Läkarsekreterare, LÖN???
Undrar vad läkarsekreterar lönerna ligger till. Har ni dessutom hunnit med löneförhandlingarna än???
Undrar vad läkarsekreterar lönerna ligger till. Har ni dessutom hunnit med löneförhandlingarna än???
Lorealie: Vi var 25 st i klassen och alla hade jobb klara innan utbildningen var avslutad!
Oj det va inte dåligt
Vart läste du?
KY-utbildningen Medicinsk Sekreterare på Frans Schartau, här i Stockholm.
Ok. Vart det lätt/svårt att komma in där och var skolan bra? (bor oxå i sthlm).
Lorealie: När jag började VT 2006, var det 120-130 sökande på 26 platser (fast 1 hoppade av efter 1 termin, därav 25 st i klassen som jag skrev tidigare). Man blev kallad på intervju då det även var test i rättstavning samt en skrivuppgift. Så svaret på din fråga är väl att det var svårt att komma in! Jag tycker att skolan var bra, ffa att man har mycket praktik = sammanlagt 15 veckor på 3 terminer.
Jag har jobbat som läkarsekreterare i 3 år och tjänar 17600 (urkasst). Min ingångslön var 16500. Nu är jag fortfarande vikarie, men jag kommer att bli tillsvidareanställd under hösten någon gång eftersom jag blir så kallad "3-åring" då så landstinget har inget val än att ge mig tillvidareanställning.
Trots denna låga lön så trivs jag superbra. Det är helt klart det roligaste jobb jag har haft och man blir uppskattad varje dag (i alla fall där jag jobbar).
Något annan som har läst till läkarsekreterare i Värmland?
sistersledge: jag läste på KPS i Kristinehamn, fast det var 1983 så nästa år får jag "guldklocka" om jag nu blir kvar tills dess. Är så less på den dåliga lönen och på vissa äldre kollegor som motsätter sig minsta lilla förändring.
Sisterledge
inom landstinget är det 2-års gräns inte 3 som det brukar vara.
och för att inte låta taskigt eller missförstå mig inte men de behöver inte ge fast tjänst efter dina s k 3 år utan de kan faktiskt säga upp dig då.... har haft en vän som blev behandlad på det sättet.
Mizz Turko
Inom mitt landsting är det 3-års regeln som gäller. Däremot så ändras det vid årsskiftet så att det räcker med 2 år för tillsvidareanställning. Vart räcker det med 2 år för tillsvidarenanställning redan idag?
Jo, jag vet att det finns knyphål för arbetsgivaren. Jag jobbade inom kommunen förut (ett helt annat jobb) och där satte de mig på fel anställning (viss tid istället för vikariat) och då räknas det inte, eftersom man ska vara 3 år som vikarie.
De kan inte säga upp mig om det inte är arbetsbrist, och det är det inte det landstinget som jag jobbar inom. Om de då anställer en ny istället för mig så bryter de mot lagen eftersom jag har återanställningsrätt.
här i stockholms län gäller 2 års regeln, det är i alla fall vad chefen sa till en annan anställd.
jag hoppas att du får din fasta tjänst, för det finns inget skönare än det, att vara säker på sin anställningstid... det tog bort en massa ångest från mig när jag fick det...
lycka till.
Fick antagningsbrevet idag ;-P, blev antagen! Men jag kommer tacka nej pga lönen och att jag tagit del av en studie/intervju av 40 sekreterare....var inte speciellt lovande...jag har andra planer...
Någon annan får min plats...
Tillägg; den som vill läsa hela studien/intervju underlaget ...
www.akleja.org/rapport/Rapport.doc
Jag gick utbildningen 1993, arbetar nu på en VC med flera ansvarsområden - lön 18500:- BLÄ! Var på intervju idag på ett annat jobb - får se vad det kan leda till ifall jag blir erbjuden tjänsten.
Jag jobbar som läkarsekreterare (vikariat) och tjänar 17600:- (ingångslönen, ej förhandlat än)
Trots lönen så trivs jag väldigt bra med mitt yrke.
Vilken tur att jag precis hittade den här tråden! Tänkte kolla upp om jag ev skulle plugga till läkarsekreterare men blev just erbjuden ett jobb på en annan förskola med 19.500:- i lön
Då lönar det sig alltså inte att byta yrke! Jag blir nog "dagisfröken" i resten av mitt liv
Jag har jobbat som läkarsekreterare drygt ett år innan jag gick på mammaledighet, min lön är just nu 19.500 innan jag ska löneförhandla, så jag hamnar väl på ca 20.000 kr. Jag jobbar åt en privat företag (vi skriver journaler på distans, högt uppe i Norrland). Jag skriver mycket åt företagshälsovård och familjehälsor i Skåne och Göteborgsområdet, men vi har kunder inom de flesta specialiteter och över nästan hela Sverige. Trivs jättebra!