• TeeTee

Ställa in varm mat i kylen?

Nu kommer jag kanske dömma ut mig själv som en förstaklassas idiot när jag ställer denna fråga, men:

Vi har en livlig diskussion pågående här hemma om huruvida man skall låta middagen svalna i rumstemperatur innan man sätter den i kylen eller inte. Min man har lärt sig att "man gör så" (alltså låter den svalna först), men vet inte varför. Jag tycker det verkar mer logiskt att ställa in den direkt i kylen, då bakterier frodas i rumstemperatur? Idag hade han då kollat med flera på jobbet som också sa att man skall låta maten svalna först, men inte heller dom hade någon förklaring på varför.

När sedan den såkallade "rötmånaden" kommer är alla nitiska med att allt skall ställas i kylen bums. Jag förstår inte? Någon som vill upplysa mig?

• Svar på tråden Ställa in varm mat i kylen?
  • frajsing

Jag vet varför. Varm mat som ställs i kylen riskerar att höja kylens temperatur, vilket kan leda till att mycket av maten i kylen förstörs. Därför ska maten svalna först!

• mizztigger

ställetr in så fort som möjligt. trodde att det skulle svalna men icke!

• korven72

Jag tror att många tänker som så att det går åt mer energi för kylen om du ställer in varma grejor. Tempen i kylen kan ju ex sjunka nån eller ett par grader.

Det är viktigt att man kyler ner mat så fort som möjligt för att undvika smittorisk. Man brukar dock säga att den itne ska stå framme och självkylas mer än högst 4 timmar. Man får ha sunt förnuft också och tänka på vad det är för typ av mat. Vissa livsmedel är känsligare än andra.

• arianne03
    frajsing skrev 2007-05-25 12:57:21 följande:
    Jag vet varför. Varm mat som ställs i kylen riskerar att höja kylens temperatur, vilket kan leda till att mycket av maten i kylen förstörs. Därför ska maten svalna först!
    Det är spm frajsing säger. men nuförtiden är kylarna bättre, så om det inte är stora mängder (eller gammal kyl) så klarar de att hålla temperaturen
  • frajsing

Exaktamente!

arianne03 skrev 2007-05-25 12:59:29 följande:
    Det är spm frajsing säger. men nuförtiden är kylarna bättre, så om det inte är stora mängder (eller gammal kyl) så klarar de att hålla temperaturen
  • Annie82

de livmedleshygienregler som finns ställer kraven att maten ska nedkylas till minst (grader inom 4 timmar, annars kommer bakteritillväxten. En sak man dock ska tänka på är att det är kärntemeperaturen som gäller. Ett tips är vattenbad för att snabbt nå ner till ok temperatur.

• Menja

Man ska absolut INTE ställa in varm mat i kylskåpet! Ev matrester ska kylas ner så snabbt som möjligt t ex i vattenbad eller dyligt och sedan när dom är ordentligt avsvalnade ställas in i kylskåpet!

Ställer man in varm mat i kylen så höjs temperaturen och andra matvaror blir dåliga

Stolt och lycklig mamma till världens bästa killar!!
  • kaksmulan
    Annie82 skrev 2007-05-25 13:01:16 följande:
    de livmedleshygienregler som finns ställer kraven att maten ska nedkylas till minst (grader inom 4 timmar, annars kommer bakteritillväxten. En sak man dock ska tänka på är att det är kärntemeperaturen som gäller. Ett tips är vattenbad för att snabbt nå ner till ok temperatur.
    skulle precis tipsa om vattenbad för att få ned temp
    Om vintrarna ställer jag ut maten på altanbordet först. Men man får hålla koll så den inte fryser
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
Svar på tråden Ställa in varm mat i kylen?