• Laire

Vad säger du? Din mans svåger är din...

Ja, du ska presentera din mans svåger för någon. Vilken blir hans "titel"?

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 14:21:52:
    Ja precis, det är en svåger till mannen som _inte_ är din bror! Borde kanske förtydligat det
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad säger du? Din mans svåger är din...
  • Laire

Ja precis, det är en svåger till mannen som inte är din bror! Borde kanske förtydligat det

• brokig

Jag var helt övertygad om att det var en kuggfråga eftersom det inte nämndes något i infotexten.

• Laire
    brokig skrev 2007-05-18 14:25:07 följande:
    Jag var helt övertygad om att det var en kuggfråga eftersom det inte nämndes något i infotexten.
    Ja i efterhand håller jag med

Har uppdaterat  TS.
  • Sencha

Svåger är ett ord jag nog inte använder. Och eftersom jag fortfarande inte fixat mig någon lunch (korkat, jag vet) så lyckats jag just nu inte få ihop det i mitt huvud... Vem pratar vi om?

• zazla

Men jag vägrar att gå med på att han är min dotters farbror för DET är han inte

Syftar på alla andra morbror/farbror omröstnignar som har ploppat upp här idag...

• Odessa

Svårt! Jag tycker det är jättesvårt med brylling och syssling och allt det där. Beror nog på att min släkt är lite komplicerad och jag inte känner alla jag är släkt med. (Mormor och morfar flydde från Ryssland, så vårat släktträd startar med dem.)

Känner inga från pappas sida heller.

Jag brukar köra med personens namn, då kan det inte bli fel.

• Emil i Lönneberga

Knasigt det här är. Svåger betyder att det är en man men det borde vara nån som är släkt med mig? Förvirrad

• Seven Costanza

Använder inte sådana här titlar som kan misstolkas; jag brukar inte tala om mina släktingar och ingifta släktingar med folk som inte känner dem vid namn så jag har inte det problemet i min vardag. Tycker bara det bli förvirrande, är inte grundbetydelsen av svåger 'min partners bror' och svägerska 'min partners syster''? TS menar alltså den man som är gift med systern till min man, det blir för mig isåfall min svägerskas man OM jag skulle använda mig av uttrycken, eftersom jag för enkelhetens skull bara vill använda mig av detta för biologiskt släktskap. Men sedan är jag av den åsikten att man har fått namn av en anledning och inte behöver snuttifiera och hitta på titlar som uppenbarligen kan missförstås.

• Indah
    brokig skrev 2007-05-18 14:09:15 följande:
    Min man svåger är väl min bror
    Ja precis, min svåger är ju min sambos bror så då borde ju min bror bli min sambos svåger.ELLER, om min sambo har en syster så blir väl hennes karl min sambos svåger. Visst?

Att min sambo har två svågrar, en i sin systers man och en i min bror.
  • Dino78

Blir alldeles virrig nu...alltså min karls systers kille blir väl min karls svåger? Honom kallar jag vid namn, eller säger "min mans svåger".
    Sambon däremot vet inte ens vad svåger är...han är urusel på alla såna där "släktnamn". Han visste knappt att hans mostrars barn var hans kusiner

DIF i själ och hjärta
  • Indah
    Dino78 skrev 2007-05-18 21:58:09 följande:
    Blir alldeles virrig nu...alltså min karls systers kille blir väl min karls svåger? Honom kallar jag vid namn, eller säger "min mans svåger".Sambon däremot vet inte ens vad svåger är...han är urusel på alla såna där "släktnamn". Han visste knappt att hans mostrars barn var hans kusiner
    Ha ha ha ha...låter som min karl det
Svar på tråden Vad säger du? Din mans svåger är din...