• Ijan

    Fler barn som undviker ögonkontakt i perioder?

    Har tidigare skrivit om min son som nu hunnit bli sex månader. Tidigare har han i perioder undvikit ögonkontakt några dagar och sedan har det återkommit igen. Nu har han haft en jättefin ögonkontakt ganska länge, men nu är det tillbaka igen. Han kollar lite snabbt och sedan vill han inte ha mer ögonkontakt. Jag förstår att det finns mycket roligare saker att titta på och det måste han såklart få göra. Men INGEN av de föräldrar jag har i min omgivning känner igen detta beteendet hos sina barn. Finns det fler därute där detta återkommit i perioder? Jag tror att det kan bero på att det händer mycket annat i hjärnan så han inte orkar med den sociala biten så mycket. Han är också ointresserad av sin egen spegelbild för det mesta, vilket alla andra verkar älska. Vore så skönt om det fanns fler därute...

  • Svar på tråden Fler barn som undviker ögonkontakt i perioder?
  • Ijan

    Tack för era svar! Nej, den här gången var det inte autism jag va orolig för faktiskt. Den rädslan uppkom då en i min omgivning tyckte att min son verkade konstigt. Jag har varit och gjort en läkarundersökning av min son samt har nära kontakt i övrigt med BVC. De hittar inte några fel på honom, så jag är inte längre oroad för autism. Min son TAR ögonkontakt ofta och så, men det är främst på nära håll han ibland undviker det. Jag har märkt att det är i perioder när det händer mycket annat.
    Min mening med detta nya inlägg var liksom bara att få reda på om det finns fler som upplever detta... Min BVC sköterska lyckas alltid få ögonkontakt med lillen, även om det finns mycket som är mer spännande på hennes rum =). BOEL-testet gör man tyvärr inte här längre.

  • Ijan

    Hejsan! Jo, min son har varit sådan i perioder. Det har dock blivit MYCKET bättre ju äldre han blivit. Nu tittar han oss för det mesta i ögonen men ibland liksom undviker han det. Jag tror inte att du behöver oroa dig eftersom jag haft kontakt med många som upplevt liknande med sina barn. Det har dock alltid blivit bättre med dem så småning om! Jag känner SÅ igen det där med att inte vilja träffa människor. Jag förstår precis hur du känner det. Men med min son vände det när han var 4,5 månader ungefär och ögonkontakten förbättrade väsäntligt. Nu tittar han hellre andra i ögonen än oss ibland till och med! Ta det lugnt är mitt råd och avvakta så ska du se att det kommer. Jag tror att vissa barn är så upptagna med "sitt" att det sociala dröjer. Jag tror även att det kan vara deras syn som spökar och att de har en omognad som gör att det är obehagligt särskilt på nära håll. Just runt 11-12 veckor verkar det relativt vanligt att de har lite problem med ögonkontakten. Allt ordnar sig ska du se!!!

  • Ijan

    Ja, precis så upplever jag det också. Som att jag liksom måste "showa" för att han ska vilja titta på mig! Jag kanske helt enkelt inte är så kul som jag inbillat mig =)! Tack för ditt svar! Jättesnällt!

  • Ijan

    Ja nu har det blivit mycket bättre igen. Denna gång varade perioden ca 1 vecka. Nu är han supermysig och social och tittar, ler och gosar. Puh! Han testar verkligen sin mammas nerver ibland =)!

Svar på tråden Fler barn som undviker ögonkontakt i perioder?