• mammacatta

Arbetsförnedringen!

Idag har jag varit på af.
    Jag är plötsligt reducerad till en icke läskunnig 20åring som dels aldrig sökt jobb tidigare, dels inte kan skriva en ansökan. Jag har blivit informerad om att det finns jobb UTOMLANDS också, vi tillhör ju EU.

Tydligen så blev min mamma bemött på samma sätt för flera år sen - och hon var 50 när hon satt där.

Jag ifrågasatte utifrån vilka kriterier just VI som satt där hade blivit kallade.
    Ålder, när man blev arbetslös och utbildning.
    Jaha, sa jag, så alla vi är nyblivet arbetslösa och har en examen då?
    Ja, bland annat.

Vad är DET för svar?

Jag är kapabel att söka jobb själv. AF har skickat iväg mig på en kurs som tog FYRA veckor för att jag skulle kunna producera en suverän ansökan själv (förra perioden, före äldsta barnet). Frivillig var den, jag VILLE gå den. Men den räknas helt plötsligt inte. Bara för att HON inte kan komma ihåg vad hon lärde sig för nåt år sen, betyder inte att JAG har minne som en kolibri.

I TVÅ TIMMAR har jag alltså suttit i ett rum och fått "hjälp" med att göra en ansökan, fått veta hur man surfar på deras hemsida (då kokade huvudet på mig) och blivit informerad om utlandsjobb. Fick tom se bilder på de grekiska arbetsförmedlarna.

Jag har ett mentalt plåster i pannan - det sprutade blod om den när jag gick därifrån. Jag var så arg att jag GRÄT! Jag kände mig som en IDIOT när jag satt där!

• Svar på tråden Arbetsförnedringen!
  • Zimlis

Men det kan inte jag!! För jag har varit på deras "informations-möten" X antal ggr o det är samma visa varenda gång..

mammacatta skrev 2007-06-01 13:44:33 följande:
    Jag kan begripa det om man har fått en chans eller två att söka lite jobb, men jag har inte ens varit arblös i 2 månader!GE MIG EN CHANS att försöka själv, det är betydligt bättre för självförtroendet än att bli behandlad som en nybakad student som aldrig jobbat en dag i hela sitt liv!
  • FrogLeg

Kanelflicka
    Klart dom gör dom vill försäkra sig om att ingen har akassa när dom växer upp, därför ska de börja sökas jobb vid 4 års ålder. Ska nog sätta min 2½ åring vid den sidan så hon kan börja söka lite jobb nu

• Rika Ika

Jag ifråga satte min handläggare på AF när hon undrade om jag hade med mina intyg och betyg från skolan...För det första så har jag bara gått grundskola (hoppade av gymnasium) Så jag frågade vad mitt betyg från årkurs 9 hade för betydelse (gick ut -92), det visar inte vem jag är idag eller om en månad eller år! Det är ju för faan 15 (!) år sedan!!!!
    Så tyckte hon att jag skulle gå på "bas- infon"...dhaa...gjorde det för ett år sedan och det gav mig inte ett skit!
    För det andra så har jag (utan betyg från 1992!), ett väldigt bra betalt jobb. Som jag fixade utan AF :D
    De hjälper dig inte, de stjälper dig och får dig att må PISS!!!!

Lägg ner AF!!!!!!!

• FreeForAll

Jag gick pa universitet nar jag var gravid och var tvungen att anmala mig hos af den forsta dagen jag var "arbetslos" for att fa behalla min SGI.
    Min sista dag pa universitetet var en fredag och jag gick till af direkt efterat for att anmala mig. Da berattade dom att jag inte kunde anmala mig da utan var tvungen att komma in pa mandagen som var min forsta arbetslosa dag.
    Jag forklarade da att jag skulle till tandlakaren och dra ut en tand pa mandagsmorgonen och kunde formodligen inte prata alls da, sa det var darfor jag kom pa fredgane innan istallet.

Da fick jag till svar att det spelade ingen roll. Jag var TVUNGEN att komma pa mandagen for jag var ju inte "arbetslos" pa fredagen nar jag kom. Idiotkarringar.

• mammacatta

Jag är fortfarande STUM efter mötet.

Trots att jag har två blåsor på tungan och har druckit vin så fortsätter jag att spy galla över detta ställe.

HALLLÅÅÅÅÅ!
    Varför ska alla behandlas som IDIOTER?

• mammacatta

Jag har fortfarande lite ilska kvar.

Även om de andra kände att det var ett möte för DEM, även om förmedlarna gjorde vad de SKA göra - vad gjorde JAG där?

Jag har alltså tillbringat hela kvällen med att försöka övertyga mig själv om att jag är INTE dum i huvudet, jag KAN tänka och jag HAR datorvana.

Min man påpekade för mig att jag har erfarenhet av åtminstone 7 datorspråk. Inte så att jag är flytande, men jag vet hur de fungerar iallfall. Jag kan tex motera en dator. Jag kan för i helvete BYGGA en så fjärrkontroll som hon jollade med för att sätta av/på projektorn! Från smådelar bgeställda från elfa!!!

VAD GJORDE JAG DÄR???
    För att få info om hur man hittar på amv's hemsida?

• WhiteTrash

Här har AF haft ett nytt datasystem ALLA gånger jag varit där... Till och från i fem års tid (ja, jag vet, jag är en samhällets parasit, men jag har faktist jobbat mycket också.. har dock inte haft något fast och det är ju det som ställer till det Räcka ut tungan )
    Jag vill så gärna själv sätta mig framför deras förbannade dator och skriva in mitt namn, adress, anteckningarna dom för om mig osv för det tar ju för fasen mer än ett halvår för dom att skriva! SEN upptäcker dom att dom nånstans i mitten stavat fel och RADERAR all text för att komma till detta stavfel... Och så börjar vi om igen...
    GAAAH!
    "Ja, vi har nytt system, det är lite svårt att vänja sig..."
    ?!
    AF här byter system ofta minsann.

• Fru Kirta

Jag kan "trösta" er med, att arbetsförmedlingen funkar ungefär lika dåligt här i Finland

Min man fick ansökningsblanketter till finska för invandrare. Han blev "varnad" redan innan att platserna går oftast till flyktingar, eftersom de varken kan finska eller svenska...
    I alla fall, han kom inte in. En vecka senare kom det ansökningsblanketter till fortsättningskursen! Min man tog med sig papprena till arbetsförmedlingen och hans handläggare (nordiska rådgivare på den arbetsförmedlingen dessutom...) och frågade hur de hade tänkt??!! Han fick då ett svar: du kanske är språkligt begåvad?!!

Hmmmmm....ja just det, det är så det funkar. Man kan ju bara hoppa på en fortsättningskurs av ett språk, som inte är ens i närheten av ens eget modersmål. Va bra, då kan jag ju söka fortsättningskursen i kinesiska på direkten....

• Rika Ika

Fru Kirta: *Stort asgarv* Ja, det är AF i ett nötskal!!!

• Lola Jämtland

Jag gruvar mig redan...jag måste till AF när mitt vikariat går ut den sista juni....

Varför är så många platsförmedlare så in i helvete sura o otrevliga?!
    Skicka de på charmkurs!

Jag hade en som var kanonbra! Hon fick mig att känna mig värdefull o hon trodde på mig!
    Naturligtvis så blev hon förflyttad....

Ska söka en massa jobb nu! Då behöver jag kanske bara vara inskriven under sommaren...

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Gravid Rystall

Jag fattar mig inte på af taktik. Man mår ju redan skit när man är arbetslös och inte får några pengar. Då behöver man ju knappast att af drar ner ens självförtroende än mer. Jag gick åxo på ett sånt möte för länge sedan. På det mötet fick vi besked om att vi absolut inte under några som helst villkor fick tala med tidingarna om af. Belv vi frågade om hur bemötandet var skulle vi säga att vi fick all hjälp vi behövde !!!??!!

• lindansare

Min man bad dem nästan bokstavligen att dra åt skogen. Han talade om att han hade klarat sig utan hjälp av af hittils och menade på att han kunde hitta ett nytt jobb på den tid de ville tvinga honom igenom alla de där hjändöda mötena. Så om de bara kunde vara vänliga och skriva in honom som arbetssökande... De föll till föga faktikst och han var inte arbetslös speciellt länge...

Men visst är det skamligt.

OCh helt idiotiskt att man måste anmäla sig exakt dag. Så urbota dumt. T om när jag var deltidsjukskriven och höggravid tvingade de mig att släpa mig dit för vadå? Ingenting!

• mammacatta

Gravid Rystall skrev 2007-06-02 11:30:01 följande:

Jag fattar mig inte på af taktik. Man mår ju redan skit när man är arbetslös och inte får några pengar. Då behöver man ju knappast att af drar ner ens självförtroende än mer. Jag gick åxo på ett sånt möte för länge sedan. På det mötet fick vi besked om att vi absolut inte under några som helst villkor fick tala med tidingarna om af. Belv vi frågade om hur bemötandet var skulle vi säga att vi fick all hjälp vi behövde !!!??!!
    Nähä? Du skämtar?
    *stum igen*
  • suzolina

DET ABSOLut värsta är att på deras hemsida står : utbildningen är för de som är arbetslösa , delviss arbetslösa eller riskerar att bli arbetslösa.min man blev upspagd och visste att sista jobbdagen var 30/6. då han ville gå en svetsarutbildning ville han ställ asig i kö redan i maj för att slippa vara utan sysselsättning men det gick inte sa dem. så han fick stämpla istället vilket är ju helt sjukt egentligen..

men sen fick han börja på utbildningen och efter tre veckor medelade de att han skulle få gå hemma igen. av ngn konstig anledning. då tröttnade phan på skiten och sökte samma utbildning via komvux och tog lån då de vägrade betala ut rekryteringsbidraget då han inte gick via af....men skitsamma han blev färdig och tre killar som började samtidigt som han fast häll sig till af är långt ifrån färdiga och de har blivit hemsikade flera ggr utan att veta vad det är de egentligen väntar på...

• Alvira

Var också på ett sådant informationsmöte för ett tag sedan. Har inte varit arbetslös innan (förutom 2 veckor frivilligt för några år sedan) och jag fick en chock när jag satt där på mötet.
    Först trodde jag att arbetsförmedlaren som höll i mötet skojade med oss, och jag blev ganska full i skratt. Döm om min förvåning när jag upptäcker att han verkligen tror att vi befinner oss på en 7-årings intelligensnivå och tilltalar oss på detta sätt.
    Helt sanslöst! Vem har kommit på "tillämpad pedagogik för arbetslösa"?

Svar på tråden Arbetsförnedringen!