• laga mat

16 år - månadspeng ?

Jag har en dotter som snart slutar 9 och skall börja i Gymnasium, då upphör även barnbidraget och ersätts med studiebidrag. Diskussionen har redan börjat om att få hela detta beloppet att förfoga över. Idag har hon 800:- då står jag för busskort, bensin (moppe), dyra kläder( vinterjacka, stövlar, gympaskor), hudvård. Hon sköter sitt rum och hjälper till mycket i köket och med tvätt.

Vad tycker ni är rimligt för henna att ha i månadspeng och vad skall hon "göra" för detta och vad skall ingå?

• Svar på tråden 16 år - månadspeng ?
  • Miafialoppenkorv

Min dotter fick hela studiestödet. Det ska räcka till allt. Precis allt! Möjligen att vi hjälper till vid köp av något vinterplagg..

• flippe

studiestödet är rimligt..får du flerbarnstillägg för henne så behåll det själv

• Kristin24

När jag var 16 fick jag hela mitt studiestöd.
    Idag är ju allt så dyrt...så 1050:- är inte så mkt pengar om man ska på bio, köpa kläder smink osv.

Go och glad Kexchoklad
  • 3 hjärtan

jag hade 500 när jag var 16, är 23 idag. det förväntades av mig att jag skulle betala allt för det. bindor, deoderanter, fikabesök, kläder. mamma och pappa hjälpte till med tunga inköp som vinterjacka och sånt.

det var skitbra. ge henne hela studiepengarna, men låt henne betala allt själv. det är jättebra att få lära sig hushålla med pengar innan man flyttar. man måste faktiskt inte köpa kläder varje månad. vill hon ha mera pengar får hon väl söka något extrajobb. jag började jobba när jag var 15-16 för att få in extrapengar, det har också hjälpt mig jättemycket efter att jag flyttat, dels att ha arbetserfarenhet när man sen söker vanliga jobb, och se att man måste jobba lite för att få dom där extrapengarna..

• Millah

jag fick hela mitt studeibidrag men fick köpa mina egna kläder/nöjen/busskort. Men mina föräldrar betalde mina hygienartiklar och vinterjacka/skor.

• karin2

Min son (fyller 17 i sommar) får 1050 kr/månad, det skall räcka till "enklare" kläder (typ kalsonger, strumpor, T-shirts) samt till kontantkortet till mobilen (som han aldrig har några pengar på...). Resten är till "hopp och lek". Vi betalade även hans moppe när han hade den (han plockade i sär den för ett år sedan). Vi har sagt att han kan tjäna lite extra pengar om han gör lite saker hemma, men intresset är noll Han städar inte ens sitt egna rum. Jag vet att jag borde ställa högre krav, men känner att jag inte orkar tjata och tjata, har ju även en 2-åring och en 14-åring.

Här i vår kommun har man lottat ut sommarjobb till alla förstaårsgymnasister, han påstår att han har sökt men inte fått något jobb, vet inte om jag skall tro honom....

• Majsan70

680 kronor tror jag är rekomenderat av SWEDBANK till en 16 åring. Det är i vart fall det aktuella beloppet min son kommer att få behålla när han fyller 16 år.

Då kommer jag att fortsätta betala telefonen, kläderna och aktiviteterna.

• Tjiklex

När jag va 16 fick jag hela studiebidraget, men det skulle räcka till det mesta. Fick betala hälften av skor å jackor å sånt som är lite dyrare, andra hälften betalade pappa.

• laga mat

Tack för alla svar!
    jag tror att det lutar åt att hon får sitt studiebidrag så fortsätter jag att betala bensin skatt och försäkring på moppen, samt skol aktiviteter. Hon får stå för resten. Hur låter det tycker ni?

Ni som fick ert bidrag, behövde ni hjälpa till x-tra hemma för det?
    Jag vill ju även "belöna" henne för hennes betyg, 315 poäng...Så hon satsar i första hand på skolan. Det är ju bra, så då vill jag ju inte lasta med för mycket "hemgöra".
    Vad tycker ni?

• akin

När jag var 16 fick jag hela studiebidraget som då var på 750:- Det skulle räcka till allt jag vill göra inkl klädköp.

Jag insåg kanska snabbt att det inte skulle räcka utan tog helg jobb på McDonalds, så jag hade väl ca 2000:- att röra mig med varje månad. Men som sagt jag fick köpa allt själv.

~~~~Tyra 060316~~~~
Svar på tråden 16 år - månadspeng ?