• mammacatta

Arbetsförnedringen!

Idag har jag varit på af.
    Jag är plötsligt reducerad till en icke läskunnig 20åring som dels aldrig sökt jobb tidigare, dels inte kan skriva en ansökan. Jag har blivit informerad om att det finns jobb UTOMLANDS också, vi tillhör ju EU.

Tydligen så blev min mamma bemött på samma sätt för flera år sen - och hon var 50 när hon satt där.

Jag ifrågasatte utifrån vilka kriterier just VI som satt där hade blivit kallade.
    Ålder, när man blev arbetslös och utbildning.
    Jaha, sa jag, så alla vi är nyblivet arbetslösa och har en examen då?
    Ja, bland annat.

Vad är DET för svar?

Jag är kapabel att söka jobb själv. AF har skickat iväg mig på en kurs som tog FYRA veckor för att jag skulle kunna producera en suverän ansökan själv (förra perioden, före äldsta barnet). Frivillig var den, jag VILLE gå den. Men den räknas helt plötsligt inte. Bara för att HON inte kan komma ihåg vad hon lärde sig för nåt år sen, betyder inte att JAG har minne som en kolibri.

I TVÅ TIMMAR har jag alltså suttit i ett rum och fått "hjälp" med att göra en ansökan, fått veta hur man surfar på deras hemsida (då kokade huvudet på mig) och blivit informerad om utlandsjobb. Fick tom se bilder på de grekiska arbetsförmedlarna.

Jag har ett mentalt plåster i pannan - det sprutade blod om den när jag gick därifrån. Jag var så arg att jag GRÄT! Jag kände mig som en IDIOT när jag satt där!

• Svar på tråden Arbetsförnedringen!
  • azofia

Ja fy.. minns också den totala förnedringen som man tydligen måste utsättas för som arbetslös..
    Att det förutsätts att man är totalt dum i huvudet, saknar logiskt tänkande och i princip är en idiot.

Kommer ihåg en man som var inne på AF samtidigt som mig och skulle visa upp lite papper och intyg för sin handläggare, varpå tanten gastar till sin kollega, inför alla besökare på AF, " GUNBRITT! KAN DU KOMMA HIT! JAG KAN INTE FÖRSTÅÅÅ VAD DEN HÄR MANNEN FÖRSÖKER SÄGA MIG!"
    Den stackars mannen skulle ju bara visa lite papper, men hon lyckades verkligen trycka till honom inför alla där.

• tii

Såna möten har jag också varit på. Har blivit kallad på hur många som helst under våren, o alla är information om hur man skriver ansökan o surfar på deras sida. Är så trött på dom.

Jag skulle gå på ett möte o träna på arbetsintervjuer, o det tyckte jag lät rätt bra o förberedde mig skitmycket (dom sa att man skulle se det som en riktig intervju) men när jag väl kom dit så var det knappt nån intervju, utan: Hon visade vad jag skulle ändra i min ansökan. *SUCK*

• Polgara

Men herre gud!! Fy f*n så sjukt alltså!Skrikandes

Vaddå klapp klapp!?Rent pinsamt!

• mjuik

Söka jobb kan ni kanske själv men får ni inga måste af skicka på en kurs. Annars får man inga pengar.

(jag tror att de flesta som jobbar på arbetsförmedlingen är såna som sökt jobb i trettio år men inte fått något. tillslut blev de anställda på af bara för att försvinna ur systemet. de som är jättebra och jobbar på af träffar man aldrig, de har hand om mera avancerade saker)

• suzolina

men har ni sett det nya de har kommit med på hemsidan. www.avstamp.nu jag asflababde igår ..en katt ska leda till och ge dig tips hur man skriver cv...ja min tvååring tyckte katten var söt men jag undrar omde verkligen har rätt att idiotförklara oss

• syster yster80

Jag vet. De är så knäppa i huvet på AF att man kokar. De är SÅÅÅ desperata för att få ut människor på jobb så de kan hitta på vad som helst. Jag jobbar deltid och de vill ju naturligtvis få mig till en heltidstjänst även om det bara är ett vikariat på en månad. Enligt dem ska jag då säga upp mig från min fasta tjänst för att ta ett vik på en månad BARA för att viket är heltid. Ehh...skulle inte tro att jag gör det...Som tur är så har jag haft en del att göra med dem, så jag har lärt mig att snacka omkull dem på två minuter.

• mammacatta
    Kajsan skrev 2007-06-01 13:30:00 följande:
    Sen sa de till oss att "vi kankse har nån kompis som har en glasskiosk där vi kan knäcka extra i sommar".Då reste sig en typ 55 årig karl och sa:-Jag har vart företagsledare i hela mitt liv och har en gedigen akademisk utbildning bakom mig, och jag tror jag kommer få något annat jobb än att knäcka extra i nåns glasskisk i sommar.Då ska arbetsförmedlaren till honom: -Tackar du nej till jobb så får du ingen A-kassa!
    Men titta, det är inte bara jag som får psykbryt!
    Men jag sa inget
    *fegis är man*
  • SandraJ

Ringde min handläggare och ville boka en tid med honom så att vi kunde kolla mina papper och diskutera min situation. Fick ingen tid och samtalet slutade med att han slängde luren i örat på mig.

• Tingilya
    Kajsan skrev 2007-06-01 13:30:00 följande:
    Sen sa de till oss att "vi kankse har nån kompis som har en glasskiosk där vi kan knäcka extra i sommar".Då reste sig en typ 55 årig karl och sa:-Jag har vart företagsledare i hela mitt liv och har en gedigen akademisk utbildning bakom mig, och jag tror jag kommer få något annat jobb än att knäcka extra i nåns glasskisk i sommar.Då ska arbetsförmedlaren till honom: -Tackar du nej till jobb så får du ingen A-kassa!
    Men gud !
  • azofia

Minns även min introduktions-träff på AF, en man som satt och berättade för oss hur man söker jobb ungefär som om han berättade en saga "och dååå, dåå förstår ni sååå..."

Ville bara ställe mig upp och skrika: "helluuuuuuu! vi är inte fem år!"

Svar på tråden Arbetsförnedringen!