• Anonym (Ledsen)

Kronofogden

jag och min gubbe har utmätning på våra inkomster och dom har dragit 2000kr i mån sammnlagt...nu har vi fått en ny beräkning och nu ska dom dra 4500kr sammanlagt på oss.....måste tillägga att vi har fått ett till barn så hur kan summan bli så hög (utmätningen).ska även tillägga att dom tar inte hänsyn min gubbes bensinkostnader till jobbet som är 3000kr i mån (han måste ha bilen till jobbet)..nu vill dom ha deklarationen för att se om vi har gjort avdrag (som man ska enligt kf) men grejen är det att du får ju inte göra avdrag om man inte vinner 2 tim per dag på arbetsresor med egen bil...så vi har inte gjort avdrag..
    Snälla finns det någon som har råd och ge vad jag kan yrka på eller så...
    Tacksam för svar
    (ska även tillägga att jag vill göra rätt av mig och betala tillbaka skulderna)

• Svar på tråden Kronofogden
  • Anonym (Ledsen)

Kan man göra det i efterskott??? har aldrig gjort det och han har jobbat med samma sak i 15 år...han kör ca 1000-2500 km per mån....tänk det gånger 15
    Anonym (..) skrev 2007-05-29 23:02:34 följande:

Angående resekostnader så får man göra avdrag om man kör mer än 7 mil i veckan till o från arbetet. Jag fick 3000:- tillbaka i bilersättning och jag har 4 mil om dagen, och jobbar bara 80% så jobbar han heltid får ni ju räkna på 5 dagar.
  • Anonym
    Varför måste han ha bil till jobbet? Kan han inte åka kollektivt? Är det så att det saknas kollektivtrafik, eller att tidtabellen inte fungerar p g a arbetstidens förläggning så har han rätt till avdrag.
  • Anonym (Ledsen)

Han jobbar på obestämda arbetstider ibland så då finns ingen kollektiv trafik....jobbar på olika ställen med mera
    har fått ett intyg från arbetsgivaren som jag skickade till KF men hjälpte inte

Anonym skrev 2007-05-29 23:08:41 följande:
    Varför måste han ha bil till jobbet? Kan han inte åka kollektivt? Är det så att det saknas kollektivtrafik, eller att tidtabellen inte fungerar p g a arbetstidens förläggning så har han rätt till avdrag.
  • arianne03

Ts, du har rätt. man får inte dra av _bilkostnader_ om man inte vinner minst 2 h.

Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?
    Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna

* om avståndet är minst fem kilometer
    * om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18 kronor per mil.

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6 kronor per mil och för annat drivmedel med 9 kronor per mil.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 7 000 kronor inkomståret 2006 och 8 000 kronor inkomståret 2007.

• arianne03

Det finns inga bussar där jag bor. Vilken avdragsrätt har jag för arbetsresor?

Om det saknas allmänna kommunikationer mellan din bostad och din arbetsplats har du , om du använt bil för dina resor, rätt till avdrag för kostnader för resa med bil eller motorcykel om avståndet är minst två kilometer.

Om allmänna kommunikationer saknas bara för en del av sträckan och denna delsträcka är minst två kilometer får du göra avdrag för bilkostnader för hela sträckan. En förutsättning för att göra avdrag för bilresor är att du använt bil för hela sträckan. Har du använt bil för del av sträckan har du rätt till avdrag för bilkostnader för denna sträcka.

Avdrag för arbetsresor med egen bil ska göras med 18 kronor per mil. Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6 kronor per mil och för annat drivmedel med 9 kronor per mil.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 7 000 kronor inkomståret 2006 och 8 000 kronor inkomståret 2007.

• lonnir

man får leva på soc normen..
    det är tufft, men man får omprioritera det mesta i livet bara!
    Tyvärr så finns det oftast inte så mycket man kan göra, dem måste ju ha sina pengar!

• Anonym (Ledsen)

ja det är ju det...men man vill ju göra rätt för sig men då tycker man att dom kan ta lite häsyn med

lonnir skrev 2007-05-29 23:14:41 följande:
    man får leva på soc normen..det är tufft, men man får omprioritera det mesta i livet bara!Tyvärr så finns det oftast inte så mycket man kan göra, dem måste ju ha sina pengar!
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2007-05-29 23:10:29 följande:
    Han jobbar på obestämda arbetstider ibland så då finns ingen kollektiv trafik....jobbar på olika ställen med merahar fått ett intyg från arbetsgivaren som jag skickade till KF men hjälpte inte
    Men då får han ju visst dra av resorna. Om inte kollektivtrafiken passar arbetstidens förläggning så_måste_han ju på något sätt ta sig till jobbet.
    Jag har i alla år fått dra av för mina resor trots att jag bara bor 2,5 km från arbetsplatsen. Ett tag hade jag inte ens bil utan fick dra av för TAXI-resor eftersom bussarna inte passade mina arbetstider... Jag tjänade ju lätt in 2 tim/dag i restid om jag tog taxi när jag slutade kl 03.00, istället för att vänta in morgonbussen som avgick 05.55.
  • jennsan22

Tycker dte är hemskt att ni speciellt när ni har barn ska behöva leva på existens minimun...

• lonnir

Anonym (Ledsen) skrev 2007-05-29 23:21:07 följande:

ja det är ju det...men man vill ju göra rätt för sig men då tycker man att dom kan ta lite häsyn med
    Jo, jag vet tro mig, jag vet hur det är sitter i samma sits som du!
Svar på tråden Kronofogden