• grisekno

Ska börja RIDA - vad bör man inhandla???

Hej!

Jag kommer (förhoppningsvis) att börja rida i en nybörjargrupp för vuxna till hösten, en dröm jag haft länge!

Nu undrar jag bara - vad är bra "grundutrustning" att inhandla? Tänkte försöka få det ganska billigt, eftersom jag först ska "pröva på". Tips på bra inköpsställen? (bor i Gbg). Kan man hyra utrustning på ridskolor?

Tacksam för svar!

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
  • Svar på tråden Ska börja RIDA - vad bör man inhandla???
  • ludenben

är man inte obekväm i jeans??

• briar

Åkt till Hööks i kållered, bra priser och helt ok grejor! Myone på Backaplan skall också ha bra priser har jag hört!

Jag skulle satsa på en bra hjälm och ett par billiga ridbyxor, samt shortchaps. Om man inte vill investera i dyra ridstövlar så köp ett par stallkängor (eller andra skor med klack).

Det finns billiga ridstövlar i syntet men enligt min erfarenhet är dom hemska att rida i...men det finns nog undantag!

Ridhandskar kan vara bra att ha om man lätt får skav!

Lycka till!!

Ps/

man behöver väl egentligen inte ha så mycket mer än en hjälm och ett par bra skor men det underlättar:)

• älska livet

nej...jag tyckte inte det va obekvämt..tyckte det va bra eftersom jag gämt fick blåmärken av stiglädret

• ludenben

ja då är det ju bra men jag har alltid haft ridstövlar och de skyddar ju mot stiglädret. Då måste det ju bli bylsigt att få ser jeans där i skaftet haha... om man rider i skor med klack kanske det funkar bättre.

• vinylblomma

Ett par bra ridbyxor som räddar dig från skav mellan skinkorna.
    Stabila trosor som inte åker in mellan skinkorna när du rider.
    Och ridstövlar ger det bästa stödet när man är nybörjare.

Hjälm brukar man få låna på ridskolan.

Lycka till!

• älska livet

hade kängor å då gick de bra..har aldrig kunnat haft ridstövlar..ha så stora vader..inte hittat nått som passar

• ludenben

problemet med stora vader har jag med. jag köpte herrmodell på ridstövlar och det var precis att det funkade annars hade jag fått specialbeställa och då hade det blivit dyrt...

• vinylblomma

Ridstövlar är inte dyrt, köp ett par biliga för 300-400 kr.
    De håller inte jätte länge, de är varma på sommaren och kalla på vintern. Men att börja rida i duger de bra.
    Undvik ridskor eftersom du inte får lika bra stöd för benen med dom.

• älska livet

aha..ja så långt tänkte inte jag som på herrar *S* ja ja...nu är jag för fet för å rida endå..är väl ingen häst som orkar bär mig nu..så jag slipper de problemet nu *S*

• bustjejen

Ridhjälm är viktigast, ett par ridstövlar, ridbyxor så du inte får skav, handskar är bra att ha så du slipper blåsor i händerna.
    Som någon har skrivit tidigare, så har Hööks i Kållered och My One på backaplan bra saker och ok priser.

Vilken ridskola ska du börja på föresten? Bara lite nyfiken...

• grisekno

Förmodligen Clarebergs ridskola, om de får ihop till en nybörjarkurs...

• bustjejen

Ok Den har jag inte så mycket koll på, tänkte om det var Askim där jag rider.
    Hoppas de får ihop en kurs.

• grisekno
    bustjejen skrev 2007-05-21 11:07:41 följande:
    Ok Den har jag inte så mycket koll på, tänkte om det var Askim där jag rider.Hoppas de får ihop en kurs.
    Det hoppas jag med! Det är inskrivning för nya elever 10/6, och de bad mig ringa veckan innan, för då skulle de veta bättre!

Jag tycker den ridskolan verkar bra, den är stor, har funnits rätt länge, de verkar trevliga när man pratar med dem...och den ligger rätt nära. (I Kärra på Hisingen) Tar väl kanske en kvart-tjugo minuter för mig att åka dit...
  • ludenben

klareberg är ju en ganska stor ridskola och den har bra rykte vad jag vet... bor tvärs över bron så jag åker förbi där rätt ofta

• grisekno
    ludenben skrev 2007-05-21 11:21:32 följande:
    klareberg är ju en ganska stor ridskola och den har bra rykte vad jag vet... bor tvärs över bron så jag åker förbi där rätt ofta
    Det låter ju bra!
  • nean82

Om du ska rida i jeans, se då till att det är jeans utan "metallknoppar" i baken för de kan skava sönder sadeln och det brukar inte vara populärt. :)

• game set match

Hjälm
    Stövlar/boots
    Ridbyxor
    Handskar

Hjälm är skönast att ha sin egen och den bör man prioritera prismässigt då den ska sitta skönt.
    Stövlar duger det med fejkvarianten i början. Om man vill fortsätta kan man ju satsa på ett par läderstövlar. Annars så kan det vara skönt med ett par boots till våren/sommaren att alternera med.
    Ridbyxor är det inte nödvändigt att köpa ett par helskodda direkt utan det duger gott med ett par helt i textil.
    Handskarna tycker jag är viktiga - köp ett par smidiga och gärna helt i skinn då de slits nåt enormt annars. Man får riktigt bra handskar för runt 150 kr.

• Supermamsen

Säkerthetsväst är viktigt

• grisekno

Tack för alla tips o förslag!

Det här med säkerhetsväst - hur mycket kostar en sådan?

Svar på tråden Ska börja RIDA - vad bör man inhandla???