• laga mat

16 år - månadspeng ?

Jag har en dotter som snart slutar 9 och skall börja i Gymnasium, då upphör även barnbidraget och ersätts med studiebidrag. Diskussionen har redan börjat om att få hela detta beloppet att förfoga över. Idag har hon 800:- då står jag för busskort, bensin (moppe), dyra kläder( vinterjacka, stövlar, gympaskor), hudvård. Hon sköter sitt rum och hjälper till mycket i köket och med tvätt.

Vad tycker ni är rimligt för henna att ha i månadspeng och vad skall hon "göra" för detta och vad skall ingå?

• Svar på tråden 16 år - månadspeng ?
  • akin
    laga mat skrev 2007-05-22 19:08:27 följande:
    Tack för alla svar!jag tror att det lutar åt att hon får sitt studiebidrag så fortsätter jag att betala bensin skatt och försäkring på moppen, samt skol aktiviteter. Hon får stå för resten. Hur låter det tycker ni?Ni som fick ert bidrag, behövde ni hjälpa till x-tra hemma för det?Jag vill ju även "belöna" henne för hennes betyg, 315 poäng...Så hon satsar i första hand på skolan. Det är ju bra, så då vill jag ju inte lasta med för mycket "hemgöra".Vad tycker ni?
    Jag tycker personligen att bra betyg ska uppmuntras mer en "hemmagöra" det hade jag iaf velat när jag var 16. Tycker ditt förslag låter alldels rimligt och behövs det mer pengar till sommare kan man alltid få göra lite "hemmagöra" om man inte får tag på nå sommarjobb.
    ~~~~Tyra 060316~~~~
  • L jung

Min dotter fick hela studiestödet också...

• Linda1976

Det beror ju på vad ni har för ekonomiska förutsättningar. För en del är det att kidsen får hela studiebidraget och nada mer, oavsett. Andra får bidraget till nöje och småinköp, och föräldrar står för kläder och större inköp. Så hade jag det, eftersom vi hade möjlighet till det. Jag har ändå lärt mig pengars värde.

Min smak är mycket enkel, jag nöjer mig enbart med det bästa.
  • Linda1976
    Kristin24 skrev 2007-05-22 13:23:04 följande:
    När jag var 16 fick jag hela mitt studiestöd.Idag är ju allt så dyrt...så 1050:- är inte så mkt pengar om man ska på bio, köpa kläder smink osv.
    Precis, en tusing ÄR faktiskt inte så mycket om det ska räcka till allt - nöjen, kläder, fika, bio osv... Skulle ni själva klara er på det? Inte jag, så då ska inte min dotter heller behöva göra det, men som sagt: under förutsättning att man har råd.
  • Shaun the sheep

Jag fick hela mitt studiebidrag, plus att jag nästan alltid fick hjälp med pengar från farmor och så. Jag är sista barnbarnet, så hon ville alltid skämma bort mig. Dock var det inget jag tog för givet, ochdet var inte så att jag åkte till farmor när jag behövde pengar. Absolut inte.

BF 28 maj♥♥
  • Verkligen

Studiebidraget kan hon ju få? Jag vet inte vad som är rimligt. Jag hade mitt underhållsbidrag och studiebidrag från att jag var 16, plus att mamma betalde när det var nåt speciellt som behövde handlas..Tex vinterkläder osv, eller hästgrejer som sadlar osv..

• Majken

Vår dotter blir 17år i dec och hon får hela studiebidraget, busskort får hon av skolan och moppeförsäkringen står vi för - men resten får hon klara själv!

Hon har ett extrajobb och tjänar mellan 500-1000:-/mån beroende på hur mkt hon jobbar.

Men visst....det händer att jag sticker till henne något extra enstaka gånger, oftast som en "belöning" när hon varit extra duktig i skolan eller på hemmaplan

Love my M-girls
  • laga mat

Jag tror att vi alla är inne på samma spår.
    Man får väl prova sig fram, märker jag att hon lägger pengarna på helt fel saker och går där tillslut i vinter med tygskor, så får man väl ändra på upplägget-

Tack alla!
    Fler som har någon input?

• AlexandraLuleå

tycker att hon ska få hela studiestödet, och när det gäller dyrare saker som vinterjacka/skor osv, att dom får betala en del utav det (beror ju på vad det kostar)
    Jag fick när jag var 16 hela studiestödet, men då fick jag betala ALLT själv, inkl alla vinterkläder/skor/busskort osv, då räckte ju inte 950kr långt, så jag började jobba extra i affär för att kunna köpa det jag ville och för att ha råd att ta körkort, fick inte ens pengar till teorin (350kr) utan det är verkligen jag som har fått stå för allt själv sedan jag var 16, och innan dess fick jag köpa baskläderna,bindor,hudvård,smink för mina 600kr/mån.

Hade jag nytta för när jag flyttade hemifrån vid 18 års ålder!

När mina barn kommer upp i den åldern så kommer dom få hela studiebidraget, och sen hjälpa till så mycket det går, sen får dom ju en bra slant på banken med när dom flyttar hemifrån, men man får ju göra vad ekonomin tillåter!! jag och min sambo ligger gemensamt på 650-700000 f .skatt per år, men istället för att köpa och skämma bort barnen redan nu, så blir det att pengar går in på kontot varje mån! Och så får dom som ett vanlig "svenson barn", med vissa undantag då vi bor i norrland (4-hjuling,mini skoter)

• Leone i Västerås

Min 16:åring får 2000:- i månadspeng, och det är till nöjen. Vi betalar busskort, kläder, mobilen och vissa konsertbiljetter.

• Love family

när jag var 16 för drygt 10 år sen så hade jag hela studiebidraget men då fick jag oxå köpa ALLT förutom mat å min avgift för träning...så din dotter lever i lyx just nu...:0) så hon borde vara lycklig för att ha det så bra...800 å får mycket ändå av dig till å med bensin till moppen...så hade min kompis det när vi var unga ( men ännu värre tror jag till å med )...hon fick allt hela tiden å hon har alltid kallats bortskämd...å hon e beroende av sina föräldrars pengar än idag trots att hon är höglönad, bor billigt å så...
    så mitt råd är...lär din dotter att handskas med pengar på ett positivt sätt. jag menar inge illa med det här...utan ville bara ge min syn på saken.
    Det är inte lätt med tonåringar....å speciellt tjejer har jag förstått. äldsta grabben är 12 nu...så han är påväg in i den perioden nu med...LYCKA TILL!!!

• Linda1976
    Leone i Västerås skrev 2007-05-22 19:37:32 följande:
    Min 16:åring får 2000:- i månadspeng, och det är till nöjen. Vi betalar busskort, kläder, mobilen och vissa konsertbiljetter.
    Låter lagom i mina öron
  • Tjiklex

Skrev förut. Jag fick även pengar för betyg och provresultat. Tex 70 för ett mvg på ett prov och 50 för ett vg, och 100 för ett mvg som slutbetyg och 80 för vg. Det jag gjorde hemma va att jag städade mitt eget rum. Tvättade mina egna kläder och jag och min bror hade hand om städningen på nedergvåningen (kök/wc/vardagsrum) alltså damsuga + plocka i och ur diskmaskin.

• Myrkryp

När jag var 16 fick jag studiebidraget och det skulle räcka till alla mina nöjen, kläder och smink och sådant som jag då prioriterade (bindor, tamponger, shampo, hudlotion och liknande räknades såklart inte som "smink").

Kunde få lite extra hjälp med pengar till något par jeans som jag förälskat mig i eller vinterjacka eller så ibland. Likaså om det dök upp något - exempelvis en konsert eller resa (när de tyckte det var befogat / nödvändigt gissar jag).

Skulle hjälpa till att tvätta, sortera och vika in tvätten. Plocka upp ur diskmaskinen när jag var först upp på morgonen, samt gå ut med hunden på morgonen och efter skolan.

Tyckte det var helt ok. Även om det kunde vara tråkigt att ha spenderat pengarna på fel saker ibland. (Rätt åt mig, det var nyttigt!)

Svar på tråden 16 år - månadspeng ?