Inlägg från: Micke |Visa alla inlägg
  • Micke

Invandrare...

Roskind skrev 2007-05-22 12:28:04 följande:
    Här finns mycket statistik bra förklarad.www.flashback.info/showthread.php
    vi andra klarar av att läsa rapporten själva, utan att någon sitter och citerar valda delar och talar om hur vi ska tolka dessa.
  • Micke
    Geoff skrev 2007-05-22 16:56:39 följande:
    Det gör dom säkert. Men dom sprider den bilden till svenska folket.Den som vill får gärna visa mig en mer tillförlitlig källa för att bevisa att jag har fel.
    Något fel på BRÅ´s rapport som finns länkad tidigare i tråden?
  • Micke

Geoff: Skillnad på överrepresentation och faktiskt antal brott.

• Micke

Vagabond77: jovisst har säkert sk selektion en viss påverkan men om man ska tro BRÅ så förklarar den inte speicellt mkt av överrisken:

" Brå:s bedömning är dock att selektionen ändå förklarar en mindre del av överriskerna och att resultaten kan användas för att diskutera mönster och utveckling när det gäller brottsligheten i olika grupper. "

• Micke
    Bumbo skrev 2007-05-22 20:10:26 följande:
    Citatet som du lägger ut är ju helt ryckt ur sitt sammanhang. BRÅ säger att sociala faktorer föklarar mer, men det kanske du "glömde" att läsa?
    ryckt ur sitt sammanhang? Vagabond funderade över om selektionen kan vara en del av förklaringen. Jag svarade med att enligt BRÅ så förklarar det endast en liten del.

Något annat har jag inte hävdat. Så sluta hoppa på folk för att du inte förstår vad du läser.

För övrigt så har du rätt i att BRÅ tar upp ett antal faktorer, däribland sociala, och får då ner överrisken. Men även efter standardisering så är överrisken stor. Mer än dubbelt så stor.

Du kanske kan förklara vad det beror på ? Varför blir inte risken 1,0?

"Från tidigare forskning vet man att vissa bakgrundfaktorer, som ålder och kön, samvarierar med risken för brottslighet. Mot denna bakgrund har Brå
    gjort en så kallad standardisering av materialet med avseende på kön, ålder,
    utbildning och förvärvsinkomst. Standardiseringen innebär att de olika
    grupperna genom en statistisk beräkning ?likställts? när det gäller dessa
    faktorer. Alla grupper får med denna beräkning en lika stor andel män,
    samma andel yngre och så vidare. Det visar sig då att de utrikes föddas
    överrisk minskar från 2,5 till 2,1."
  • Micke
    Roskind skrev 2007-05-23 09:44:35 följande:
    För det första kan du inte slänga alla människor i samma bytta och sen peka på att etniska svenskar tillsammans utför flest brott. Försök titta till överrepresentationen en gång.
    Men återigen, överrepresentation och faktiskt antal brott är inte samma sak.
  • Micke

Bumbo: Hur kommer det sig att det då skiljer så mkt mellan olika invandrargrupper?

Alla borde ju ha samma problem med sociala nätverk och en känslan av tillhörighet.

• Micke

bumbo:"Förmodligen kan jag aldrig ge dig ett svar på den frågan som du är nöjd med."

Nej du kan antagligen inte förklara det överhuvudtaget skulle jag tro.

• Micke
    Bumbo skrev 2007-05-23 11:46:04 följande:
    Låt oss höra din förklaring då?
    Läs inlägg 241 igen. Jag köper dock ingen av dem fullt ut och var därför nyfiken om du kunde komma med något nytt, men uppenbarligen inte.
  • Micke

Bumbo: "Skulle tippa att det är proportionerna 1 av 10 ärenden som det handlar om utländska män."

Hur ser befolkningen ut i den kommunen då?

• Micke

Bumbo: Givetvis finns det svenska våldtäktsmän likväl som de som är födda i utlandet.

Men man brukar väl hävda att ca 20% av befolkningen är antingen födda i utlandet eller har föräldrar födda i utlandet.

Dessutom hävdar BRÅ/Sarneckki att det finns en viss överrisk för invandrare när det gäller våldtäkter.

Och du hävdar sedan att endast 10% av våltäkterna på ditt socialkontor gäller utländska män.

Det är intressant. Då det helt och hållet går emot alla andra siffror.

Men det kanske är en närförort med väldigt lite invandrare?

Om inte, så blir det ännu mer intressant

• Micke

Bumbo: givetvis finns det förklaringsmodeller om orsaken men var mest intresserad av dina siffror då det helt bröt mot annan statistik.

Här kan du läsa lite förklaringsmodeller till överrepresentationen hos invandrare www.quickresponse.nu/qanda_show.asp&quest=36

• Micke

Bumbo:"Varför skulle det egentligen vara så revolutionerande att det är så."

låt säga att befolkningen består av 20% invandrare. Då bör 20% av brotten begås av invandrare och 80% av svenskar, om det vore så att bägge grupperna var lika kriminella.

Ditt påstående om att 10% av våldtäkterna begås av invandrare innebär då att de begår färre våldtäkter än svenskar, sett till sin andel av befolkningen.

BRÅ´s rapport menar tvärtom att det är 5 gånger vanligare att person som är född utrikes är misstänkt för våldtäkt.

Ser du nu varför dina siffror är speciella?

• Micke

1 av 10 och 10% brukar vara samma sak.

"Om jag istället räknar med den definitionen hamnar jag kanske på 4 av 10."

Alltså dubbelt så många brott som de borde med avseende på deras andel av befolkningen?

• Micke

bumbo: i ena stunden ska vi använda dina siffror för att påvisa att svenskar våldtar. När jag sedan frågar vidare så hävdar du att dina siffror inte är värda något alls då du endast har träffat 100 familjer.

Varför ens dra in siffror som du vet är irrelevanta? Vad ville du bevisa med dina siffror?

• Micke

bumbo: Ingen har väl ifrågasatt det faktum att även svenskar våldtar?

Det var väl omfattningen som diskuterades och inget annat.

• Micke

Håller dock med Emil om att de handlar "om osäkra och rädda svenska ungdomar "

• Micke
    Roskind skrev 2007-06-16 16:17:00 följande:
    "Bara en liten rättelse. Finlandssvenskar har svenska som modersmål och behöver förstås inte lära sig det."Nej benämningen finlandssvenskar har ju blivit termen för dem som flyttade hit. Väldigt många kunde INTE svenska när de kom hit.
    Kika på länken så slipper du gissa och hitta på egna definitioner:
    sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvensk
Svar på tråden Invandrare...