstigt?

"Nja, njo.... Man tar med sig de förmåner man har från sitt eget land och dessutom har man rätt att ingå i det andra landets system. Så var det i alla fall när jag bodde i Belgien. Där hade jag rätt till de bidrag som fanns om jag behövde. Jag hade ingen skyldighet att vare sig ha ett jobb eller kapital för att få ett "recidency card"."

För att få stanna längre än 3 månader krävs det att du registrerar dig.
    För att få registrera dig krävs arbete, studier eller kapital.

"En EU/EES-medborgare som är arbetstagare, egen företagare, studerande eller har tillräckliga medel för sin försörjning har uppehållsrätt i Sverige. Med uppehållsrätt menas att en EU/EES-medborgare och hans eller hennes familjemedlemmar får vistas i Sverige mer än tre månader utan uppehållstillstånd."

www.migrationsverket.se/swedish/eu/euees.jsp
  • Micke
    Hanna1984 skrev 2007-05-21 09:35:17 följande:
    Micke; tror du att folk kommer hit utan ambitioner till att arbeta? Asså hur mår du? Känner du ens invandrare. Bara undrar. Jag kan förstår männsikor som har varit något riktigt bra i sina hemländer och sedan kommer hit och bara är en skit under skon. Inte värd ett skit. Förstår att man tappar gnistan... Det skulle jag också göra.
    givetvis finns det invandrare som inte vill arbeta, precis som det finns svenskar som inte vill arbeta.

Jag menar att om jag som svensk ska flytta utomlands så kan jag endast göra detta under förutsättning att jag själv kan försörja mig i det nya landet. Jag kan inte bara flytta och förvänta mig att bli försörjd.
    Jag har inget skyddsbehov eller flyktingstatus etc. Jag flyttar enbart pga jag tröttnat på den långa vintern eller nåt.

Lika rimligt är det att de som önskar flytta till Sverige bara för att de gillar midnattssolen också får se till att försörja sig själva under en period. Efter att ha arbetat en period ska de givetvis ingå i det svenska socialförsäkringssystemet.

"Asså hur mår du?"

Förkyld, annars bra tack.
  • Micke

"Att man flyr från krig är alltså sekundärt? Det är midnattssolen och de fina bidragen som gör att man flyr."

Du brukar ju vara vettig Tyrell, men denna gång kan du inte läst inläggen eller så förstår du inte vad du läser.

Frågan var om svenskar skulle få flytta utomlands, och ja det tycker jag, under förutsättning att de kan försörja sig själva.
    Samma sak anser jag för de invandrare som vill komma till Sverige. De ska få flytta hit under förutsättning att de kan försörja sig själva.

Flyktingar är en annan fråga, dessa ska tas emot pga humanitära skäl. Men det är inte dessa vi diskuterar.
    Om du läser igenom inlägg 131 igen så märker du att jag varit tydlig på den frågan.

"Uppehället i EES/EU kan vara a-kassa eller socialbidrag. Som medborgare i unionen eller dess samarbetsnationer har man rätt att söka arbete var man vill. Så begränsningen finns i teorin, men inte i praktiken. Om du vill flytta vart du vill i unionen så kan du göra det. Du blir i.o.f.s. försörjd av Sverige."

Du får ta med dig a-kassan under 6 månader inom EU. Hittar du inget jobb måste du sedan återvända till Sverige.

Och ja du försörjs då av ditt hemland.

Så det är precis som jag skrev, inte ens inom EU är det fritt fram att flytta till något annat land och bli försörjd.

• Micke

Tyrell:

Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?

• Micke
    Tyrell skrev 2007-05-21 11:45:13 följande:
    Micke:"Du ser ingen skillnad på att fly ifrån ett krig och flytta för att man gillar klimatet?"Det beror på ur vilket perspektiv man ser det hela. Pensionärsgettona i Spanien dras med samma brist på integration som Rosengård, skillnaden är att det i Spanien handlar om kapitalstarka pensionärer som kommer med pengar i fickorna.Sen är det klart att det ena kan ses som en oändlig semesterresa och det andra som en livsnödvändighet. Oavsett skälen till att man väljer att bryta upp anser inte jag att man skall behandlas olika av det landet man kommer till. Menar du att man skall få olika stöd beroende på anledningen att man vill komma hit (eller resa härifrån)?
    Givetvis ska man få olika stöd beroende på anledning man flyttar.
    Flyr jag undan ett krig så ska man tas emot och vara direkt kvalificerad till socialförsäkringarna som finns i mottagarlandet.
    Du ska få hjälp med att ordna bostad, lära dig språket och finna ett arbete.

Känner du däremot att du har tröttnat på de varma somrarna i Spanien och vill flytta till Sverige istället, så är du varm välkommen. Däremot kan du inte förvänta dig att den svenska staten ska ordna bostad, stå för språkutbildningen och leta reda på ett jobb till dig och under tiden försörja dig.

så ja, givetvis är det skillnad på hur man bemöts i landet man flyttar till.

När du sedan har arbetat en period i ditt nya land så kommer du att kvalificera dig för det landets försäkringssystem och ha rätt till bidrag precis som vilken annan invånare som helst.

"Min fråga var just det. Micke verkar anse att invandrare inte skall ha bidrag medan svenskar skall kunna få det."

Förbannat skitsnack som bara bevisar att du antingen inte läser eller så fattar du inte vad du läser.
    Tills du gör detta så är jag tacksam om jag för stå får redogöra för mina åsikter själv.
Svar på tråden Invandrare...