• Anonym (Ledsen)

Kronofogden

jag och min gubbe har utmätning på våra inkomster och dom har dragit 2000kr i mån sammnlagt...nu har vi fått en ny beräkning och nu ska dom dra 4500kr sammanlagt på oss.....måste tillägga att vi har fått ett till barn så hur kan summan bli så hög (utmätningen).ska även tillägga att dom tar inte hänsyn min gubbes bensinkostnader till jobbet som är 3000kr i mån (han måste ha bilen till jobbet)..nu vill dom ha deklarationen för att se om vi har gjort avdrag (som man ska enligt kf) men grejen är det att du får ju inte göra avdrag om man inte vinner 2 tim per dag på arbetsresor med egen bil...så vi har inte gjort avdrag..
    Snälla finns det någon som har råd och ge vad jag kan yrka på eller så...
    Tacksam för svar
    (ska även tillägga att jag vill göra rätt av mig och betala tillbaka skulderna)

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym

Kontakta en revisor och be om råd hur ni ska göra.

• Anonym

För min sambo drog dom 8000.- fast vi precis fått barn!!!!!!!!

• Anonym (Ledsen)

okey kan dom verkligen hjälpa.....för grejen är den att dom tar hänsyn till sjukdomskostnader med 850 kr för hela familjen....båda mina döttrar har celiaki...mannen äter magmediciner hela tiden och jag har dyra mediciner, sjukhusräkningar, sjukgymnast,viktmiskning så jag tycker att det är väldigt lite... om dom inte tar hänsyn till bensinkostnader så kan min gubbe inte jobba....

• Anonym

man får faktiskt göra avdrag man kör minst 7 mil i veckan till jobbet

• Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2007-05-29 22:24:28 följande:
    okey kan dom verkligen hjälpa.....för grejen är den att dom tar hänsyn till sjukdomskostnader med 850 kr för hela familjen....båda mina döttrar har celiaki...mannen äter magmediciner hela tiden och jag har dyra mediciner, sjukhusräkningar, sjukgymnast,viktmiskning så jag tycker att det är väldigt lite... om dom inte tar hänsyn till bensinkostnader så kan min gubbe inte jobba....
    Min son äter också massa mediciner + att han legade på sjukus mycket under första tiden. Men ingen hänsyn till det alls!!
  • Anonym (Ledsen)

finns det ingen som kan hjälpa mig hur jag kan överklaga deras beslut...för det kommer inte annars gå...

• Anonym (Hmmm)

Detta med att ni tycker att dem drar förmycket är ren skitsnack.. Dem drar precis så mycket man får göra så att ni lever på existensminimum precis som personer som lever på socialen..  Min sambo gjorde av drag på sin deklaration för bensin kostnader o han gör enbart 3 mil om dagen fram o tillbaks till sitt jobb...  om de blir så himla dyrt o snålt att leva på existens minimum så borde din man ta reda på om han kan samåka med någon från jobbet lösa de så eran besin kostnad sjunker...
     Jg har själv levt på existens minimum så jag vet hur svårt de är speciellt om man har sjukkostnader o matallergier mm mm.... Allt går att lösa sig man får leva på de  man har o prioritera rätt de är ju inte för alltid dem kommer dra pengar av er utan dem tar så mycket dem kan för att n snabbare ska bli skuldfria.... lycka till o ta de lugn så löser sig de mesta..

• Anonym (ppp)

Det finns schabloner de går efter. Säkerligen hamnar ni på existensminimum. (Vi underrättar den som betalar ut din lön om vilket belopp som du får behålla. Det kallas förbehållsbelopp.)
    Då finns allt kalkylerat på hur mycket två vuxna med 1 barn ska klara sig på.

Kostnader på grund av sjukdom

Har du kostnader på grund av sjukdom i familjen får du behålla pengar till medicin och läkarbesök upp till högkostnadsskyddet. Andra kostnader kräver läkarintyg.

Däremot räknar vi inte med kostnader för alternativ medicin.

Övriga kostnaderÖvriga kostnader som ingår i förbehållsbeloppet är kostnader för resor till och från arbetet, barnomsorg och underhåll som du betalar.
    Vilka möjligheter har jag att få avdrag för arbetsresor?
    Om du ska få avdrag för resor till och från arbetet ska

- utgifterna överstiga 7 000 kronor inkomståret 2006 och 8 000 kronor inkomståret 2007
    - arbetsplatsen ligga minst två kilometer från bostaden.

Du får avdrag med kostnaden för det billigaste färdsättet. Avdrag godkänns normalt för en resa till och en resa från arbetsplatsen per arbetsdag. Du får inte göra avdrag för att det blir dyrare att resa till och från ditt sommarställe.

Olika regler gäller för beräkning av avdraget beroende på vilket transportmedel du använt.

www.kronofogden.se
    www.skatteverket.se

• Anonym (Ledsen)

jag vet att dom räknar efter existesminimum...helt okey...men grejen är det att dom tar inte hänsyn till bensinkostnader...som ligger 3000kr per mån...(kan inte sam åka)
    Och det här med deklarationen så har man sagt till mig att man ska vinna misnt 2 timmar per dag för att få göra avdrag...har aldrig gjort avdrag--

Anonym (Hmmm) skrev 2007-05-29 22:51:46 följande:

Detta med att ni tycker att dem drar förmycket är ren skitsnack.. Dem drar precis så mycket man får göra så att ni lever på existensminimum precis som personer som lever på socialen..  Min sambo gjorde av drag på sin deklaration för bensin kostnader o han gör enbart 3 mil om dagen fram o tillbaks till sitt jobb...  om de blir så himla dyrt o snålt att leva på existens minimum så borde din man ta reda på om han kan samåka med någon från jobbet lösa de så eran besin kostnad sjunker... Jg har själv levt på existens minimum så jag vet hur svårt de är speciellt om man har sjukkostnader o matallergier mm mm.... Allt går att lösa sig man får leva på de  man har o prioritera rätt de är ju inte för alltid dem kommer dra pengar av er utan dem tar så mycket dem kan för att n snabbare ska bli skuldfria.... lycka till o ta de lugn så löser sig de mesta..
  • Anonym (..)

Angående resekostnader så får man göra avdrag om man kör mer än 7 mil i veckan till o från arbetet. Jag fick 3000:- tillbaka i bilersättning och jag har 4 mil om dagen, och jobbar bara 80% så jobbar han heltid får ni ju räkna på 5 dagar.

Svar på tråden Kronofogden