Arbetsförnedringen!
Idag har jag varit på af.
Jag är plötsligt reducerad till en icke läskunnig 20åring som dels aldrig sökt jobb tidigare, dels inte kan skriva en ansökan. Jag har blivit informerad om att det finns jobb UTOMLANDS också, vi tillhör ju EU.
Tydligen så blev min mamma bemött på samma sätt för flera år sen - och hon var 50 när hon satt där.
Jag ifrågasatte utifrån vilka kriterier just VI som satt där hade blivit kallade.
Ålder, när man blev arbetslös och utbildning.
Jaha, sa jag, så alla vi är nyblivet arbetslösa och har en examen då?
Ja, bland annat.
Vad är DET för svar?
Jag är kapabel att söka jobb själv. AF har skickat iväg mig på en kurs som tog FYRA veckor för att jag skulle kunna producera en suverän ansökan själv (förra perioden, före äldsta barnet). Frivillig var den, jag VILLE gå den. Men den räknas helt plötsligt inte. Bara för att HON inte kan komma ihåg vad hon lärde sig för nåt år sen, betyder inte att JAG har minne som en kolibri.
I TVÅ TIMMAR har jag alltså suttit i ett rum och fått "hjälp" med att göra en ansökan, fått veta hur man surfar på deras hemsida (då kokade huvudet på mig) och blivit informerad om utlandsjobb. Fick tom se bilder på de grekiska arbetsförmedlarna.
Jag har ett mentalt plåster i pannan - det sprutade blod om den när jag gick därifrån. Jag var så arg att jag GRÄT!
Jag kände mig som en IDIOT när jag satt där!
)