• mammacatta

Arbetsförnedringen!

Idag har jag varit på af.
    Jag är plötsligt reducerad till en icke läskunnig 20åring som dels aldrig sökt jobb tidigare, dels inte kan skriva en ansökan. Jag har blivit informerad om att det finns jobb UTOMLANDS också, vi tillhör ju EU.

Tydligen så blev min mamma bemött på samma sätt för flera år sen - och hon var 50 när hon satt där.

Jag ifrågasatte utifrån vilka kriterier just VI som satt där hade blivit kallade.
    Ålder, när man blev arbetslös och utbildning.
    Jaha, sa jag, så alla vi är nyblivet arbetslösa och har en examen då?
    Ja, bland annat.

Vad är DET för svar?

Jag är kapabel att söka jobb själv. AF har skickat iväg mig på en kurs som tog FYRA veckor för att jag skulle kunna producera en suverän ansökan själv (förra perioden, före äldsta barnet). Frivillig var den, jag VILLE gå den. Men den räknas helt plötsligt inte. Bara för att HON inte kan komma ihåg vad hon lärde sig för nåt år sen, betyder inte att JAG har minne som en kolibri.

I TVÅ TIMMAR har jag alltså suttit i ett rum och fått "hjälp" med att göra en ansökan, fått veta hur man surfar på deras hemsida (då kokade huvudet på mig) och blivit informerad om utlandsjobb. Fick tom se bilder på de grekiska arbetsförmedlarna.

Jag har ett mentalt plåster i pannan - det sprutade blod om den när jag gick därifrån. Jag var så arg att jag GRÄT! Jag kände mig som en IDIOT när jag satt där!

• Svar på tråden Arbetsförnedringen!
  • Tingilya

Men gud...jag hade exploderat !
    Ibland kan man tro om de på af tror att man har en iq på 24 bara för att man är arb lös..

• mammacatta

Jag gjorde det flera gånger*puff*, men jag skrev ner vad jag kände för att minnas det när jag ska skriva ett argt brev till min förmedlare...

• Kajsan

På min arbetsförmedling fick jag gå en kurs.
    Där visade de overheadbilder på AMS internetsida. sen fick vi leka en lek.
    Den gick ut på " Alla som har internet hemma klappar händerna nu! Klapp klapp!"

• FreeForAll

haha, det ar inte klokt.
    Laste for ett par ar sedan om en svensk kille som tvingades ga pa "svenska for invandrare" for dte var den enda kursen som fanns.

• mammacatta

*skrattar*
    Nähä?
    *stum*

• SandraJ

visst är det UNDERBART med Arbetsförmedlingen!?!?

Min mamma som är 60 fick lära sig att bygga en timmerkoja! Det du!! Det har man ju MASSA nytta av. Wow vilken merit i CVn!!!
    Självklart anställer vi dig, du kan ju bygga en koja!

Tror inte jag har gått ut från Af utan att vilja spränga stället... IQ fiskpinne har man enligt dom...

• MrsNelson

jag vet alltför väl hur det känns... tydligen så måste allt förklaras på dagisnivå...

• suzolina

så var dem med af i min kommun. men maken skrev in sig i grannkommunen och de var så underbara...
    i vår grannkommun hade de även misstolkat reglerna och i provade ta upp det med dem men tji snacka om byråkrati..men när vi berättade på af i grannkommunen valde rekryteraren att själv kontakta dessa idioter i vår kommun och ta upp det...rönskar alla som jobbar där fick sparken och blev tvungna gå på dessa lära sig söka jobb kurser...

jag ska själv skriva in mig på mångad men jag kommer vägra få hjölp av dem.jag kan använda dator och jag vet hur man skriver cv ...

• mammacatta

En sån grej som jag bara inte kunde dölja min irritation var när hon listar Sätten Att Söka Jobb På:
    Internet
    AF platskontor
    Kundtjänst

• Kajsan

Sen sa de till oss att "vi kankse har nån kompis som har en glasskiosk där vi kan knäcka extra i sommar".
    Då reste sig en typ 55 årig karl och sa:
    -Jag har vart företagsledare i hela mitt liv och har en gedigen akademisk utbildning bakom mig, och jag tror jag kommer få något annat jobb än att knäcka extra i nåns glasskisk i sommar.
    Då ska arbetsförmedlaren till honom: -Tackar du nej till jobb så får du ingen A-kassa!

Svar på tråden Arbetsförnedringen!